مقالات

تعویض سیم کلاچ مگان

تعویض سیم کلاچ مگان

آنچه خواهید خواند

از آنجایی که سیم کلاچ یکی از مهمترین قطعات مربوط به حرکت هر خودرویی و همینطور مگان میباشد، بهتر است که پس از طی کردن تعداد کیلومتری مشخص، شما هم برای تعویض سیم کلاچ مگان تان اقدام نمایید. خودروی مگان یکی از تولیدات شرکت فرانسوی رنو می باشد که در بازار ایران علارقم عدم تولید مجدد یا واردات جدید آن، همچنان حضور پررنگی دارد.

به همین خاطر در صورتی که شما هم صاحب خودروی رنو مگان هستید و سلامت خودرویتان برایتان اهمیت زیادی دارد، بهتر است که در ادامه بحث تعویض سیم کلاچ مگان هم همراه تعمیرگاه مگان بمانید تا با موضوعاتی مثل تعویض سیم کلاچ مگان، تعویض پمپ کلاچ مگان، هواگیری پمپ کلاچ مگان، مرکز تعمیر پمپ کلاچ مگان و... بیشتر آشنا شوید.

تعویض سیم کلاچ مگان

در ابتدای کار بحث تعویض سیم کلاچ مگان و پیش از صحبت در مورد مسائلی مثل تعویض پمپ کلاچ مگان بیایید تا کمی در مورد خود سیستم کلاچ خودرو بدانیم. کلاچ یا (Clutch) قطعه رابط موتور و گیربکس است. این قطعه امکان برقراری اتصال بین موتور و گیربکس و قطع این اتصال را در مواقع مختلف ایجاد می‌کند.

کارایی اصلی این وسیله مکانیکی انتقال نیرو است و کنترل این انتقال. به این معنا که به وسیله کلاچ انتقال نیرو و توقف یا شروع حرکت کنترل می‌شود. بنابراین کلاچ هم‌زمان میزان انتقال نیرو و زمان آن را نیز تنظیم می‌کند. در واقع کلاچ ضمن انتقال حرکت از یک شفت به شفت دیگر، انتقال نیرو را نیز مدیریت می‌نماید. بر این اساس می‌توان وظایف کلاچ را به این شرح تقسیم‌بندی کرد، تعویض دنده، قطع ارتباط موتور با گیربکس یا خلاص کردن خودرو، وصل کردن موتور و گیربکس و برقراری امکان انتقال نیرو بین آن‌ها.

بنابراین کلاچ را می‌توان یکی از اجزای اصلی سیستم انتقال نیرو دانست که در یک مسیر مشخص و روندی منظم، نیروی چرخشی را از میل لنگ دریافت کرده و به سمت چرخ‌ها هدایت می‌کنند.

تعویض سیم کلاچ مگان

تعویض سیم کلاچ مگان

اما نمیتوان در مورد تعویض سیم کلاچ مگان صحبت کرد اما در مورد خود سیم کلاچ چیزی نگفت، پدال کلاچ یا اهرم کلاچ بر روی سردنده اتومات مگان، تنها تجهیز از سیستم کلاچ است که در ارتباط مستقیم با راننده قرار دارد، اما ارتباط بین پدال با سایر اجزا چگونه برقرار می‌شود؟ پس از پدال یا اهرم دستی کلاچ، سیم کلاچ قرار داشته و نیروی اعمالی از پا یا دست راننده توسط سیم کلاچ به کیت کلاچ منتقل می‌شود.

بیشتر بخوانید: هزینه تعمیر گیربکس مگان

زمانی‌که راننده پا یا دست خود را برروی پدال یا اهرم کلاچ قرار داده و فشار می‌دهد، دیسک کلاچ آزاد شده و خودرو در حالت خلاص قرار می‌گیرد، درواقع توان تولید موتور در این لحظه دیگر به جعبه‌دنده منتقل نشده و راننده فرصت کافی برای تعویض دنده را دارد. سیم کلاچ عملکردی همانند سیم ترمز دوچرخه دارد و همانند آن نیز در داخل یک پوشش پلاستیکی قرار گرفته است که با فشردن پا یا دست بر روی پدال یا اهرم کلاچ، همانند ترمز دوچرخه، فشار وارده اهرم متصل به صفحه کلاچ را حرکت داده و در نتیجه دنده‌ها آزاد می‌شوند.

یکسری دیگر از مهم ترین بخش های سیستم کلاچ خودرو را که بد نیست در بحث تعویض سیم کلاچ مگان با آن ها هم آشنا باشید را در قسمت پایینی با هم میبینیم.

فلایویل

فلایویل یک صفحه دوار توپر می باشد که در انتهای میل لنگ متصل می شود وظیفه اصلی این قطعه جذب ارتعاشات شدید موتور و انتقال نیروی چرخشی به سیستم انتقال قدرت می باشد. فلایویل بدلیل جرم بالا دارای اینرسی بالایی است، طبق قانون اینرسی یک جسم با جرم بالا تمایل بیشتری به حفظ وضعیت خود دارد پس با چرخش فلایویل بدلیل جرم بالایی که دارد تمایل به ادامه حرکت خود و حفظ سرعت دارد. فلایویل با چرخش میل لنگ موتور می چرخد.

بیشتر بخوانید: تعمیر سرسیلندر مگان

یاتاقان رهاکننده کلاچ

یاتاقان رهاکننده کلاچ خودرو به‌منظور اعمال فشار روی زبانه‌های فنر دیافراگمی از یک یاتاقان استفاده می‌شود. راننده با فشردن پدال کلاچ نیرویی را از طریق مکانیزم کابلی یا هیدرولیکی به یاتاقان رهاکننده وارد می‌کند که سبب فشرده شدن یاتاقان به سطح زبانه‌های فنر دیافراگمی می‌گردد و ارتباط پیشرانه و جعبه‌دنده قطع می‌شود.

دیسک کلاچ

دیسک کلاچ که به بد نیست با آن هم در بحث تعویض سیم کلاچ مگان آشنا باشید، یک دیسک گرد بزرگ که معمولاً بیش از 30 سانتی متر قطر دارد است که روی شفت ورودی گیربکس می لغزد، دو سطح صاف در دو طرف خود دارد که یک لایه اصطکاکی به هم چسبیده است که معمولاً مانند لنت ترمز نیمه فلزی هستند. هنگامی که پدال یا اهرم کلاچ فشار داده می شود، دیسک کلاچ آزادانه می چرخد و نیرویی بین گیربکس و موتور منتقل نمی شود. هنگامی که پدال یا اهرم کلاچ آزاد می شود، دیسک بین چرخ فلایویل و صفحه کلاچ فشرده می شود تا چرخش گیربکس را با سرعت موتور مطابقت دهد.

تعویض سیم کلاچ مگان

تعویض سیم کلاچ مگان

تعویض پمپ کلاچ مگان

پمپ کلاچ را همچون سیم کلاچ یکی از قطعات مهم در هر خودرو است. هم خودروهایی که گیربکس دستی دارند و هم خودروهایی که به صورت اتومات کار می کنند دارای این قطعه می باشند. همان طور که پیش تر هم در بحث تعویض پمپ کلاچ مگان به آن اشاره شد کلاچ یکی از قطعات خودروها است که به نوعی تعویض دنده ماشین را برعهده دارد. کلاچ، مجهز به یک سیلندر اصلی است که از طریق آن، روغن روان کننده برای حرکت قطعات تأمین می‌شود.

اگر هنگام رانندگی و تعویض دنده متوجه یک اتفاق غیر عادی هنگام گرفتن یا رها کردن کلاچ شوید، لازم است این قطعات را بررسی کنید. ممکن است اشکال اصلی از سیلندر کلاچ باشد. این احتمال هم وجود دارد که پمپ کلاچ خراب شده و هنگام درگیری قطعات، به درستی کار نمی کند، از همین رو شما نیاز به تعویض پمپ کلاچ مگان یا حتی تعویض سیم کلاچ مگان پیدا خواهید کرد.

بیشتر بخوانید: تعمیر بخاری مگان

هواگیری پمپ کلاچ مگان

عملکرد پمپ کلاچ در خودرو ها به گونه‌ای است که باید نیرو و توان تولیدشده در موتور برای استفاده در جای دیگر و به شکل دیگر جابجا شوند. برای اینکه راننده بتواند این نیرو را تحت کنترل خود درآورد، ساده‌ترین روش استفاده از کلاچ است. درست است که علائم زیادی وجود دارد که نشان‌دهنده خرابی پمپ کلاچ و سیلندر است، اما یکی از متداول‌ترین مشکلاتی که می‌تواند برای پمپ کلاچ رخ دهد هوا گرفتن آن است.

به همین سبب شما ممکن است نیازی به تعویض سیم کلاچ مگان، یا تعویض پمپ کلاچ مگان نداشته باشید و فقط انجام هواگیری پمپ کلاچ مگان در مرکز تعمیر پمپ کلاچ مگان کاری کافی باشد و دیگر نیازی به تعویض سیم کلاچ مگان نباشد.

تعمیر پمپ کلاچ مگان در تهران

همه مطالب مقاله تعویض سیم کلاچ مگان همچون تعویض سیم کلاچ مگان، تعویض پمپ کلاچ مگان، هواگیری پمپ کلاچ مگان، مرکز تعمیر پمپ کلاچ مگان و...  به این دلیل گفته شدند تا شما بیشتر با خودرویتان و مخصوصا سیستم کلاچ و سیم کلاچ خودرویتان آشنا شوید و حواستان باشد تا سیم کلاچ و در کل سیستم کلاچ خودرویتان سالم بمانند و یا حداقل کمتر آسیب ببینند.

بدون شک اگر حواستان به تعویض سیم کلاچ مگان به موقع و وقت درست آن باشد نه تنها سیم کلاچ خودروی شما سالم تر می ماند و بیشتر عمر میکند بلکه کل سیستم فنی و سیستم کلاچ  ودر نتیجه گیربکس خودروی شما سالم تر میماند، خودروتان کاراییش بیشتر میشود، سالم تر کار میکند، دیر ترنیاز به تعمیر پیدا میکند و در نتیجه باعث میشود دیر به دیر کارتان به مرکز تعمیر پمپ کلاچ مگان بکشد و چون که به موقع برای تعویض سیم کلاچ مگان اقدام کرده اید، هزینه کمتری برای شما ایجاد بشود.

بفرست برای دوستی
که احتیاج داره:
ثبت سفارش آنلاین
ثبت سفارش تلفنی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *