مقالات

علت گاز هرز خوردن ال 90

علت گاز هرز خوردن ال 90
علت گاز هرز خوردن ال 90

آنچه خواهید خواند

گاهی اوقات ممکن است احساس کنید که ال 90 تان گاز هرز میخورد و بی علت دور موتور بالا میرود، اما آیا می دانید که علت گاز هرز خوردن ال 90 چیست؟. ال 90 یکی از خودرو های شرکت فرانسوی است که در اواسط دهه 80 شمسی به بازار ایران وارد شد. خودروی ال 90 از خودرو های ارزان قیمت اما بسیار با کیفیت رنو در ایران می باشد که به کارکرد بدون مشکل برای پیمایش زیاد شهرت دارد. اما این مسئله باعث نمی شود که هیچ گاه دچار مشکلی نشود و برای مثال ممکن است گاز هرز خوردن برایش پیش بیاید و سوالاتی مثل این که علت گاز هرز خوردن ماشین در حال حرکت، علت نوسان دور موتور در حالت درجا، یا علت گاز خوردن ماشین و روشن شدن چراغ چک را در ذهن شما ایجاد کند. در ادامه به این مطالب به طور گسترده تری اشاره شده است. با تعمیرگاه ال 90 همراه ما باشید.

علت گاز هرز خوردن ال 90 چیست؟

بدون فوت وقت و پیش از صحبت درباره هر مسئله دیگری مثل علت گاز هرز خوردن ال 90 در حالت درجا، به سراغ بحث اصلی یعنی علت گاز هرز خوردن ال 90 می رویم. علت گاز هرز خوردن ال 90 ممکن است به دلایل مختلفی باشد. برخی از دلایل رایج عبارتند از مواردی که در زیر آن ها را می بینیم. اگر که مشکل گاز هرز خوردن را در خودرویتان دارید، توصیه می شود که آن را به یک مرکز تنظیم موتور ال 90 معتبر همچون ایران رنو ببرید.

خرابی یا آسیب دیدگی اورینگ دریچه گاز: اورینگ دریچه گاز ال 90 بعد مدتی خشک شده و از فاصله بین دریچه گاز و منیفولد هوا رد می‌کند. این رد شدن هوا باعث افزایش مصرف سوخت، گاز هرز خوردن خودرو و لرزش خودرو می‌شود.

خرابی یا آسیب دیدگی استپر موتور: استپر موتور یکی از عملگرهای مهم در سیستم سوخت رسانی انژکتوری محسوب می‌شود. استپر موتور وظیفه دارد تا هوای دور آرام موتور را در حالت درجا و در حالتی که پدال گاز را راننده فشار نمی‌دهد تامین کند. اگر استپر موتور خراب شده یا گیر کرده باشد، ممکن است علت گاز هرز خوردن ال 90 شود.

خرابی یا آسیب دیدگی سنسورهای گیربکس: سنسورهای گیربکس اتوماتیک ال 90 مسئول انتقال اطلاعات مربوط به سرعت، دما، فشار و موقعیت گیربکس به کامپیوتر خودرو هستند. اگر این سنسورها خراب شده یا از کار افتاده باشند، ممکن است باعث گاز هرز خوردن خودرو شوند.

بیشتر بخوانید: نمایندگی ال 90 در تهران

علت گاز هرز خوردن ال 90

علت گاز هرز خوردن ال 90

علت گاز هرز خوردن ال 90 در حال حرکت

حداکثر دور موتور ال 90 مشخص است، به همین خاطر اگر که دیدید دور موتور بی دلیل بالا می رود، باید به دنبال علت گاز هرز خوردن ال 90 و علت گاز هرز خوردن ماشین در حال حرکت باشید که در زیر علل آن آمده اند.

خرابی یا آسیب دیدگی دریچه گاز یا سنسور آن: دریچه گاز یک قطعه مهم در سیستم احتراق خودرو است که میزان ورود هوا به موتور را کنترل می‌کند. سنسور دریچه گاز نیز موقعیت و حرکت دریچه گاز را به کامپیوتر خودرو اطلاع می‌دهد.

خرابی یا آسیب دیدگی سنسور دور موتور: سنسور دور موتور یک حسگر مغناطیسی است که تعداد دوران میل لنگ موتور را اندازه‌گیری می‌کند. این سنسور به کامپیوتر خودرو کمک می‌کند تا زمان‌بندی احتراق را تنظیم کند.

حداکثر دور موتور ال 90

برای این که بهتر علت گاز هرز خوردن ال 90  را درک کنید باید بدانید که حداکثر دور موتور ال 90 برابر با 5750 دور در دقیقه است. این موتور یک موتور 4 سیلندر 16 سوپاپ با حجم 1598 سی‌سی و تنفس طبیعی است که حداکثر قدرت 105 اسب بخار را تولید می‌کند. این موتور با یک جعبه دنده 5 دنده دستی همراه است و می‌تواند شتاب صفر تا 100 را در 10.2 ثانیه طی کند. همانطور که گفته شد این موتور از کیفیت فنی بالا و استهلاک پایین برخوردار است و مصرف سوخت مناسبی دارد.

علت گاز خوردن ال 90 و روشن شدن چراغ چک

علت گاز خوردن ال 90 و روشن شدن چراغ چک مثل علت گاز هرز خوردن ال 90 و علت گار نخوردن ال 90 می‌تواند مسائل مختلفی باشد. چراغ چک یک سیگنال از رایانه خودرو است که نشان می‌دهد یک یا چندین مشکل در سیستم کنترل الکترونیکی خودرو وجود دارد. یکسری از این علل اتفاق مذکور در زیر گردآوری شده اند.

بیشتر بخوانید: علت ریپ زدن ال 90

خرابی یا آسیب دیدگی سنسور اکسیژن: این سنسور میزان اکسیژن غیرقابل احتراق در سیستم اگزوز را اندازه‌گیری می‌کند و به رایانه خودرو کمک می‌کند تا مخلوط هوا و سوخت را تنظیم کند.

فرسودگی شمع‌ها: شمع‌ها سوخت را در پیستون‌ها مشتعل می‌کنند و جرقه لازم را تولید می‌کنند. اگر شمع‌ها فرسوده باشند، نمی‌توانند سوخت را به‌درستی احتراق دهند.

خرابی سنسور دور موتور: این سنسور یک حسگر مغناطیسی است که تعداد دوران میل لنگ موتور را اندازه‌گیری می‌کند. این سنسور به رایانه خودرو کمک می‌کند تا زمان‌بندی احتراق را تنظیم کند.

علت گاز هرز خوردن ال 90

علت گاز هرز خوردن ال 90

علت گاز نخوردن ال 90

اما به جز علت گاز هرز خوردن ال 90، گاهی ممکن است اتفاقی متضاد بیفتد و ماشین گاز نخورد، به همین خاطر دانستن علت گاز نخوردن ال 90 هم مثل علت گاز هرز خوردن ال 90 مهم است و در صورت احساس کردن آن باید ال 90 را به یک مرکز تنظیم موتور ال 90 معتبر ببرید. در پایین یکسری از علل اتفاق گفته شده جمع آوری شده اند.

خرابی فیلتر هوا: فیلتر هوا جلوگیری از ورود ذرات خارجی و آلاینده‌ها به موتور می‌کند. اگر فیلتر هوا معیوب یا گرفته باشد، هوای کافی به موتور نمی‌رسد و موجب کاهش شتاب و گازخوردن می‌شود.

خرابی پمپ بنزین: پمپ بنزین سوخت را از باک به موتور منتقل می‌کند. اگر پمپ بنزین ضعیف یا مسدود باشد، سوخت کافی به موتور نمی‌رسد و موجب کاهش شتاب و گازخوردن می‌شود.

خرابی ECU: ECU یا واحد کنترل موتور، قطعه‌ای است که عملکرد سنسورها و انژکتورهای موتور را تنظیم می‌کند. اگر ECU معیوب باشد، ممکن است اطلاعات نادرستی را به موتور بفرستد و موجب کاهش شتاب و گازخوردن می‌شود.

بیشتر بخوانید: علت صدای جلوبندی ال 90

مرکز تنظیم گاز ال 90

در نهایت توصیه می شود که اگر به دنبال هر کدام از علت گاز هرز خوردن ال 90، علت گاز نخوردن ال 90، علت گاز هرز خوردن ال 90 در حال حرکت، یا حتی علت گاز نخوردن ال 90 بودید و می خواستید که برای رفع آن اقدام کنید، به شما توصیه می شود که حتما سری هم به سایت ایران رنو بزنید. مرکز تنظیم گاز ال 90 ایران رنو مکانی است که می‌توانید خودروی خود را برای تنظیم موتور و گازخوردن به آن ببرید. تنظیم موتور ال ۹۰ شامل تنظیم نسبت هوا و سوخت، تنظیم سنسورها و انژکتورها، تنظیم تایمینگ و تنظیم دور موتور است. برای انجام این کار، نیاز به دستگاه‌های خاصی مانند دستگاه چهار گاز، دستگاه دیاگ و دستگاه تنظیم تایم است که همگی در ایران رنو موجود هستند.

بفرست برای دوستی
که احتیاج داره:
ثبت سفارش آنلاین
ثبت سفارش تلفنی

2 دیدگاه در “علت گاز هرز خوردن ال 90

  1. فتاحی زاده گفت:

    سلام من پارس تندر مدل ۹۴ دارم . دو ساله که خودرو من موقع حرکت و تعویض دنده گاز هرز میخوره. استپر، تمام اورینگی ها و سنسور دریچه گاز رو عوض کردم ولی بدتر شده ، واقعا دیگه دیوانه شدم. لطفا من و راهنمایی کنین.ممنون

    1. پشتیبان سایت گفت:

      سلام و درود با شماره 09128896509 تماس بگیرید و مشکل رو مطرح بفرمایین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *