مقالات

تعویض سیم کلاچ ساندرو

تعویض سیم کلاچ ساندرو

آنچه خواهید خواند

تعویض سیم کلاچ ساندرو یکی از اعمالی است که ممکن است شمایی هم که از یک دستگاه خودروی ساندروی دنده ای برای جابجایی استفاده می کنید، به آن نیاز پیدا کنید. خودروی ساندرو یکی از خودرو های هاچبک و شهری ساخت شرکت رنو می باشد که در دو مدل دنده ای و اتومات به بازار ایران عرضه شده است.

یکی از مهم ترین قسمت های خودروی ساندروی دنده ای هم مثل سایر خودرو های دنده ای، کلاچ و سیم کلاچ می باشد و درست کار کردن آن از اهمیت بالایی برخوردار است. برای این که بیشتر در مورد کلاچ ساندرو و مسائلی مثل تعویض سیم کلاچ ساندرو، علت سفت شدن سیم کلاچ ساندرو، رگلاژ کلاچ ساندرو، مرکز تعویض کلاچ ساندرو و... اطلاعات بدست آورید، در ادامه بحث هم همراه تعمیرگاه ساندرو تهران بمانید.

تعویض سیم کلاچ ساندرو

به طور خلاصه در مورد تعویض سیم کلاچ ساندرو به طور کلی سیم کلاچ باید گفت که این سیم یکی از اجزای مهم در سیستم کلاچ خودرو است که برای انتقال حرکت و قدرت موتور به گیربکس و سیستم پیشرانه خودرو استفاده می‌شود. یک سیم از پدال تا کلاچ خودرو وجود دارد که هنگامی که راننده پای خود را روی پدال کلاچ فشار می دهد، این سیم کشیده شده و موجب می شود تا کلاچ به کار بیفتد. سیم کلاچ تقریبا شبیه به سیم ترمز و کلاچ در موتور سیکلت ها یا دوچرخه بوده و دور تا دور آن یک پوشش پلاستیکی قرار دارد.

هنگامی که پای خود را روی پدال قرار می دهید. درست همانند آنچه در ترمز دوچرخه یا موتور سیکلت اتفاق می افتد، سیم در درون غلاف پلاستیکی خود کشیده شده و به سمت عقب حرکت می کند. این سیم به یک اهرم در بخش انتهایی کلاچ متصل بوده و کشیده شدن آن باعث می شود تا خودرو به حالت خلاصی وارد شده و آماده تعویض دنده گردد.

بیشتر بخوانید: دلایل استارت نخوردن ساندرو

تعویض سیم کلاچ ساندرو

تعویض سیم کلاچ ساندرو

نمیتوان در مورد تعویض سیم کلاچ ساندرو یا مطالبی مثل علت سفت شدن سیم کلاچ ساندرو صحبت کرد اما در مورد وظیفه سیم کلاچ در خودرو ندانست. سیم کلاچ در فرایند کلاچ کردن، وظیفه اصلی انتقال فشار ایجاد شده توسط پدال کلاچ به دیسک کلاچ و پلیت فشار را دارد تا قدرت موتور از گیربکس جدا شود و امکان تغییر دنده فراهم شود.

برای نگهداری از سیم کلاچ، باید به دوره‌ای آن را بررسی و در صورت نیاز آن را در مرکز تعویض سیم کلاچ ساندرو جایگزین کرد. همچنین، استفاده با دقت و در شرایط مناسب از کلاچ نیز می‌تواند به جلوگیری از خردگی و خوردگی سیم کلاچ کمک کند و در نهایت عمر خودرو را افزایش دهد.  سیم کلاچ خود به چندین قطعه مختلف متصل است که همین موضوع اهمیت سیم کلاچ در خودرو و اهمیت تعویض سیم کلاچ ساندرو در زمان مناسب را نشان میدهند. یکسری از مهمترین قطعه هایی که با سیم کلاچ مرتبط هستند را در زیر با هم می بینیم.

دیسک کلاچ: قطعه‌ای است که در فرایند کلاچ کردن، با فشار ایجاد شده توسط پدال کلاچ یا همان سیم کلاچ، به پلیت فشار داده شده و باعث جدا شدن قدرت موتور از گیربکس می‌شود.

پلیت فشار: قطعه‌ای است که در فرایند کلاچ کردن، با فشار ایجاد شده توسط پدال کلاچ یا همان سیم کلاچ، دیسک کلاچ را به خود می‌کشاند و باعث جدا شدن قدرت موتور از گیربکس می‌شود. که این خود یکی دیگر از مهم ترین دلایل تعویض سیم کلاچ ساندرو در زمان مناسب است.

بلبرینگ: قطعه‌ای است که بین پلیت فشار و پلیت کلاچ قرار دارد و در فرایند کلاچ کردن یا فشردن سیم کلاچ، به دیسک کلاچ و پلیت فشار کمک می‌کند تا به خوبی با هم تعامل داشته باشند.

علت سفت شدن سیم کلاچ ساندرو

همانطور که احتمالا خودتان هم مستحضر هستید یکی از نکات منفی اتومبیل‌های دنده‌ای مانند ساندروی غیر اتومات، این است که گاهی کلاچ خودرو دچار مشکل می‌شود و لازم است به تعویض سیم کلاچ ساندرو اقدام کنید. در وهله اول باید بدانیم علت سفت شدن سیم کلاچ ساندرو چیست؟ یکی از علل سفت شدن کلاچ در ساندرو، فرسوده‌شدن صفحه کلاچ است که در این صورت باید کل سیستم کلاچ و گیربکس یک دور بازشده و مورد بازبینی و تعمیر قرار گیرد.

بیشتر بخوانید: تعویض تسمه دینام ساندرو

تعویض سیم کلاچ ساندرو

تعویض سیم کلاچ ساندرو

همچنین وجود هوای اضافه در خطوط هیدرولیک کلاچ‌های هیدرولیکی هم می‌تواند از دلایل سفت شدن کلاچ خودرو باشد. اما بارزترین علت سفت شدن کلاچ ساندرو، تنظیم نبودن سیم کلاچ بوده و در این حالت نیاز به روغن‌کاری یا رگلاژ کلاچ ساندرو دارد .

رگلاژ کلاچ ساندرو

رگلاژ کلاچ یکی از مراحل مهم در نگهداری و تعمیر کلاچ و سیم کلاچ خودرو است و می تواند جلوی نیاز به تعویض سیم کلاچ ساندرو را بگیرد. در این فرایند، سیم کلاچ به گونه‌ای تنظیم می‌شود که فشار لازم برای جدا شدن دیسک کلاچ از پلیت فشار به درستی اعمال شود. این فشار باید به گونه‌ای باشد که در هنگام کلاچ کردن، دیسک کلاچ به درستی جدا شود و در هنگام رها کردن پدال کلاچ، دیسک کلاچ به پلیت فشار چسبیده و قدرت موتور به گیربکس منتقل شود.

همچنین نکته مهم دیگری که در مورد تعویض سیم کلاچ ساندرو و یا رگلاژ سیم کلاچ ساندرو وجود دارد این است که برای انجام رگلاژ کلاچ، باید از یک تعمیرکار ماهر و متخصص استفاده کرد. این فرایند به صورت دقیق و با استفاده از ابزارهای خاص انجام می‌شود و نیاز به تخصص و دانش فنی دارد. در صورت عدم تنظیم صحیح رگلاژ کلاچ، ممکن است باعث خردگی و خوردگی سریع سیم کلاچ شود و باعث خرابی کلاچ و حتی خود ساندرو شود.

بیشتر بخوانید: علائم هشدار دهنده پشت آمپر ساندرو

مرکز تعویض سیم کلاچ ساندرو

امید است مطالب بیان شده در طی بحث همچون تعویض سیم کلاچ ساندرو، علت سفت شدن سیم کلاچ ساندرو، رگلاژ کلاچ ساندرو، مرکز تعویض کلاچ ساندرو و... برای شما مفید بوده باشند. در نهایت اما پیشنهادی که به شما میشود چه برای اقدامات نگهداری مثل تعویض قطعات مصرفی و چه برای انجام تعمیرات خودروی رنوتان مثل تعویض سیم کلاچ ساندرو و...، این است که به تعميرگاه تخصصی ایران رنو مراجعه کنید.

زیرا تعمیرگاه تخصصی ایران رنو با استفاده از قطعات اورجینال شرکت رنو و با داشتن تیمی از افراد چیره دست در حوزه تعمیرات و نگهداری خودرو های شرکت رنو، آماده انجام تمامی مشاوره ها، خدمات و تعمیرات مورد نیاز خودروی رنوی شما میباشد.

بفرست برای دوستی
که احتیاج داره:
ثبت سفارش آنلاین
ثبت سفارش تلفنی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *