
علائم خرابی دسته موتور ال 90 چیست؟
اگر خودروی ال ۹۰ شما هنگام توقف لرزش غیرعادی دارد، ممکن است علت آن خرابی دسته موتور باشد. شاید با این قطعه بهخوبی آشنا نباشید، اما باید بدانید دسته موتور یکی از اجزای حیاتی خودرو است که وظیفه نگهداشتن موتور و گیربکس در جای خود و جذب لرزشهای ناشی از عملکرد آنها را بر عهده دارد. این قطعه در طول زمان ممکن است فرسوده یا خراب شود.
از جمله علائم رایج خرابی دسته موتور ال ۹۰ میتوان به مواردی مانند صدای کوبش در بخش موتور، نشتی بیش از حد روغن، تکانهای شدید هنگام گاز دادن، و مشکل در تعویض دنده اشاره کرد.
توجه داشته باشید که خرابی دسته موتور میتواند به سایر بخشهای خودرو مانند شیلنگ رادیاتور، گیربکس، تسمههای فن و سیستم تعلیق نیز آسیب برساند. در چنین شرایطی، آسیبها بهصورت زنجیرهای گسترش مییابند و هزینههای تعمیر افزایش پیدا میکند.
در این مقاله قصد داریم شما را با نشانههای خرابی دسته موتور در خودروی ال ۹۰ آشنا کنیم و نکات کلیدی مربوط به این قطعه را با شما در میان بگذاریم.
ایران رنو بزرگترین تعمیرگاه تخصصی رنو در تهران می باشد که می توانید برای دریافت خدمات تعمیر موتور ال 90، تعمیر گیربکس ال 90 و جلوبندی و برق می توانید به این مرکز معتبر مراجعه کنید.
آدرس ما: تهران، خیابان دماوند، پس از برج آناهید، کنارگذر کیمیدارو، کوی کاوه، پلاک 3
دسته موتور چیست و چه عملکردی دارد؟
خودرو را میتوان مانند یک پازل دقیق در نظر گرفت که از قطعاتی هماهنگ و منظم تشکیل شده است. یکی از مهمترین اجزای این پازل، موتور خودرو است. این بخش حیاتی به واسطه قطعهای به نام دسته موتور در جای خود تثبیت شده و تعادل آن حفظ میشود.
دسته موتور قطعهای است که وزن موتور و گیربکس را تحمل میکند و از طریق ایجاد یک تکیهگاه محکم، تعادل میان این اجزا را برقرار نگه میدارد. عملکرد صحیح دسته موتور نقش کلیدی در حفظ پایداری و بینقص بودن عملکرد کلی خودرو دارد.
در زمان روشن شدن خودرو، وارد کردن گاز ناگهانی یا عبور از دستاندازها، بدنه خودرو معمولاً دچار لرزشهایی میشود. وظیفه دسته موتور این است که این لرزشها را جذب کرده و مانع انتقال آنها به داخل کابین شود. به همین دلیل، وقتی دسته موتور دچار خرابی شود، نخستین نشانه آن، لرزش غیرطبیعی داخل کابین خواهد بود که بهوضوح برای راننده محسوس است.
اگر خرابی دسته موتور نادیده گرفته شود، این لرزشها به مرور زمان میتوانند باعث ایجاد ترک یا شکستگی در برخی از قطعات مهم موتور شوند. بنابراین در صورت مشاهده هرگونه لرزش غیرعادی، بهویژه هنگام استارت زدن یا حرکت، لازم است خودرو را هر چه سریعتر به یک تعمیرگاه تخصصی ال ۹۰ منتقل کنید تا از بروز خسارات بیشتر جلوگیری شود.
ال 90 چند دسته موتور دارد؟
پیش از آنکه به بررسی علائم خرابی دسته موتور در خودروی ال ۹۰ بپردازیم، بهتر است ابتدا با انواع دسته موتورهای بهکاررفته در این خودرو آشنا شویم. بسته به مدل خودرو، حجم موتور و طراحی آن، ممکن است تعداد و ابعاد دسته موتورها متفاوت باشد.
بهطور کلی، دسته موتور قطعهای ترکیبی از لاستیک مقاوم با پایهای فلزی است که با هدف جذب لرزشهای موتور طراحی شده است. نوع لاستیک، ساختار فنر داخلی و حتی وجود یا عدم وجود روغن درون دسته، بسته به نوع دسته موتور (مکانیکی یا هیدرولیکی) میتواند متفاوت باشد. در ادامه به رایجترین انواع دسته موتورهای خودروی ال ۹۰ اشاره میکنیم:
1. دسته موتور شاتونی ال ۹۰
این دسته در زیر موتور نصب میشود و به دلیل شباهت ظاهری آن به شاتون، به این نام شناخته میشود. وظیفه اصلی آن جلوگیری از حرکات جانبی موتور و حفظ تعادل در این ناحیه است.
2. دسته موتور گیربکس ال ۹۰
این قطعه در قسمت عقب موتور و در محل اتصال میان موتور و گیربکس قرار دارد. وظیفه آن ایجاد اتصال میان گیربکس و شاسی خودرو و کنترل تکانهای حاصل از عملکرد گیربکس است.
3. دسته موتور بالا راست ال ۹۰
در قسمت بالایی موتور و در سمت راست (نزدیک به راننده) نصب میشود. این دسته موتور مسئول حفظ جایگاه موتور و مهار لرزشهای عمودی است که هنگام شتابگیری یا توقف ناگهانی ممکن است ایجاد شود.
4. دسته موتور چپ ال ۹۰
این قطعه که با عنوان دسته موتور پایین نیز شناخته میشود، در سمت چپ موتور نصب شده و نقش آن کاهش ارتعاشات و لرزشهای ناشی از فعالیت موتور است.
بیشتر بخوانید >>>> علت ریپ زدن ال 90
علائم خرابی دسته موتور پایین ال 90
خرابی دسته موتور پایین ال 90 (تندر 90) میتواند باعث بروز مشکلات مختلفی در عملکرد خودرو شود. در ادامه برخی از علائم خرابی دسته موتور پایین را بررسی میکنیم:
1. لرزش بیش از حد موتور و اتاق خودرو
2. تقه زدن و ضربه هنگام تعویض دنده یا گاز دادن
3. تغییر زاویه یا جابهجایی بیش از حد موتور
5. سایش یا پارگی لاستیک دسته موتور
6. افت شتاب و عملکرد نامطلوب موتور
علائم خرابی دسته موتور بالا ال 90
دسته موتور یکی از قطعات مهم در حفظ تعادل خودرو است که سبب کاهش لرزش ها و انتقال نیرو به شاسی خودرو می شود. یکی از دسته موتورها با نام دسته موتور بالا راست از قطعاتی است که ممکن است دیر خراب شود اما در صورت خرابی می بایست حتما با قطعه اصلی جایگزین گردد. برخی از مهم ترین علائم خرابی دسته موتور بالا ال ال نود به شرح زیر می باشد:
- لرزش بیش از حد موتور: اگر موتور هنگام رانندگی، بهویژه در زمان توقف یا شتابگیری، بیش از حد لرزش داشته باشد، این میتواند نشانهای از خرابی دسته موتور بالا ال 90 باشد.
- صدای ناهنجار از موتور: شنیدن صداهای غیرمعمول، مانند تقتق یا کوبش، نیز ممکن است به دلیل خرابی دسته موتور بالا ال 90 باشد.
- مشکل در تعویض دنده: خرابی دسته موتور میتواند باعث سخت شدن تعویض دنده، بهویژه در زمان استفاده از دنده عقب، شود.
- بوی سوختگی: نشت روغن ناشی از خرابی دسته موتور میتواند منجر به ایجاد بوی سوختگی در خودرو شود.
علائم خرابی دسته موتور زیر باطری ال نود
1. لرزش و تکان خودرو: هنگام شروع حرکت، عبور از دستاندازها یا رانندگی در مسیرهای ناهموار، خودرو دچار لرزش و تکانهای غیرعادی میشود.
2. صدای تقتق: هنگام عبور از موانع یا حرکت در ترافیک، صدای تقتق از زیر کاپوت شنیده میشود.
3. انتقال لرزش به کابین: تکانهای موتور به داخل کابین منتقل شده و موجب ناراحتی راننده و سرنشینان میشود.
4. اختلال در سیستم تعلیق: عدم جذب صحیح لرزشها باعث کاهش کارایی سیستم تعلیق و جلوبندی خودرو میشود.
5. خشکی و پارگی دسته موتور: فرسودگی یا کیفیت نامناسب مواد اولیه باعث ترکخوردگی و پارگی این قطعه میشود.
6. سختی در نصب: قرار دادن دسته موتور در جای خود ممکن است دشوار باشد.
7. لقی و خرابی: ضربه، سایش یا شل شدن اتصالات منجر به خرابی و لقی دسته موتور میشود.
8. افزایش لرزش و نویز موتور: خرابی دسته موتور باعث انتقال بیشتر ارتعاشات و ایجاد نویز اضافی میشود.
9. کاهش کیفیت رانندگی: لرزشهای غیرعادی کنترل خودرو را دشوارتر میکند.
10. آسیب هنگام عبور سریع از دستانداز: عبور با سرعت بالا از دستاندازها ممکن است باعث ضربه و خرابی دسته موتور شود.
11. فشار ناگهانی به موتور: دور زدن سریع یا کشیدن دستی میتواند به دسته موتور آسیب برساند.
12. کیفیت پایین مواد اولیه: استفاده از مواد نامرغوب طول عمر دسته موتور را کاهش میدهد.
13. نصب نادرست: قرارگیری اشتباه این قطعه میتواند منجر به لقی و خرابی زودهنگام شود.
علائم خرابی دسته موتور شاتونی ال ۹۰
دسته موتور شاتونی یکی از قطعات مهم در تثبیت موقعیت موتور و کاهش لرزشهای آن است. یکی از مهم ترین علائم خرابی موتور ال 90 را می توان خرابی دسته موتور شاطونی دانست. خرابی این قطعه میتواند نشانههایی داشته باشد که توجه به آنها ضروری است:
- لرزش غیرعادی موتور: اگر در حالت توقف یا دنده خلاص، لرزشهای غیرمعمولی در موتور ال نود احساس شود، ممکن است دسته موتور دچار مشکل شده باشد. دیگر دلایل لرزش موتور ال 90 را در لینک درج شده مطالعه کنید.
- صدای تق تق یا ضربه: شنیدن صدای غیرعادی مانند تق تق یا ضربه از ناحیه موتور هنگام حرکت یا تعویض دنده، میتواند نشانهای از خرابی این قطعه باشد.
- حرکت غیرعادی موتور: در صورت مشاهده جابهجایی بیش از حد موتور هنگام شتابگیری یا ترمز گرفتن، احتمال وجود نقص در دسته موتور شاتونی وجود دارد.
- کاهش عملکرد موتور: افت توان و کاهش کارایی موتور نیز میتواند از نشانههای خرابی دسته موتور باشد.
- ترک و فرسودگی لاستیک: در صورت مشاهده ترکهای قابل توجه یا فرسودگی در لاستیک دسته موتور، باید نسبت به تعویض آن اقدام کرد.
سلام، آیا استفاده از مکمل روغن یا شوینده موتور واقعاً روی افزایش عمر مفید موتور ال ۹۰ تاثیر داره؟ یا فقط تبلیغاتن؟
برای اینکه عمر مفید موتور ال ۹۰ بیشتر بشه، بهتره چه روغنی استفاده کنیم؟ آیا برند خاصی رو پیشنهاد میدین؟
اگه سرویسهای دورهای رو دقیق انجام بدیم، واقعاً موتور ال ۹۰ میتونه بالای ۳۰۰ هزار کیلومتر عمر کنه؟ یا بعد از یه حدی افت راندمان شدیدی پیدا میکنه؟
من همیشه از کیفیت موتور ال ۹۰ تعریف شنیده بودم، ولی نمیدونستم انقدر عمر بالایی داره 10 ساله ال نود دارم آخ نگفته
من ال ۹۰ مدل ۹۴ دارم که هنوز خیلی خوب کار میکنه. به نظرتون با اینکه بیشتر از ۲۵۰ هزار کیلومتر کار کرده، لازمه موتور رو باز کنم یا همینطوری ادامه بدم؟