مقالات

10 علت روشن شدن چراغ چک خودرو

10 علت روشن شدن چراغ چک خودرو
10 علت روشن شدن چراغ چک خودرو

آنچه خواهید خواند

علت روشن شدن چراغ چک خودرو دلالی متعددی می تواند داشته باشد. این موضوع یکی از مواردی است که بسیاری از رانندگان با آن درگیر هستند و متافانه اطلاعات کافی در مورد آن ندارند. در این مقاله با شما هستیم تا در مورد علت روشن شدن چراغ چک خودرو به بحث و بررسی بپردایم. در نظر داشته باشید تعمیرگاه تخصصی رنو، متخصص در تمامی زمینه های تعمیر خودروهای رنو اعم از تعمیرگاه رنو مگان، تعمیرگاه رنو تالیسمان، تعمیرگاه رنو داستر و … آماده ارائه خدمات به شما عزیزان می باشد.

علت روشن شدن چراغ چک خودرو می تواند متفاوت باشد اما تنها کاری که مالک خودرو می تواند انجام دهد این است که روشن شدن چراغ چک خودرو را نادیده نگیرد. نیازی نیست خودتان را نگران کنید چرا که تا حدودی می توان علت روشن شدن چراغ چک خودرو را دانست. در این مقاله با شما هستیم تا در مورد علت روشن شدن چراغ چک خودرو و راه حل های آن گفتگو کنیم. با ما همراه باشید.

10 علت روشن شدن چراغ چک خودرو

یکی از چراغ های هشدار دهنده پشت آمپر که روشن شدن آن واقعا نگران کننده است، چراغ چک خودرو می باشد. روشن شدن این چراغ به این معنی است که مشکلی در سیستم شارژ و یا باطری خودرو ایجاد شده است که می بایست سریعا برطرف شود. در این بخش به برخی از این دلایل اشاره می کنیم.

شل بودن بست های سرباطری

یکی از شایع ترین دلایلی که ممکن است چراغ چک به دلیل آن روشن شود، شل بودن بست های سر باطری است. بنابراین در صورتی که مشاهده کردید چراغ چک خودرویتان روشن است، بست های سر باطری را بلافاصله چک کنید تا مطمئن باشید کاملا سفت است.

10 علت روشن شدن چراغ چک خودرو

10 علت روشن شدن چراغ چک خودرو

سولفاته کردن سر باطری ها

از دومین دلایل روشن شدن چراغ چک خودرو می توان به سولفاته کردن سر باطری ها اشاره کرد. در صورتی که روی سر باطری سولفاته ببندد برق به خوبی نمی تواند عبور کند و در نتیجه چراغ چک خودرو روشن می شود. این مورد نیز از دلایلی بود که خودتان به راحتی می توانید تشخیص دهید.

خرابی دینام یا آلترناتور

سومین علت روشن شدن چراغ چک خودرو می توان به خرابی دینام اشاره کرد. در صورتی که دینام برق مورد نیاز خودرو را تامین نکند، برق تولید شده ولتاژ استانداردی ندارد و نتیجه باعث روشن شدن چراغ چک خودرو می شود. از ایرادات شایعی که ممکن است در دینام ایجاد شود می توان به تمام شدن ذغال دینام و خرابی در مجموعه دیودها یا رکتی فایر اشاره کرد.

پاره شدن تسمه تایم

یکی از مهم ترین دلیل روشن شدن چراغ چک خودرو پاره شدن تسمه تایم است که بسیار حساس می باشد و تعلل در آن ممکن است ضررهای جانی و مالی را به همراه داشته باشد. دینام نیروی چرخیدن خود را توسط تسمه از میل لنگ می گیرد و اگر تسمه پاره شود ارتباط میان دینام و میل لنگ قطع می گردد در نتیجه برقی برای خودرو تولید نمی شود و چراغ دینام یا چراغ چک خودرو روشن می شود.

کسب اطلاعات بیشتر: نمایندگی رنو سفران

قطعی در سیم دینام به باطری

در صورتی که سیم رابط میان دینام و باطری قطع گردد، دینام برق مورد نیاز را تولید می کند ولی به دلیل قطعی در سیم، باطری شارژ نمی شود و در نتیجه چراغ دینام روشن می گردد.

شل بودن درپوش باک بنزین

از متداول ترین علت روشن شدن چراغ چک خودرو می توان به شل بودن درب باک بنزین نیز اشاره کرد. درپوش بخش مهمی از سیستم سوخت اتومبیل است. در صورتی که درپوش کاملا بسته باشد مانع از بخار شدن سوخت مخزن می گردد و به حفظ فشار کامل سیستم نیز کمک می کند.

خرابی مبدل کاتالیزور

مبدل کاتالیزور، سیستم اگزوز خودرو و خروجی گازها را کنترل می‌کند؛ به این معنا که مونوکسیدکربن حاصل از فرآیند احتراق را به دی‌اکسیدکربن تبدیل می‌کند. هر خودرویی که با بنزین کار می‌کند، مبدل کاتالیزور دارد. این مبدل عملکرد ساده‌ای دارد و اغلب نمی‌توان از خرابی آن جلوگیری کرد (براساس میزان کیلومتر طی شده باید تعویض شود). انجام تعمیر و نگهداری منظم و به موقع‌ (مانند تعویض روغن) جهت سالم نگه داشتن مبدل کاتالیزور اتومبیل بسیار مهم است. اگر به ندرت رانندگی می‌کنید و در بیشتر موارد خودروی شما در پارکینگ است، هر چند وقت یک‌بار در بزرگراه‌ها با سرعت مجاز رانندگی کنید تا اطمینان حاصل شود که مبدل کاتالیزور بسته نشده‌است. همچنین به صداهای عجیب اگروز و رنگ غیرعادی دودی که از آن خارج می‌شود نیز دقت کنید.

10 علت روشن شدن چراغ چک خودرو

10 علت روشن شدن چراغ چک خودرو

فرسودگی وایر شمع ها

وایر شمع ها نیروی برق را از کوئل به شمع منتقل می کنند  و در صورتی که وایر به درستی کار نکند مخلوط سوخت و هوا در سیلندرها مشتعل نمی شود. در نتیجه سبب روشن شدن چراغ چک خودرو می شود. علائم خرابی وایر شمع‌ها شامل خام‌سوزی موتور در مصرف عادی، افت قابل توجه در عملکرد موتور و شتاب پایین خودرو است.

خرابی دریچه چرخش گاز اگزوز

سیستم چرخش گاز اگزوز‌ (EGR) مقدار اکسید نیتروژن حاصل از موتور خودرو را کاهش می‌دهد و به کارکرد بهینه آن کمک می‌کند. این سیستم، گازهای اگزوز که داغ هستند را به داخل محفظه‌های احتراق هدایت می‌کند، که باعث سوختن راحت بنزین می‌شود. همچنین این سیستم به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای به هوا نیز کمک می‌کند. دریچه EGR می‌تواند به‎‌طور کامل خراب شود و یا منافذ آن مسدود شود.

تماس با تعمیرگاه تخصصی ایران رنو

تا بدینجا در مورد برخی از عوامل روشن شدن چراغ چک خودرو به بحث و تبادل نظر پرداختیم. همانطور که اشاره شد روشن شدن این چراغ حاکی از وجود ایراد در خودرو است و در نتیجه می بایست حتما در اولین فرصت پیگیری شد. عزیزانی که دارای خودرو رنو می باشند در صورت مشاهده این مورد می توانید با شماره های درج شده تماس حاصل نمایید و یا با مراجعه به تعمیرگاه تخصصی ایران رنو مشکل ایجاد شده را برطرف کنید.

بفرست برای دوستی
که احتیاج داره:
ثبت سفارش آنلاین
ثبت سفارش تلفنی

3 دیدگاه در “10 علت روشن شدن چراغ چک خودرو

  1. سلمان گفت:

    سلام اکثرا موقع تعويض شمع لاستیک وایر در سوراخ محفظه گیر میکنه چه باید کرد

  2. محسن رحیمیان گفت:

    بسیار عالیست راهنمایی شما

  3. علی گفت:

    سلام چراغ چک خودرومن روشن هست تسمه تایم ودینام تازه عوض کردم مشکل چیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *