دسته‌بندی نشده, مقالات

سیستم EGR در خودرو چیست؟

سیستم EGR در خودرو چیست؟

سیستم EGR در خودرو چیست؟ شاید این سوال بسیاری از افراد باشد. خروجی اگزوز خودرو آلاینده های بسیار زیادی دارد که یکی از خطرناک ترین آن ها اکسید نیتروژن می باشد. این آلاینده در اثر ترکیب اکسیژن و ازت در دمای بالا ایجاد می شود. همانطور که می دانید دمای لحظه احتراق در محفظه احتراق ممکن است تا 700 درجه نیز می رسد. در این دما اکسیژن و نیتروژن تشکیل اکسید ازت می دهند. با وجود سیستم های خنک کاری همچنان دما بالا می باشد چرا که سیستم های خنک کاری موتور تنها می توانند بلوک سیلندر و سرسیلندر را خنک می کنند.

بنابراین نمی توان دما را در آن لحظه پایین آورد. پس می بایست با استفاده از وسیله ای گازهای حاصل از فرایند احتراق را کنترل کرد. در این مطلب میخواهیم در مورد اینکه چگونه می توان این گازهای آلاینده را کنترل کرد به بحث و بررسی بپردازیم. با مجموعه تخصصی ایران رنو همراه باشید. شما عزیزان در صورتی که خودرو رنو شما به مشکل خورده است و نیاز به تعمیرگاه دارید می توانید به مجموعه ایران رنو در شرق تهران مراجعه کنید.

کسب اطلاعات بیشتر: عمر لنت ترمز به چه عواملی بستگی دارد؟

سیستم EGR در خودرو چیست؟

سیستم EGR در خودرو وظیفه دارد تا با تزریق مقدار کمی از گازهای خروجی اگزوز به ورودی سیلندر دمای احتراق داخل سیلندر را کاهش دهد. این مقدار در حدود 20 درصد هوای ورودی به سیلندر می باشد. در نتیجه می توان سطح اکسیدهای نیتروژن در خروجی موتور را تا حد امکان کاهش داد. با ادامه این فرایند میزان اکسیژن موجود در محفظه احتراق محدودتر می شود و با این کار دمای احتراق مخلوط سوخت و هوا کاهش پیدا می کند.

همانطور که در شکل زیر مشاهده می کنید مقدار کمی از گازهای خروجی از لوله 1 وارد سوپاپ EGR (شماره 2) شده و سپس توسط خنک کننده شماره 3 ، خنک شده و از لوله شماره 4 ، به مخلوط کننده شماره 5 می رسد ، مخلوط کننده شماره 5 ، گازهای خروجی از اگزوز وارد شده از لوله شماره 4 را با هوای گذشته از فیلترهوا مخلوط کرده و این مخلوط را وارد سیلندر (محفظه احتراق) می کند. با بررسی سیستم EGR در خودرو در خدمت شما هستیم. با ایران رنو همراه باشید.

سیستم EGR در خودرو چیست؟

سیستم EGR در خودرو چیست؟

کسب اطلاعات بیشتر: 5 نشانه تمام شدن صفحه کلاچ خودرو

برای توضیح بیشتر سیستم EGR در خودرو، به شکل زیر نگاه کنید، مقداری از گازهای اگزوز از لوله 1 وارد سوپاپ شماره 2 می شود، با بازشدن این سوپاپ، گاز اگزوز از لوله 3 وارد منیفولد ورودی هوا شده و در نهایت به محفظه احتراق می رود، اما بازشدن سوپاپ شماره 2 که سوپاپ EGR نامیده می شود چگونه انجام می شود؟ این کار توسط شیربرقی EGR (شماره 6) انجام می شود، شیر برقی EGR توسط کامپیوتر خودرو عمل می کند (روشن می شود)، با روشن شدن این شیر ، ارتباط بین لوله های 4 و 5 برقرار می شود، در نتیجه برقراری ارتباط بین لوله های 4 و 5، منیفولد ورودی هوا با کششی که ایجاد می کند، هوا را از داخل لوله 5 به سمت سیلندر می کشد، این کشش به لوله 4 منتقل شده و در نهایت این کشش، فنر سوپاپ شماره 2 را فشرده می کند و باعث تزریق گاز اگزوز از لوله 2 به لوله 3 می شود.

سیستم EGR در خودرو چیست؟

سیستم EGR در خودرو چیست؟

انواع دریچه EGR

دریچه EGR تیپ های متفاوتی دارد که در این متن بعضی از آن ها را معرفی می کنیم:
۱- دریچه پنوماتیک (Pneumatic EGR Valves): این مدل از دریچه ها بااستفاده از خلاء به صورت الکترومغناطیسی باز و بسته می شوند و حالت میانی یا نیمه باز برای دریچه تعریف نشده است و برای این که در زمانی که موتور سرد است دریچه باز نشود، آن را به کلید جداگانه ای متصل می کنند تا توسط ECU کنترل شود و در زمان سرد بودن موتور دریچه را بسته نگه دارد. سیستم EGR در خودرو چیست؟

۲- دریچه الکتریکی (Electric EGR Valves): این مدل از دریچه ها اطلاعاتی را از سنسورهای مختلف مانند سنسور MAP (Manifold Absolute Pressure)، سنسور ECT (Engine Coolant Temperature)، سنسور دور موتور و … دریافت
می کنند و باتوجه به اطلاعات دریافت شده دریچه را در حالت های مختلف (باز، بسته و حالت های میانی) تنظیم می کنند.

۳- دریچه الکتریکی با اتاقک خنک کننده (Electric EGR Valves With Cooler Modules): این دریچه همانند دریچه الکتریکی عمل می کند با این تفاوت که در آن اتاقکی تعبیه شده است تا گازهای حاصل از احتراق قبل از اختلاط، خنک شوند. این مدل از دریچه ها نسبت به مدل های دیگر، در کاهش دمای موتور و کاهش تولید آلاینده ها بهتر عمل می کنند.

کسب اطلاعات بیشتر: بهترین تعمیرگاه مگان در تهران

تعمیرگاه تخصصی ایران رنو

مجموعه تخصصی ایران رنو متخصص در تعمیر تمامی خودروهای رنو آماده ارائه خدمات به شما عزیزان می باشد. شما عزیزان می توانید برای تعمیر و سرویس کلیه خودروهای رنو خود به این مجموعه مراجعه کنید. ایران رنو در تهرانپارس، بلوار بابائیان، خیابان پنجم شیداییف کوچه هفتم شمالی واقع شده است. جهت تماس با مسئولین این مجموعه می توانید با شماره های زیر تماس حاصل نمایید.

021-77785114

021-77785115

09128896509

09120996450

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *