مقالات

5 علت اصلی خرابی دسته موتور

5 علت اصلی خرابی دسته موتور

در این مقاله با شما هستیم تا در مورد 5 علت اصلی خرابی دسته موتور به بحث و بررسی بپردازیم. همواره یکی از مهم ترین هدف سازندگان خودرو افزایش ایمنی و راحتی سرنشینان آن می باشد. در این مورد نیز تابحان نواوری های زیادی صورت گرفته است. مشکلاتی که گاهی اوقات ممکن است سرنشینان خودرو را ازرده خاطر کند. عواملی مانند وجود لرزش و ارتعاش که به کابین خودرو منتقل می شود.

در نتیجه می توان گفت یکی از مهم ترین مباحث در صنعت خودروسازی افزایش کیفیت خودرو و مهار لرزش هایی است که ممکن است به کابین خودرو وارد شود. در این میان  موتورهای احتراق داخلی به دلیل ماهیت عملکرد خود در هنگام احتراق سوخت مقداری ارتعاش ایجاد می کنند که مهار آنها نیازمند طراحی، تولید و نصب قطعه ای به نام دسته موتور (به انگلیسی Engine Mount) است. گسترش و توسعه صنعت خودروسازی در دنیا استفاده از این قطعه را نیز آسان تر و گرایش به استفاده از دسته موتور را نیز افزایش داده است. دسته موتورها وظیفه دارند که وزن موتور وسیله نقلیه را تحمل کنند، ارتعاشات ناشی از احتراق سوخت در موتور را جذب کنند و همچنین از حرکت بیش از اندازه موتور که می تواند ناشی از نیروهای وارده از جاده باشد نیز جلوگیری کنند. همچنین این قطعه وظیفه دارد که به موتور خودرو در زمان شتاب گیری یا ترمز گرفتن نیز اجازه حرکت ندهد.

کسب اطلاعات بیشتر: علت اصلی یاتاقان زدن موتور

5 علت اصلی خرابی دسته موتور

5 علت اصلی خرابی دسته موتور

5 علت اصلی خرابی دسته موتور

عبور با سرعت از روی دست انداز

یکی از عمده دلایلی که باعث می شود دسته موتور شما بسیار زودتر از زمان ممکن خراب شود، عبور با سرعت از روی دست انداز است. در این حالت فشار زیاید به دسته موتور وارد می شود و باعث می شود قطعات جلوبندی و زیربندی خودرو نیز با سرعت بالاتری مستهلک شوند. بنابراین بهتر است در این مورد احتیاط کنید و برای حلوگیری از خرابی بیشتر با سرعت پایین تری از روی سرعت گیر عبور کنید.

شتاب گیری ناگهانی

حتما شما نیز تیک آف های ناگهانی و پی در پی را دیده و یا تجربه کرده اید، این مورد نیز باعث می شود طول عمر دسته موتور شما بسیار سریع کاهش یابد و مجبور شوید بسیار زودتر از حد موعد آن را تعویض کنید.

عیب در سیستم کلاچ

یکی از دلایلی که باعث می شود که موتور شما لرزش داشته باشد این است که صفحه کلاچ و یا فلایول شما ممکن است تاب داشته باشد و یا اینکه فنرهای مربوط به کلاچ معیوب باشد. در این حالت هنگام رها کردن کلاچ سبب وارد شدن شربه به موتور می شود که این مورد قاتل دسته موتور محسوب می شود.

خرابی سیستم تعلیق

فرض کنید سیستم تعلیق شما معیوب است، در این حالت به درستی نمی تواند ضرباتی را که از طریق جاده به آن وارد می شود را میرا کنید و در نتیجه ضربات مستقیما به شاسی وارد می شود. این ضربات می توانند به راحتی باعث خرابی دسته موتور شوند.

عیب در موتور

اگر موتور شما به درستی کار نکند و کارکرد آن با لرزش همراه باشد، باید منتظر خرابی دسته موتور خود باشید چرا که شربات شدیدی را به دسته موتور منتقل خواهد کرد.

کسب اطلاعات بیشتر: دلایل کاهش شتاب خودرو چیست؟

انواع دسته موتور

یکی از انواع اولیه این قطعه مهم خودرو، دسته موتور های غیر فعال ارتجاعی هستند. این دسته موتورها علاوه بر اینکه قیمت مناسبی دارند از ویژگی های دیگری مانند نگهداری و تعمیر آسان، فرایند طراحی و ساخت راحت تر وابعاد مناسب بهره می برند. البته این نوع دسته موتورها بیشتر وظیفه تحمل وزن موتور خودرو بر روی خود را دارند و در برخی دیگر از وظایف محوله کاربرد مناسبی ندارند. این نوع دسته موتور معمولا قطعه ای لاستیکی هستند که به دلیل خاصیت ساختاری خود می توانند ارتعاشات را در درون خود میرا کنند. 5 علت اصلی خرابی دسته موتور.

با پیشرفت صنعت خودرو و صنایع وابسته به آن مانند قطعه سازی دسته موتورهای روغنی یا هیدرولیکی تولید و به بازار عرضه شدند. این نوع دسته موتور البته دارای پیچیدگی های فنی در طراحی و ساخت خود هستند و در درون آنها مکانیزم فنر و یک سیال برای جذب ارتعاشات و میزا کردن آن به کار می رود و به دلیل همین ماهیت ساختاری خود در کاهش ارتعاشات عملکرد فنی بهتری دارند. 5 علت اصلی خرابی دسته موتور.

5 علت اصلی خرابی دسته موتور

5 علت اصلی خرابی دسته موتور

تعمیرگاه تخصصی رنو در تهران

یکی از عمده ترین مشکلات دارندگان خودرو رنو این است که محلی معتبر برای تعمیر و سرویس خودرو خود نمی شناسند و در نتیجه ممکن است به هنگام تعمیر از دسته موتور دست دوم و یا تقلبی استفاده کنند. در این میان تعمیرگاه تخصصی ایران رنو با اعتماد شما عزیزان امتحان خود را پس داده است و به طور قطع می توان گفت بهترین تعمیرگاه تخصصی رنو در تهران می باشد. شما عزیزان جهت مراجعه حضوری و یا دریافت نوبت می توانید با شماره های درج شده تماس حاصل نمایید و یا اینکه به ادرس ایران رنو مراجعه کنید. 5 علت اصلی خرابی دسته موتور.

1 دیدگاه در “5 علت اصلی خرابی دسته موتور

  1. اکبر گفت:

    خیلی خوب بود خسته نباشین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *