مقالات

تعویض شمع داستر

تعویض شمع داستر
تعویض شمع داستر

آنچه خواهید خواند

تعویض شمع داستر از اقدامات مهمی است که هر از چندگاهی باید توسط شمایی که صاحب کپچر هستید، انجام شود. اگر که هنوز نمی دانید که زمان تعویض شمع فرا رسیده است یا نه، به شما توصیه می شود که با بررسی سلامت شمع خودرو، به دنبال نشانه های خرابی شمع باشید و اگر که آن ها را دیدید، به یک تعمیرگاه داستر مراجعه کنید تا آن ها که از نحوه تعویض شمع این خودرو مطلع هستند، کار تعویض شمع را انجام دهند. در ادامه بحث هم همراه باشید تا اطلاعات بیشتری در این زمینه ها کسب نمایید و پاسخ سوالاتی را که در ذهن دارید را بیاید.

تعویض شمع داستر

شمع داستر یک قطعه مهم در موتور خودرو این است که وظیفه جرقه زنی و احتراق سوخت را بر عهده دارد. شمع داستر از قطعات مختلفی تشکیل شده است که می توان به الکترود مرکزی، رزوه، الکترود بدنه، بدنه فولادی، عایق سرامیکی، آچارخور و ترمینال اشاره کرد. شمع داستر از جنس های مختلفی نیز می تواند باشد که عملکرد و عمر آن را تحت تاثیر قرار می دهد. برای مثال شمع های نیکلی، پلاتینیومی، ایریدیومی و چند الکترودی از انواع شمع های رایج در بازار هستند. تعویض شمع داستر یک عمل ساده و لازم است که به منظور حفظ کارایی و راندمان موتور خودرو انجام می شود.

تعویض شمع داستر

تعویض شمع داستر

بنابراین، توجه به زمان تعویض شمع داستر مطلبی بسیار مهم است. عدم توجه به نشانه های خرابی شمع داستر و انجام ندادن تعویض شمع طبق مراحل نحوه تعویض شمع داستر می تواند باعث کاهش کارایی و راندمان موتور، افزایش مصرف سوخت، آلودگی محیط زیست و خرابی سایر قطعات شود. به همین خاطر توصیه می شود که هر از چندگاهی برای بررسی سلامت شمع داستر اقدام کنید. به همین خاطر اهمیت شمع در خودرو توصیه می شود که پس از کیلومتر مشخصی به یک تعمیرگاه داستر در تهران معتبری همچون ایران رنو مراجعه کنید تا از آسیب های جدی تر جلوگیری کنید.

بیشتر بخوانید: تعمیرگاه داستر شرق تهران

نشانه های خرابی شمع داستر

اگر که بررسی سلامت شمع داستر را در زمان های مختلف و هر از چندگاهی انجام دهید، گاها و به خصوص پس از کارکرد زیاد خودرو شاهد یکسری نشانه های خرابی شمع داستر خواهید شد که خبر از رسیدن زمان تعویض شمع داستر می دهند. برخی از نشانه های خرابی شمع داستر عبارتند ازمواردی همچون، مشکل در استارت خوردن موتور، ایراد در شتابگیری، لرزش خودرو، روشن شدن چراغ چک، سیاه شدن شمع و… . توجه به این نشانه ها اهمیت بالایی دارد و اطلاع از آن ها و اقدام کردن برای تعویض شمع در زمان دیدن آن ها می تواند باعث جلوگیری از ایجاد آسیب های بزرگ تر برای خودرو و موتور آن شود.

بررسی سلامت شمع داستر

همان طور که گفته شد بررسی سلامت شمع داستر می تواند زمان تعویض شمع داستر را به شما نشان دهد تا شما برای تعویض آن در موقع مناسب اقدام کنید. اگر که احیانا زمانی خواستید که خودتان برای تعویض شمع خودرو اقدام کنید بهتر است در مورد نحوه تعویض شمع داستر بدانید که باید شمع داستر را با شمع مناسب با خودرو جایگزین کنید، که برای این منظور می توانید از شمع اصلی الگو بگیرید و یا به دفترچه راهنمای خودرو مراجعه کنید. بررسی سلامت شمع خودرو باعث می شود شما حواستان به خودرو باشد و با انجام کار درست در زمان مناسب، هزینه های جانبی و بیخود، و حتی گاها سنگین برای شما ایجاد نشوند.

بیشتر بخوانید: تعویض تسمه تایم داستر

زمان تعویض شمع داستر

زمان تعویض شمع داستر بستگی به نوع شمع، نحوه رانندگی، شرایط جاده و کیفیت سوخت دارد. به طور کلی، توصیه می شود که شمع های نیکلی هر ۴۰ هزار کیلومتر، شمع های پلاتینیومی هر ۶۰ هزار کیلومتر و شمع های ایریدیومی هر ۱۰۰ هزار کیلومتر یکبار تعویض شود. البته این زمان ها مقادیر تقریبی هستند و ممکن است با توجه به نشانه های خرابی شمع داستر و دفترچه راهنمای خودرو تغییر کنند. در کل توصیه می شود در این شکل مواقع از یک مکانیک ماهر و حرفه ای مشورت و راهنمایی بگیرید تا با تعویض شمع بیجا به خودروی خود آسیب نزنید.

تعویض شمع داستر

تعویض شمع داستر

نحوه تعویض شمع داستر

در مورد نحوه تعویض شمع داستر باید به نکاتی توجه کنید. قبل از تعویض شمع باید مطمئن شوید که موتور خودرو خاموش و سرد باشد. چون شمع داستر در حالت گرم بسیار حساس است و ممکن است با فشار آسیب ببیند. باید از آچار مناسب برای باز و بسته کردن شمع داستر استفاده کنید. آچار خور شمع داستر ۱۶ میلی متر است. باید شمع داستر را باکیفیت جایگزین کنید. برای این منظور می توانید از شمع اصلی الگو بگیرید و یا به دفترچه راهنمای خودرو مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید: تعمیر گیربکس داستر

از استفاده از شمع های نامطابق یا موارد دیگر در زمان تعویض شمع داستر خودداری کنید. باید شمع داستر را با فشار مناسب در جای خود قرار دهید. فشار زیاد یا کم ممکن است باعث صدمه به شمع یا سیلندر شود. برای این منظور می توانید از یک ترمزگیر استفاده کنید و یا به دفترچه راهنمای خودرو مراجعه کنید. معمولا فشار مناسب بین ۱۰ تا ۲۰ نیوتن متر است. همچنین باید سیم های شمع داستر را به درستی وصل و جدا کنید. از کشیدن یا پیچاندن سیم ها خودداری کنید. از وصل کردن سیم ها به شمع های اشتباه خودداری کنید. و… .

تعمیرگاه داستر در تهران

در مورد نحوه تعویض شمع داستر و بررسی سلامت شمع داستر صحبت شد. در نهایت اما به شمایی که به دنبال یک تعمیرگاه داستر در تهران هستید تا با مشاهده کردن نشانه های خرابی شمع داستر و در کل در زمان تعویض شمع داستر برای انجام آن اقدام نمایید، توصیه می  شود که حتما سری هم به سایت تعمیرگاه تخصصی رنو ایران رنو بزنید. تعمیرگاه ایران رنو یکی از بهترین تعمیرگاه ها در زمینه تعمیر انواع و اقسام خودرو های رنو از ال 90 گرفته تا تالیسمان و کولئوس و… می باشد و با کادر مجرب و حرفه ای که دارد، آماده است تا تمامی اعمال نگهداری خودروی شما را انجام دهد و در زمانی هم که خدای ناکرده مشکلی جدی برای خودروی شما پیش آمد، به بهترین شکل ممکن آن را رفع نماید.

بفرست برای دوستی
که احتیاج داره:
ثبت سفارش آنلاین
ثبت سفارش تلفنی

1 دیدگاه در “تعویض شمع داستر

  1. حسنی گفت:

    سلام اجرت تعویضش چقده؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *