مقالات

علت روشن شدن چراغ باطری مگان

علت روشن شدن چراغ باطری مگان
علت روشن شدن چراغ باطری مگان

آنچه خواهید خواند

اگر که می بینید که چراغ باتری خودروی مگان تان روشن شده است، بهتر است که با علت روشن شدن چراغ باتری مگان آشنا باشید. یکی از مهم ترین قسمت های خودرو که در سایر بخش های خودرو هم نقش مهمی دارد، بخش برقی خودرو می باشد. بخش برقی خودرو هم همانطور که می دانید، به کمک باطری کار می کند و بدون باطری منبعی برای تغذیه نخواهد داشت. خود باطری هم ظرفیت مشخصی دارد و برای این که شارژش تمام نشود، دائما توسط دینام شارژ می شود. به همین خاطر است که این چرخه دینام و باتری و سلامت آن ها در هر خورویی از جمله مگان مهم است و شما باید به مطالبی مثل علائم خرابی دینام و باتری توجه ویژه ای داشته باشید. با تعمیرگاه مگان همراه ما باشید.

دینام و نقش آن در خودرو

در ابتدای بحث علت روشن شدن چراغ باتری مگان، به سراغ تعریف دینام می رویم. دینام یک ماشین الکتریکی است که وظیفه تولید برق برای شارژ باتری و تأمین انرژی الکتریکی مورد نیاز سایر قطعات خودرو را بر عهده دارد. دینام از یک روتور، استاتور، و یک ژنراتور تشکیل شده است. روتور توسط تسمه دینام به موتور متصل می شود و با چرخش خود، میدان مغناطیسی ایجاد می کند. این میدان مغناطیسی باعث چرخش سیم پیچ استاتور می شود و در نتیجه جریان الکتریکی تولید می شود.

دینام نقش بسیار مهمی در عملکرد صحیح خودرو ایفا می کند. بدون دینام، باتری خودرو به سرعت تخلیه می شود و سایر قطعات خودرو که به برق نیاز دارند، مانند چراغ ها، رادیو، و سیستم تهویه مطبوع، کار نمی کنند. به همین خاطر است که خراب شدن دینام خودرو، می تواند یکی از موراد علت روشن شدن چراغ باتری مگان باشد.

بیشتر بخوانید: دلایل روشن شدن چراغ روغن مگان

صحبتی در مورد باتری خودرو

اما نمی توان در مورد علت روشن شدن چراغ باتری مگان صحبت کرد ولی در مورد خود باتری ندانستن. باتری خودرو یک منبع انرژی الکتریکی است که وظیفه تامین برق مورد نیاز خودرو در هنگام استارت زدن، روشن بودن چراغ ها و سایر قطعات برقی خودرو در هنگام خاموش بودن موتور را بر عهده دارد. باتری خودرو از دو قطب مثبت و منفی تشکیل شده است. قطب مثبت باتری به سیم مثبت و قطب منفی باتری به سیم منفی متصل می شود.

علت روشن شدن چراغ باطری مگان

علت روشن شدن چراغ باطری مگان

 باتری خودرو نقش بسیار مهمی در عملکرد صحیح خودرو ایفا می کند. بدون باتری، خودرو نمی تواند روشن شود و سایر قطعات برقی خودرو نیز کار نمی کنند. به همین خاطر است که اگر چراغ باتری خودرویتان روشن شد، علت روشن شدن چراغ باتری مگان و یا علائم خرابی دینام و باتری را مشاهده کردید، باید برای تعمیر و یا تعویض دینام یا باتری خودرویتان در یک تعمیرگاه تخصصی رنو مگان شرق معتبری همچون ایران رنو اقدام نمایید.

علائم خرابی دینام و باتری مگان

اما علائم خرابی دینام و باتری که معمول علت روشن شدن چراغ باتری مگان هستند هم عبارتند از، روشن نشدن خودرو، کم نور شدن چراغ ها، خاموش شدن سایر قطعات برقی خودرو، روشن شدن چراغ باتری، صدای تق تق از زیر موتور، گرم شدن بیش از حد دینام و مواردی از این قبیل.

بیشتر بخوانید: علت سفت شدن فرمان مگان

علت روشن شدن چراغ باتری مگان

چراغ باتری مگان یک چراغ هشداردهنده است که در صورت وجود مشکل در سیستم برق خودرو روشن می شود. این چراغ معمولاً به شکل یک باتری است و در پشت صفحه کیلومترشمار خودرو قرار دارد. در مورد علت روشن شدن چراغ باتری مگان، یا خاموش شدن چراغ باتری با گازدادن هم باید گفت که علت های مختلفی وجود دارد که باعث روشن شدن چراغ باتری مگان می شود. برخی از این دلایل را در زیر باهم مشاهده می کنیم.

خرابی دینام: دینام وظیفه تولید برق برای شارژ باتری و تأمین انرژی الکتریکی مورد نیاز سایر قطعات خودرو را بر عهده دارد. در صورت خرابی دینام، باتری نمی تواند شارژ شود و در نتیجه این موضوع علت روشن شدن چراغ باتری مگان می شود.

خرابی باتری: باتری خودرو یک منبع انرژی الکتریکی است که وظیفه تامین برق مورد نیاز خودرو در هنگام استارت زدن، روشن بودن چراغ ها و سایر قطعات برقی خودرو در هنگام خاموش بودن موتور را بر عهده دارد. در صورت خرابی باتری، خودرو نمی تواند برق مورد نیاز خود را تامین کند.

شل شدن تسمه دینام: تسمه دینام وظیفه انتقال نیروی چرخشی از موتور به دینام را بر عهده دارد. در صورت شل شدن تسمه دینام، دینام نمی تواند به درستی کار کند و این مورد می تواند علت روشن شدن چراغ باتری مگان باشد.

کثیفی یا خرابی ذغال های دینام: ذغال های دینام وظیفه انتقال جریان الکتریکی از روتور به استاتور را بر عهده دارند. در صورت کثیفی یا خرابی ذغال های دینام، دینام نمی تواند به درستی کار کند.

خاموش شدن چراغ باتری با گاز دادن

در برخی موارد، علت روشن شدن چراغ باتری مگان می دهد اما چراغ باتری مگان با گاز دادن روشن می شود و با گاز دادن خاموش می شود. این مشکل معمولاً به دلیل خرابی دینام یا تسمه دینام است.

علت روشن شدن چراغ باطری مگان

علت روشن شدن چراغ باطری مگان

در صورت خرابی دینام، دینام نمی تواند به اندازه کافی برق تولید کند و در نتیجه چراغ باتری روشن می شود. با گاز دادن، دور موتور افزایش می یابد و در نتیجه دینام می تواند برق بیشتری تولید کند. این افزایش تولید برق باعث می شود که چراغ باتری خاموش شود.

بیشتر بخوانید: دلایل کم کردن روغن موتور مگان

در صورت شل شدن تسمه دینام، تسمه دینام نمی تواند به درستی نیروی چرخشی از موتور به دینام را منتقل کند. با گاز دادن، دور موتور افزایش می یابد و در نتیجه تسمه دینام می تواند به درستی نیروی چرخشی را منتقل کند. این انتقال نیروی چرخشی باعث می شود که دینام بتواند به درستی کار کند و در نتیجه چراغ باتری خاموش شود و نتوان دقیقا آن را مثل علت روشن شدن چراغ باتری مگان تلقی کرد.

علت روشن شدن همه چراغ های پشت آمپر مگان

چراغ های پشت آمپر خودرو نشان دهنده وضعیت عملکرد بخش های مختلف خودرو هستند. روشن شدن همه چراغ های پشت آمپر معمولاً به دلیل وجود مشکل در سیستم برق خودرو است. علت های مختلفی وجود دارد که باعث روشن شدن همه چراغ های پشت آمپر می شود مثل علت روشن شدن چراغ باتری مگان شود که برخی از این دلایل عبارتند از، کثیفی یا خرابی ذغال های دینام، خرابی سایر قطعات برقی خودرو و… .

تعمیرگاه تخصصی رنو مگان شرق

اما اگر که به دنبال علت روشن شدن چراغ باتری مگان به طور دقیق هستید و میخواهید از مطالبی مثل این که علت روشن شدن همه چراغهای پشت آمپر و یا علت خاموش شدن چراغ باطری با گاز دادن چیست، به شما توصیه می شود که سری به سایت ایران رنو بزنید. تعمیرگاه تخصصی رنو مگان شرق یا همان ایران رنو از تجهیزات و ابزارهای پیشرفته برای تعمیر و نگهداری خودروهای مگان استفاده می کند و آماده خدمت رسانی به شما عزیزان می باشد.

تعمیرگاه تخصصی رنو مگان شرق یک مرکز معتبر و قابل اعتماد است که می تواند به شما کمک کند تا خودروی مگان خود را در بهترین شرایط نگه دارید.

بفرست برای دوستی
که احتیاج داره:
ثبت سفارش آنلاین
ثبت سفارش تلفنی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *