مقالات

تعمیر ترمز دستی رنو

تعمیر ترمز دستی رنو

آنچه خواهید خواند

 گاها ممکن است ترمز دستی خودرو رنو شما نیاز به تعویض لنت داشته باشد. تعویض لنت ترمز دستی رنو تقریبا مشابه با همان روشی است که لنت اصلی تعویض می شود. تنها به هنگام نصب باید دقت کنید که لنت ها حداقل فاصله قابل قبول را داشته باشند. (برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به دفترچه راهنمای تعمیرات کارخانه مراجعه کنید)

تعمیر ترمز دستی رنو بسیار کم اتفاق می افتد چرا که نرمز دستی نیازی به تنظیم ندارد و اکثر ترمز دستی های رنو مجهز به مکانیزم خود تنظیمی می باشند. با این حال ممکن است گاهی نیاز به تعمیر ترمز دستی رنو داشته باشند. اکثر سیستم های ترمز دستی به این صورت است که شامل یک کابل یا میله کنترل، یک نوار اکولایزر، میله های کاربری، مکانیزم تنظیم و یک پدال یا اهرم می باشد.

در گذشته ترمز دستی رنو همان ترمز سرویس بوده که به شکل کفشک از نوع دوچرخه بود که مستقیما چرخ ها را قفل می کرد. اما به مرور زمان ترمز سرویس به عنوان یک عنصر مستقل از ترمز دستی شناخته شد.. در این پست می خواهیم نکات مهمی را در مورد ترمز دستی بیان کنیم. برای کسب اطلاعات با ایران رنو همراه باشید.

ترمز دستی رنو چیست؟

ترمز دستی وسیله ای مستقل در خودرو می باشد که توسط کنترل مکانیکی کار می کند. از مهم ترین وظایف این وسیله این است که وسیله نقلیه را در حالت ساکن قفل و در در حالت شیب اجاره حرکت می دهد. همچنین در حالت اضطراری به عنوان یک ترمز اضظراری عمل می کند. همانطور که می دانید وسیله نقلیه می بایست مجهز به دو ترمز باشد یکی برای توقف و دیگری برای ثابت نگه داشتن وسیله نقلیه است.

عملکرد ترمز دستی رنو به چه صورت است؟

ترمز دستی روی هر دو چرخ یک محور (جلو یا عقب) عمل می‌کند، از یک اهرم کنترل متصل به دو کابل تشکیل شده که به عناصر ترمز چرخ‌ها اجازه می دهد تا فعال شود. ترمز دستی رنو دارای دستگاه تنظیم دستی و اتوماتیک است و می‌تواند مستقیماً روی عناصر ترمز عمل کند:

  • کولیس
  • پد و دیسک
  • کفشک (عناصر ترمز قرار گرفته روی چرخ ها)

ترمزهای دستی برقی در بسیاری از خودروهای مدل قدیمی نصب می‌شوند. این شامل یک پیوند مکانیکی بوده که توسط قانون اجباری شده است (که از نظر فنی می‌تواند بدون آن انجام شود).

بیشتر بخوانید: تعویض لنت ترمز رنو

تعمیر ترمز دستی رنو

یکی از روش های تنظیم ترمز دستی رنو با سایش قطعات اصطکاکی می باشد که باعث افزایش حرکت اهرم ترمز دستی می شود. اما برای تعمیر ترمز دستی رنو می توان از رگلاژ کردن استفاده کرد.

چگونه ترمز دستی رنو را رگلاژ کنیم؟

تنظیم دستی: این یک سیستم با پیچ تنظیم است که روی کابل یا دستگاه اتصال قرار دارد و تنظیم اهرم دستی را ممکن می کند.

تنظیم خودکار: این تنظیم برای ترمزهای درام و دیسکی متفاوت است. برای ترمز درام فاصله ثابت کفشک ها توسط سیستم ایمنی از اهرم ها و پنجه ها تنظیم می شود. برای ترمز های دیسکی، این وسیله ای است که در کالیپر ترمز ادغام شده است و ضربه پیستون را با توجه به سایش لنت ها جبران می کند.

تعمیر ترمز دستی رنو

تعمیر ترمز دستی رنو

روش های تنظیم ترمز دستی رنو

معمولاً در هر سرویس دوره ای تنظیم ترمز دستی رنو بررسی می‌شود و در صورتی که ضربه اهرم ترمز دستی بیش از حد زیاد باشد، اقدام به تعمیر ترمز دستی رنو می شود. این بررسی در دو مکان صورت می گیرد.

  • زیر شاسی: برای دسترسی به مکانیزم تنظیم که از یک میله رزوه ای قابل تنظیم تشکیل شده است، نیاز به مداخله در زیر خودرو دارد، که به ندرت روی هر کابل چرخ تنظیم می‌شود.
  • در محفظه سرنشین: در این حالت، پیچ تنظیم نزدیک به اهرم ترمز دستی قرار دارد که اغلب نیاز به برداشتن جزئی یا برداشتن کنسول مرکزی دارد.

بیشتر بخوانید: عمر لنت ترمز خودروهای رنو

روش تنظیم ممکن است خاص باشد لذا لازم است در تمام موارد، دستورالعمل های زیر کاملا رعایت شود:

  • بررسی کنید که چرخ‌ها قفل نشده باشند، اهرم ترمز دستی آزاد شده باشد و خودرو روی زمین باشد.
  • کارایی ترمز دستی اعمال شده را بررسی کنید: هر دو چرخ باید قفل باشند.
  • بسته به خودرو، تنظیم را بین ۳ تا ۶ شکاف قفل اهرم ترمز تنظیم کنید.
تعمیر ترمز دستی رنو

تعمیر ترمز دستی رنو

تنظیم ترمز دستی روی کالیپر

در خودروهایی که با دستگاهی که بر روی کالیپر ترمز دستی عمل می‌کند، فاصله ترمز دستی مستقیماً در کالیپر تنظیم می‌شود که در بالای دیسک ترمز و در مجاورت دیفرانسیل قرار دارد. بنابراین برای رگلاژ کردن ترمز دستی رنو یک تنظیم کابل وجود دارد که باید انجام شود. این طرح رایج ترین بوده و در بسیاری از خودروها یافت می‌شود. علیرغم تنظیم خوب ترمز دستی رنو، ممکن است ترمز همچنان به درستی کار نکرده بنابراین نیاز است تا لنت های رنو را سریع تر تعویض نمایید.

زمان تعویض لنت ترمز دستی رنو

در بخش های پیشین بیان شد که تعویض لنت ترمز دستی تقریبا به همان روشی صورت می گیرد که لنت ترمز اصلی تعویض می شود. اگر نیاز به تعمیر دارید می بایست به هنگام نصب لنت ها دقت کنید که لنت ها در فاصله مورد قبولی باشند. اگر قصد تعویض لنت و یا تعمیر ترمز دستی رنو را دارید کافیست به تعمیرگاه رنو مراجعه کرده و یا با شماره های درج شده تماس بگیرید.

علت سفتی ترمز دستی در ماشین رنو چیست؟

ترمز دستی یک اهرم بسیار مهم در خودرو محسوب می شود. بنابراین اگر احساس می کنید به نرمی روزهای اولیه نمی باشد حتما مشکلی پیش آمده و می بایست آن را برطرف کنید. البته در نظر داشته باشید که شل کردن ترمز دستی کار سختی نیست و ممکن است بدون نیاز به مراجعه به تعمیرگاه نیز بتوانید آن را انجام دهید. برای این کار مراحل زیر را طی کنید.

بیشتر بخوانید: تعویض لنت ترمز مگان

موتور را روش کنید و پدال ترمز را چند با فشار دهید تا کفشک های ترمز به طور کامل در درام ترمز قرار بگیرند و سپس موتور را خاموش کنید.

با استفاده از جک کف خودرو، قسمت عقب خودرو را بالا بیاورید تا زمانی که لاستیک ها از زمین جدا شوند. سپس خودرو را روی دو پایه جک قرار دهید و چرخ های جلو را قفل کنید.

ترمز دستی را سه درجه فشار دهید. هنگامی که روی پدال ترمز دستی پا می‌گذارید یا اهرم ترمز روی کنسول وسط را می‌کشید.

میله یا یوک اکولایزر ترمز دستی را در اطراف بخش میانی قسمت زیرین خودرو قرار دهید. یوک اکولایزر دو کابل ترمز را که به ترمزهای لاستیک عقب متصل می شوند نگه می دارد.

مهره قفلی روی اکولایزر را با استفاده از آچار باز کنید. در برخی از مدل‌ها، نوار اکولایزر این مهره قفل را ندارد! در عوض، هر کابل ترمز در هر انتها (در کنار نوار اکولایزر) دارای یک گیره چرخان است.

مهره تنظیم را با یک آچار یا گیره‌های چرخان با دست یا یک جفت انبر مفصل لغزنده بچرخانید تا از شلی اضافی روی کابل ترمز خلاص شوید.

هر دو لاستیک عقب را با دستان خود بچرخانید. باید حس کنید که کفشک های ترمز کمی به سمت درام ترمز کشیده می‌شوند. اگر نه، به تنظیم مهره یا گیره همانطور که در مرحله بالا توضیح داده شد ادامه دهید. سپس مهره قفل را ببندید و به قسمت کنترل ترمز دستی رنو بروید. با انجام تمام این مراحل باید ترمز دستی خودروی شما تنظیم شده باشد.

بفرست برای دوستی
که احتیاج داره:
ثبت سفارش آنلاین
ثبت سفارش تلفنی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *