مقالات

خرابی ترموستات رنو

خرابی ترموستات رنو
خرابی ترموستات رنو

آنچه خواهید خواند

خرابی ترموستات رنو یکی از مشکلاتی است که ممکن است برای شما هم پیش بیاید. از شایع ترین علائم خرابی ترموستات می توان به بالا رفتن یا پایین آمدن بی جهت و غیر منطقی آمپر دمای خودرو اشاره کرد. نحوه کارکرد ترموستات در خودرو و به خصوص ترموستات های مکانیکی بسیار ساده اما در عین حال کاربردی و لازم است، به همین خاطر باید با روش تست ترموستات آشنا باشید، تا بتوانید تشخیص دهید که آیا زمان تعویض ترموستات خودرویتان فرا رسیده است یا خیر. موضوعات و مسائل مختلفی هستند که می توانند دلایل خرابی ترموستات خودرو باشند و خرابی رله فن هم می تواند یکی از آن ها باشد. با تعمیرگاه تخصصی رنو همراه ما باشید.

خرابی ترموستات رنو

قبل از این که ببینیم خرابی ترموستات یا دلایل خرابی ترموستات رنو چیست، بهتر است که کمی در مورد خود ترموستات بدانیم. ترموستات قطعه‌ ای است که در سیستم خنک‌ کاری خودرو قرار دارد و وظیفه کنترل دمای موتور را بر عهده دارد. ترموستات به صورت خودکار جریان مایع خنک ‌کننده را بین موتور و رادیاتور کنترل می ‌کند. ترموستات خودرو نقش مهمی در عملکرد صحیح موتور دارد و ترموستات از گرم شدن بیش از حد موتور جلوگیری می‌کند و به موتور اجازه می‌دهد تا در دمای مناسب کار کند. به دلیل همین نقش ترموستات خودرو، اگر که گمان میکنید باید برای تعویض ترموستات رنو اقدام نمایید، بهتر است که به یک تعمیرگاه تخصصی رنوی معتبر همچون ایران رنو مراجعه کنید.

دلایل خرابی ترموستات رنو 

خوردگی و فرسایس: با گذشت زمان، ترموستات رنو ممکن است دچار خوردگی و فرسایش شود.

آسیب فیزیکی: ترموستات رنو ممکن است در اثر ضربه یا تصادف آسیب ببیند.

نقص در ساخت: در موارد نادر، ترموستات رنو ممکن است به دلیل نقص در ساخت خراب شود. این امر معمولاً در ترموستات های بی کیفیت یا تقلبی اتفاق می افتد.

بیشتر بخوانید: تعمیر ترمز دستی رنو

دلایل خرابی ترموستات رنو 

دلایل خرابی ترموستات رنو

نحوه کارکرد ترموستات رنو

دانستن نحوه کارکرد ترموستات رنو، اطلاعاتی به شما میدهد که ممکن است از خرابی ترموستات رنو جلوگیری کند. به طور کلی ترموستات از دو قسمت اصلی تشکیل شده است، بدنه ترموستات که بدنه ترموستات وظیفه نگه‌داری مایع خنک‌کننده را بر عهده دارد و شیر ترموستات که  شیر ترموستات هم وظیفه کنترل جریان مایع خنک‌کننده را بر عهده دارد. شیر ترموستات از یک موم حساس به دما تشکیل شده است. این موم در دمای مشخصی ذوب می‌شود و باعث باز شدن شیر ترموستات می‌شود.

به طور کلی نحوه کارکرد ترموستات رنو اینگونه است که هنگامی که موتور سرد است، شیر ترموستات بسته است. در این حالت، مایع خنک‌کننده فقط در داخل موتور جریان دارد. با گرم شدن موتور، موم حساس به دما ذوب می‌شود و شیر ترموستات باز می‌شود. در این حالت، مایع خنک‌کننده از موتور به رادیاتور جریان پیدا می‌کند و در آنجا خنک می‌شود. به همین شکل کارکرد مهم است که حواستان به خرابی ترموستات رنو باشد.

روش تست ترموستات رنو

اگر که روش تست ترموستات رنو را بلد باشید و آن را به طور منظم در فواصل زمانی انجام دهید، خواهید توانست که از خرابی ترموستات رنو جلوگیری کنید. برای تست ترموستات رنو، می‌توانید از روش زیر استفاده کنید:

  1. موتور خودرو را روشن کنید و اجازه دهید تا گرم شود.
  2. با استفاده از یک دماسنج، دمای مایع خنک‌کننده را در خروجی ترموستات اندازه‌گیری کنید.
  3. اگر دمای مایع خنک‌کننده کمتر از 82 درجه سانتیگراد باشد، ترموستات خراب است.

خرابی رله فن رنو

یکی از مهم ترین علل خرابی ترموستات رنو می تواند خرابی رله فن رنو باشد. رله فن رنو قطعه ‌ای است که وظیفه کنترل عملکرد فن رادیاتور را بر عهده دارد. خرابی رله فن رنو می‌ تواند باعث مشکلات مختلفی در سیستم خنک‌کاری خودرو شود. رله فن یک قطعه کوچک است اما وظیفه مهمی را بر عهده دارد، به همین خاطر مهم است که به سلامت آن هم اهمیت زیادی بدهید.

بیشتر بخوانید: نمایندگی رنو شرق تهران

تعویض ترموستات رنو

پس از این که علائم خرابی ترموستات رنو را در خودروی رنوی خود دیدید، باید برای تعویض ترموستات رنو اقدام کنید. اما پیش از انجام این کار باید با ترموستات‌های مختلف آشنا باشید و اول چک کنید که ترموستات خودرویتان از چه نوعی است و سپس با مراجعه به یک تعمیرگاه تخصصی رنو برای تعویض کردن این قطعه مهم اقدام نمایید.

در بحث خرابی ترموستات رنو این را هم بدانید که ترموستات‌ها در انواع مختلفی تولید می‌شوند که رایج‌ترین نوع ترموستات، ترموستات مکانیکی است. ترموستات‌های مکانیکی از موم حساس به دما برای کنترل جریان مایع خنک‌کننده استفاده می‌کنند. نوع دیگر ترموستات، ترموستات الکترونیکی است و ترموستات‌های الکترونیکی از یک سنسور دما برای کنترل جریان مایع خنک‌کننده استفاده می‌کنند.

علائم خرابی ترموستات رنو

همانطور که گفته شد ترموستات الکترونیکی از یک سنسور دما تشکیل شده است. این سنسور دما را اندازه‌گیری می‌کند و آن را به یک واحد کنترل الکترونیکی ارسال می‌کند. واحد کنترل الکترونیکی بر اساس اطلاعات دریافتی از سنسور دما، شیر ترموستات را باز یا بسته می‌کند.  به طور کلی خرابی ترموستات رنو چه از نوع دیجیتال و چه از نوع مکانیکی می‌تواند باعث بروز علائم مختلفی شود، از جمله:

علائم خرابی ترموستات رنو

علائم خرابی ترموستات رنو

گرم شدن بیش از حد موتور.

نشتی مایع خنک‌کننده.

دود سفید از اگزوز.

کاهش قدرت موتور.

بیشتر بخوانید: تعویض شمع رنو در تهران

ترموستات باعث هوا گرفتن میشود؟

به جز علل خرابی ترموستات رنو، یکی دیگر از سوالاتی که ممکن است برایتان پیش بیاید، این است که ترموستات باعث هوا گرفتن میشود یا خیر؟. پاسخ این سوال ساده است خیر، ترموستات باعث هوا گرفتن نمی‌شود. ترموستات قطعه‌ای است که وظیفه کنترل دمای موتور را بر عهده دارد و با جریان مایع خنک‌کننده در ارتباط است. هوا گرفتن معمولاً به دلیل مشکلاتی در سیستم خنک‌کاری خودرو مانند نشتی مایع خنک‌کننده، گرفتگی رادیاتور یا خرابی پمپ آب رخ می‌دهد.

تعمیرگاه تخصصی رنو

در کل، ترموستات قطعه‌ای مهم در سیستم خنک‌کاری خودرو است که وظیفه کنترل دمای موتور را بر عهده دارد. خرابی ترموستات رنو می‌تواند باعث مشکلات مختلفی در موتور شود. برای جلوگیری از خرابی ترموستات، باید به صورت منظم از آن مراقبت و نگهداری کرد. در صورتی هم که نیاز به تعویض ترموستات رنو پیدا کردید، توصیه می شود که به یک تعمیرگاه تخصصی رنو همچون تعمیرگاه ایران رنو مراجعه کنید. تعمیرگاه تخصصی ایران رنو از تعمیرگاه‌هایی است که در زمینه تعمیر و نگهداری خودروهای رنو تخصص دارد. این تعمیرگاه‌ از ابزار و تجهیزات پیشرفته و تعمیرکاران ماهر برای تعمیر خودروهای رنو استفاده می‌کند.

بفرست برای دوستی
که احتیاج داره:
ثبت سفارش آنلاین
ثبت سفارش تلفنی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *