آنچه خواهید خواند
علائم خرابی ترموستات رنو را بهتر است بشناسید تا اگر که روزی احساس کردید آمپر دمای خودرویتان به صورت غیرعادی بالا رفت، بدانید که باید چه کنید. دما در خودرو ها و به خصوص خودرو های بنزینی که 99 درصد بازار خودرویی ما را تشکیل می دهند، اهمیت بسیار بالایی دارد. زیرا اگر که دما بیش از حد معقولی بالا برود و حرارات موتور زیاد شود، ممکن است خطرات جبران ناپذیری برای موتور ایجاد شود و هزینه های سنگینی روی دوش شما گذاشته شود. برای این که بیشتر در مورد ترموستات رنو و علائم خرابی ترموستات رنو بدانید، در ادامه هم همراه بمانید. تعمیرگاه تخصصی رنو همراه شماست.
خرابی ترموستات رنو
خرابی ترموستات رنو ترموستات یک قطعه حیاتی در سیستم خنک کننده خودرو است که وظیفه تنظیم دمای موتور را بر عهده دارد. این قطعه به طور خودکار جریان مایع خنک کننده را بین موتور و رادیاتور کنترل می کند و از گرم شدن بیش از حد موتور جلوگیری می کند. اگر که روزی علائم خرابی ترموستات رنو را مشاهده کردید، توصیه می شود که برای تعمیر آن به یک تعمیرگاه تخصصی رنوی معتبر همچون ایران رنو مراجعه کنید.
اجزای اصلی ترموستات رنو:
بدنه ترموستات: وظیفه نگهداری مایع خنککننده را بر عهده دارد.
شیر ترموستات: وظیفه کنترل جریان مایع خنککننده را بر عهده دارد.
موم حساس به دما: در داخل شیر ترموستات قرار دارد و با گرم شدن موتور ذوب میشود.
همچنین جالب است در بحث علائم خرابی ترموستات رنو بدانید که:
دمای باز شدن ترموستات رنو به طور معمول بین 80 تا 90 درجه سانتیگراد است.
در برخی از ترموستاتها، یک شیر بای پس وجود دارد که به موتور اجازه میدهد تا قبل از رسیدن به دمای کارکرد، گرم شود.
خرابی ترموستات رنو میتواند باعث گرم شدن بیش از حد موتور یا سرد شدن بیش از حد موتور شود.
علائم خرابی ترموستات رنو
ترموستات رنو، چه از نوع دیجیتال و چه از نوع مکانیکی، قطعهای حیاتی در سیستم خنککننده خودرو است که وظیفه تنظیم دمای موتور را بر عهده دارد. خرابی این قطعه میتواند منجر به بروز علائم مختلفی شود که در ادامه به برخی از علائم خرابی ترموستات رنو اشاره شده است.
گرم شدن بیش از حد موتور
اگر ترموستات به درستی کار نکند، یکی از علائم خرابی ترموستات رنو این است که موتور بیش از حد گرم میشود. این امر میتواند به واشر سرسیلندر، پیستونها و سایر اجزای موتور آسیب برساند.
نشتی مایع خنککننده
اگر ترموستات خراب شود، ممکن است مایع خنککننده از آن نشت کند. این امر میتواند منجر به کم شدن سطح مایع خنککننده و گرم شدن بیش از حد موتور شود.
دود سفید از اگزوز
اگر واشر سرسیلندر به دلیل گرم شدن بیش از حد موتور آسیب ببیند، ممکن است دود سفید از اگزوز خارج شود.
کاهش قدرت موتور
اگر موتور بیش از حد گرم شود، ممکن است قدرت موتور کاهش یابد.
عملکرد نامناسب فن
اگر ترموستات خراب شود، فن رادیاتور به درستی کار نمی کند.
گرم شدن نامنظم موتور
اگر ترموستات خراب شود، ممکن است دمای موتور به طور نامنظم بالا و پایین برود.
روشن شدن چراغ چک موتور
مشکل در استارت خوردن خودرو
کاهش راندمان بخاری
دلایل خرابی ترموستات رنو
دانستن دلایل خرابی ترموستات رنو هم به اندازه علائم خرابی ترموستات رنو مهم است. به همین سبب به مسائلی که در پایین آمده اند دقت کنید.
خوردگی و فرسایش: با گذشت زمان، ترموستات ممکن است دچار خوردگی و فرسایش شود.
آسیب فیزیکی: ترموستات ممکن است در اثر ضربه یا تصادف آسیب ببیند.
نقص در ساخت: در موارد نادر، ترموستات ممکن است به دلیل نقص در ساخت خراب شود.
استفاده از مایع خنک کننده نامناسب: استفاده از مایع خنک کننده نامناسب می تواند به ترموستات آسیب برساند.
نحوه کارکرد ترموستات رنو
بد نیست در بحث علائم خرابی ترموستات رنو کمی هم با کارکرد این قطعه آشنا شوید. نحوه کارکرد ترموستات رنو را مرحله به مرحله می بینیم.
موتور سرد:
شیر ترموستات بسته است.
مایع خنککننده فقط در داخل موتور جریان دارد.
گرم شدن موتور:
موم حساس به دما ذوب میشود.
شیر ترموستات باز میشود.
مایع خنککننده از موتور به رادیاتور جریان پیدا میکند.
مایع خنککننده در رادیاتور خنک میشود.
موتور گرم:
شیر ترموستات به طور کامل باز میشود.
مایع خنککننده به طور کامل در سیستم خنک کننده جریان پیدا میکند.
تست ترموستات خودروهای رنو
تست ترموستات رنو به شما کمک میکند تا پیش از مشاهده کردن علائم خرابی ترموستات رنو، از سلامت این قطعه حیاتی در سیستم خنک کننده خودرو خود مطمئن شوید. خرابی ترموستات میتواند منجر به گرم شدن بیش از حد موتور یا سرد شدن بیش از حد موتور شود. روش تست ترموستات رنو به شکل زیر است.
موتور خودرو را روشن کنید و اجازه دهید تا گرم شود.
با استفاده از یک دماسنج، دمای مایع خنککننده را در خروجی ترموستات اندازهگیری کنید.
اگر دمای مایع خنککننده کمتر از 82 درجه سانتیگراد باشد، ترموستات خراب است.
خرابی رله فن رنو
رله فن رنو یک قطعه الکتریکی کوچک است که وظیفه کنترل عملکرد فن رادیاتور را بر عهده دارد. این قطعه سیگنالهای الکتریکی را از سنسور دمای موتور دریافت میکند و در صورت نیاز، فن رادیاتور را روشن میکند. خرابی رله فن رنو میتواند باعث مشکلات مختلفی در سیستم خنککاری خودرو و به وجود آمدن علائم خرابی ترموستات رنو شود.
نحوه تعویض ترموستات رنو
اگر علائم خرابی ترموستات رنو را مشاهده می کنید، باید آن را تعویض کنید. تعویض ترموستات کار نسبتاً ساده ای است که می توانید خودتان آن را انجام دهید. اما اگر تجربه کافی ندارید، بهتر است به یک مکانیک مراجعه کنید. نکاتی برای تعویض ترموستات رنو را در زیر میبینیم.
- قبل از شروع کار، موتور را خاموش کنید و اجازه دهید تا خنک شود.
- مایع خنک کننده را از سیستم تخلیه کنید.
- ترموستات قدیمی را باز کنید.
- ترموستات جدید را نصب کنید.
- مایع خنک کننده را به سیستم اضافه کنید.
- موتور را روشن کنید و عملکرد آن را بررسی کنید.
هزینه تعویض ترموستات رنو
هزینه تعویض ترموستات رنو به عواملی مانند نوع ترموستات، دستمزد مکانیک و محل تعویض ترموستات بستگی دارد. به طور کلی، هزینه تعویض ترموستات رنو بسیار متغیر است. میتوانید پس از مشاهده علائم خرابی ترموستات رنو برای اطلاع از تعویض ترموستات به تعمیرگاههای غیرتخصصی مراجعه کنید.
آیا ترموستات باعث هوا گرفتن میشود؟
در بحث علائم خرابی ترموستات رنو باید بگوییم که پاسخ این سوال خیر است، ترموستات به طور مستقیم باعث هوا گرفتن نمیشود.
هوا گرفتن سیستم خنککننده به دلیل وجود حبابهای هوا در مایع خنککننده رخ میدهد. این حبابها میتوانند از عملکرد صحیح سیستم خنککننده جلوگیری کرده و باعث گرم شدن بیش از حد موتور شوند.
تعمیرگاه تخصصی ایران رنو
در صورت نیاز به تعویض ترموستات رنو و دیدن علائم خرابی ترموستات رنو توصیه می شود که، به یک تعمیرگاه تخصصی رنو همچون ایران رنو مراجعه کنید. تعمیرگاه تخصصی ایران رنو از تعمیرگاههایی است که در زمینه تعمیر و نگهداری خودروهای رنو تخصص دارد. ایران رنو از ابزار و تجهیزات پیشرفته و تعمیرکاران ماهر برای تعمیر خودروهای رنو استفاده میکنند.