مقالات

عوارض پاره شدن تسمه تایم خودرو

عوارض پاره شدن تسمه تایم خودرو

یکی از قطعات اصلی موتور خودرو تسمه تایم می باشد، که نقشی اساسی در موتور دارد. به شکلی که در صورت خرابی آن، عوارض پاره شدن تسمه تایم خودرو، ممکن است باعث آسیب به موتور بشود. تمامی اجزا و قطعات موتور خودرو برای انجام وظیفه ای که برای انجام آن طراحی شده اند، زمان بندی دقیقی دارند، به نحوی که اگر هر کدام از این قطعات، کار خود را به درستی و در زمان مناسب انجام ندهند، باعث خرابی موتور و در نهایت خودرو می شوند. قطعه و قسمتی از موتور خودرو که به درست انجام شدن این زمان بندی کمک ویژه ای میکند، تسمه تایم است که در ادامه مقاله با آن و مطلب عوارض پاره شدن تسمه تایم خودرو، بیشتر آشنا خواهیم شد. با تعمیرگاه مگان در خدمت شما هستیم.

تسمه تایم چیست؟

تسمه تایم که به آن تسمه تایمینگ هم می گویند، بخشی از موتور خودرو های بنزینی است که زمان بندی حرکت سوپاپ های موتور را کنترل می کند. البته در یکسری از خودرو ها به جای استفاده از تسمه تایم، از چرخ دنده استفاده می شود. در اکثریت خودرو هایی که از موتور های پیشرفته استفاده می کنند، از تسمه تایم برای هماهنگ و همگام سازی میل لنگ و میل بادامک استفاده می شود. در برخی از پیشرانه هایی که مجهز به میل بادامک هستند در طرح های بلوک سیلندر، از چرخ دنده برای تکان دادن میل بادامک استفاده می شود. در برخی از خودروها بخاطر دلایلی مثل احتمال وقوع عوارض پاره شدن تسمه تایم خودرو، به جای تسمه از زنجیر تایم استفاده می شود.

استفاده از زنجیر به جای تسمه به طراحان کمک می کند که میل بادامک را در جایی دور تر از میل لنگ قرار بدهند. البته استفاده از زنجیر به جای تسمه که بیشتر در دهه های 1970 و 1980 میلادی متداول بود، مجددا در سال های اخیر مورد استفاده قرار گرفته است، دلیل این اتفاق هم این است که دوام و طول عمر زنجیر تایم نسبت به تسمه تایم بیشتر است و احتمال خرابی موتور بخاطر دلایلی مثل عوارض پاره شدن تسمه تایم خودرو نیز وجود نخواهد داشت. در مقابل زنجیر تایم اما، تسمه های تایم نیز مزایایی مثل سبک تر و ارزان تر بودن و کارکردن به صورت بی سر و صدا را دارا هستند.

عوارض پاره شدن تسمه تایم خودرو

عوارض پاره شدن تسمه تایم خودرو

کسب اطلاعات بیشتر: عمر لنت ترمز به چه عواملی بستگی دارد؟

تسمه تایم چه کار می کند؟

در موتور اکثریت خودرو های بنزنی از تسمه تایم به جهت انتقال نیروی میل لنگ به میل بادامک استفاده می شود تا باز و بسته شدن سوپاپ های ورودی و خروجی را کنترل و مدیریت کند. موتور های چهار زمانه به باز و بسته شدن این سوپاپ ها نیاز دارند که این امر هم با هر بار چرخش میل لنگ و به لطف تسمه تایم اتفاق می افتاد. تسمه تایم دندانه های به خصوصی دارد که برای چرخاندن میل بادامک به کمک میل لنگ در موتور های خاص بر روی آن قرار گرفته اند. برخی از موتور ها ممکن است طوری طراحی شده باشند که در آن ها، تسمه تایم علاوه بر چرخاندن میل لنگ و میل بادامک، سایر قطعات موتور مانند اویل پمپ و واتر پمپ را نیز بچرخاند.

عوارض پاره شدن تسمه تایم خودرو

عوارض پاره شدن تسمه تایم خودرو

عوارض پاره شدن تسمه تایم خودرو

برخی از افراد به دلیل صرفه جویی در هزینه ها، یکسری از سرویس های دوره ای مورد نیاز خودرو مانند تعویض تسمه تایم را نادیده می گیرند یا به تاخیر می اندازند. این دسته از افراد با این فکر که در حال صرفه جویی در هزینه هایشان هستند، از عوارض سنگینی مانند عوارض پاره شدن تسمه تایم خودرو، که با انجام ندادن یا دیر انجام دادن این سرویس ها در کمین خودرو شان است قافل اند. تسمه تایم خودرو هم همانطور که می دانید از قطعات مصرفی موتور خودرو می باشد که بسته به نوع خودرو، باید پس از تعداد کیلومتر معینی کارکرد، تعویض گردد. اگر که تعویض تسمه تایم به موقع انجام نشود احتمال وقوع عوارض پاره شدن تسمه تایم خودرو، که بسیار برای خودرو مضر هستند، افزایش میابد. در قسمت پایینی به برخی از این عوارض پاره شدن تسمه تایم خودرو اشاره کرده ایم. با تعمیرگاه مگان در خدمت شما هستیم.

کسب اطلاعات بیشتر: علل خرابی سیبک فرمان خودرو چیست؟

  • فرسایش پیدا کردن دنده های تسمه تایم.
  • استارت نخوردن، مشکلات راه اندازی و روشن شدن خودرو.
  • خروج دود زیاد از اگزوز.
  • وارد شدن آسیب به پیستون ها.
  • آسیب دیدن میل لنگ.
  • احتمال برخورد کردن پیستون به سوپاپ.
  • آسیب دیدن بلوک سیلندر.
  • آسیب دیدن سرسیلندر.
  • نشت کردن روغن.
  • به صدا افتادن موتور.
  • وارد شدن صدمات جدی به موتور خودرو.
  • کج شدن سوپاپ های ورودی و خروجی.
  • به هم خوردن زمان بندی باز و بسته شدن و حرکت سوپاپ ها.
  • وارد نشدن مخلوط سوخت و هوا در زمان مناسب به بلوک سیلندر و متعاقب آن خارج نشدن به موقع دود از آن.
  • کاهش یهویی و بسیار زیاد قوای محرکه موتور خودرو.
  • خاموش شدن یهویی و ناگهانی موتور.
  • ایجاد شدن هزینه های سنگین.

کسب اطلاعات بیشتر: علل خرابی بوش طبق خودرو چیست؟

نتیجه گفته هایمان

عوارض پاره شدن تسمه تایم خودرو

مقصود ما از بیان مطالبی نظیر تسمه تایم چیست، تسمه تایم چگونه کار میکند و عوارض پاره شدن تسمه تایم، تنها این موضوع می باشد که، یک اطلاعات شما درباره خودروتان را بالا ببریم و دو از وارد شدن صدمه به خودرو و ایجاد هزینه های سنگین برایتان جلوگیری کنیم. نتیجه و آخرین صحبتمان هم این است که اگر صاحب خودرو هستید، حتما در زمان مناسب برای انجام سرویس های دوره ای، و تعویض تسمه تایم خودروتان اقدام کنید.

اگر که صاحب خودرو های ساخت شرکت فرانسوی رنو، مثل تندر 90، ساندرو، تالیسمان، کولئوس، ساندرو استپ وی، مگان، کپچر، داستر و… هستید، پیشنهاد ما به شما این است که برای انجام خدمات نگهداری و سرویس های دوره ای مثل تعویض تسمه تایم و…، و انجام تعمیرات خودروی رنوتان به تعمیرگاه رنو مراجعه نمایید. ما در تعمیرگاه ایران رنو که مرکز تخصصی خودرو های رنو می باشد با تیمی متشکل از مجرب ترین و با تجربه ترین مکانیک ها و متخصصین خودرو های رنو و با ارائه تمامی خدمات مورد نیاز خودرو های ساخت شرکت رنو، نظیر انجام سرویس های دوره ای، خدمات جلوبندی، خدمات قسمت برقی خودرو، تعویض روغن، تهیه و استفاده از قطعات اورجینال رنو، عیب یابی درست و دقیق با دیاگ اصلی شرکت رنو، اطلاع رسانی زمان های سرویس دوره ای خودرو و…. آماده برطرف کردن تمامی نیاز های خودروی رنو شما می باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *