مقالات

تعویض دیسک و صفحه مگان

تعویض دیسک و صفحه مگان

آنچه خواهید خواند

تعویض دیسک و صفحه مگان یکی از خدماتی است که مورد نیاز بسیاری از افراد و به خصوص کسانی که صاحب خودروی رنو مگان هستند، می باشد. رنو مگان یکی از خودرو های با کیفیت شرکت خودرو سازی رنو است که با توجه به این موضوع که حتی بیش از 13 سال از آخرین تولید آن می گذرد، همچنان در بازار خودرویی ایران حضور پررنگ، و طرفداران زیادی را دارد. همین موضوع هم باعث شده است که بحث نگهداری و انجام تعمیرات آن به دلیل وجود تعداد کثیری خودروی مگان در کشور اهمیت پیدا کند.

اگر که شما هم صاحب یک خودروی رنو مگان هستید و به دنبال جایی برای تعویض دیسک و صفحه یا در کل یک تعمیرگاه مگان خوب می گردید، در ادامه بحث هم همراه تعمیرگاه تخصصی مگان بمانید تا با موضوعاتی مثل زمان تعویض دیسک و صفحه مگان، علائم تمام شدن صفحه کلاچ اتوماتیک مگان، مرکز تعویض دیسک و صفحه مگان و... بیشتر آشنا شوید.

تعویض دیسک و صفحه مگان

در ابتدای بحث بهتر است که کمی به تعریف کلی دیسک و صفحه بپردازیم. علاوه بر ضرورت کنترل انتقال نیرو از اتومبیل به چرخ‌ها که توسط دیسک ترمز یا همان دیسک صفحه انجام می‌گیرد، باید نیروی داخلی خودرو که بین گیربکس و موتور جریان دارد نیز کنترل شود. در اتومبیل‌هایی که دارای دنده دستی هستند، این کار از طریق صفحه کلاج انجام می‌شود.

در واقع صفحه کلاج یک واسطه بین جعبه‌دنده و موتور خودرو است. زمانی که راننده نیاز دارد تا گشتاور نیرو بین چرخ‌ها را تغییر دهد، این کار از طریق فشردن پدال کلاج انجام می‌شود. به بیان دیگر زمانی که راننده کلاج را فعال می‌کند، ارتباط بین گیربکس و موتور موقتاً قطع می‌شود و راننده می‌تواند بدون خاموش شدن اتومبیل، نیروی حاصل از فعالیت و تولید انرژی توسط پیستون را برای تعویض دنده کنترل کند. نگاهی جامع به دیسک و صفحه اما صفحه کلاج خود از چند قطعه مجزا از هم تشکیل شده است.

تعویض دیسک و صفحه مگان

تعویض دیسک و صفحه مگان

این قطعات که پیش از آشنایی با مرکز تعویض دیسک و صفحه مگان بد نیست با آن ها هم آشنا باشید، شامل مواردی مثل دیسک کلاج، دوشاخه بلبرینگ، صفحه کلاج هستند. این را هم پیش از فهمیدن زمان تعویض دیسک و صفحه مگان بد نیست بدانید که سیستم های کلاچ انواع مختلفی دارند که قسمت پایینی به طور خلاصه ای به هر کدام از آن ها اشاره شده است.

 کلاچ بدون لغزش: همان طور که از نام این مدل کلاچ پیداست، این نوع کلاچ هیچ اصطکاک و لغزشی ندارد. کلاچ بدون لغزش دو حالت دارد، حالت خلاصی و حالت کاملا درگیر.

کلاچ هیدرولیک: در این  نوع کلاچ ها نیرو از یک صفحه به سیال انتقال پیدا می کند و سپس از سیال به متحرک مورد نظر انتقال می یابد. کلاچ یک طرفه در این نوع کلاچ ها انتقال گشتاور فقط از یک سمت وارد می شود. این نوع از کلاچ ها، در گردش از یک طرف مثل کلاچ های بدون لغزش عمل می کنند ولی در جهت برعکس هیچ نیرویی انتقال داده نمی شود.

بیشتر بخوانید: تعویض سیم کلاچ مگان

کلاچ اصطکاکی: این کلاچ ها بر اساس اصطکاک بالا کار می کنند. این اصطکاک بالا در دو صفحه کلاچ  باعث درگیری زیاد و منجر به انتقال نیرو از یک صفحه به صفحه ی دیگر خواهد شد. دانستن این موضوع هم در بحث تعویض دیسک و صفحه مگان خالی از لطف نیست که انواع مورد استفاده این نوع کلاچ ها شامل دیسکی، مخروطی، صفحه ای و تسمه ای می باشند. هر خودرویی متناسب با ساختارش یکی از این کلاچ هارا شامل می شود که دانستن آن از طریق یک متخصص ممکن است.

زمان تعویض دیسک و صفحه مگان

یکسری موارد هستند که باعث می شوند زمان تعویض دیسک و صفحه مگان جلو بیفتد مثل اسیرشدن در ترافیک و ناگزیربودن به گرفتن کلاچ از کنترل‌تان خارج هستند اما برخی دیگر مانند سوارنکردن تعداد زیاد سرنشین می‌توانند عمر صفحه کلاچ را بیشتر کنند. به طور کلی نشانه‌هایی وجود دارد که به شما می‌گوید باید به فکر تعویض این قطعه از خودرو باشید.

بعد تر و در طی بحث تعویض دیسک و صفحه مگان بیشتر با این موارد علائم تمام شدن صفحه کلاچ اتوماتیک مگان آشنا خواهیم شد. به طور کلی اما باید عنوان کرد که زمان تعویض دیسک و صفحه بستگی به نوع رانندگی دارد و معمولا بعد از هر60 هزار کیلومتر نسبت به تعویض آن باید اقدام کرد.

علائم تمام شدن صفحه کلاچ اتوماتیک مگان

در مجموع باید این را هم در مورد تعویض دیسک و صفحه عنوان کرد که عوامل زیادی وجود دارد که به شما نشان می‌دهد عمر صفحه کلاچ در خودرو به پایان رسیده است. کلاچ یک قطعه کاربردی در خودروها است که وظیفه آن برقراری ارتباط بین راننده و گیربکس است از همین رو در حین رانندگی هم خودتان کم کم متوجه علائم تمام شدن صفحه کلاچ اتوماتیک مگان خواهید شد. یکسری از این علائم را که شما را مجبور به مراجعه به مرکز تعویض دیسک و صفحه مگان خواهند کرد را در زیر با هم میبینیم.

بیشتر بخوانید: علائم خرابی جلوبندی مگان

تعویض دیسک و صفحه مگان

تعویض دیسک و صفحه مگان

سفتی پدال کلاچ: سفتی پدال کلاچ می‌تواند نشانه‌ای برای فرا رسیدن زمان تعویض دیسک و صفحه مگان باشد. البته شاید خراب شدن سیم کلاچ هم در این قضیه بی‌تاثیر نباشد اما به هر حال اگر با پدیده سفت شدن پدال کلاچ روبه‌رو هستید، احتمال بدهید که همین روزها کیت کلاچ ماشین شما با خرابی کامل روبرو شود.

لرزش در سیستم انتقال: اگر صفحه کلاچ خودرو شل شده و یا در وضعیت نامناسبی قرار گرفته باشد، سیستم کلاچ شروع به لرزش می کند. هنگامی که با چنین مشکلی روبرو شدید، توصیه می شود که وسیله نقلیه خود را نزد مکانیک ببرید تا مشکل را برطرف کند.

بیشتر بخوانید: تعمیر گیربکس مگان

مرکز تعویض دیسک و صفحه مگان

همه ی هدف از مطرح شدن بحث امروز و مواردی مثل زمان تعویض دیسک و صفحه مگان، علائم تمام شدن صفحه کلاچ اتوماتیک مگان، مرکز تعویض دیسک و صفحه مگان و... این بود که اگر صاحب رنو مگان هستید، بخاطر خاص بودن، خودرو، قیمت بالا و ارزشی که خودرو برایتان دارد، همواره شما باید توجه ویژه ای به سلامت خودرو و مسائل تعمیر و نگهداری آن داشته باشید تا که خدای ناکرده مشکلی برای خودرویتان پیش نیاید

و اگر هم که پیش آمد بدانید که برای انتخاب تعمیرگاه مناسب خودرویتان باید به چه مسائلی دقت کنید و رنو مگان تان را به جایی ببرید که خودرویتان را به بهترین شکل ممکن تعمیر کند. به همین دلیل به شما توصیه می شود که چه برای تعویض دیسک و صفحه و چه برای انجام سایر اعمال تعمیراتی خودروی رنویتانس، حتما سری هم به وبسایت ایران رنو بزنید.

بفرست برای دوستی
که احتیاج داره:
ثبت سفارش آنلاین
ثبت سفارش تلفنی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *