مقالات

دلایل کم کردن روغن موتور مگان

علت کم کردن روغن موتور مگان
علت کم کردن روغن موتور مگان

آنچه خواهید خواند

این که دلایل کم کردن روغن موتور مگان چیست، سوالی است که اگر شمایی که صاحب خودروی مگانی هستید و چند وقتی باشد که هر وقت گیج روغن موتور را چک کرده باشید و دیده باشید که به طور غیر عادی و غیر طبیعی ای خودرویتان روغن کم کرده است، برایتان به وجود آمده است. از آنجایی که روغن موتور در خودرو اهمیت زیادی دارد و میزان آن و وجود آن به اندازه کافی در موتور خودرو بسیار مهم است، همواره باید روغن خودروی خود را چک کنید.

 گاهی در میان این چک کردن های نرمال ممکن است که ببینید که خودرویتان روغن کم کرده است. به همین خاطر بهتر است که در طی بحث دلایل کم کردن روغن موتور مگان با مطالبی همچون دلایل کم کردن روغن موتور مگان، علت بخارشدن روغن موتور مگان، مقدار مجاز کم شدن روغن موتور، سنسور سطح روغن مگان، بهترین روغن برای مگان، تعمیرگاه تخصصی مگان و… آشنا باشید تا بتوانید برای رفع این مشکل کم کردن روغن اقدام نمایید.

دلایل کم کردن روغن موتور مگان

در ابتدای بحث دلایل کم کردن روغن موتور مگان بهتر است که کمی بیشتر در مورد خود روغن موتور خودرو بدانیم. روغن موتورها ترکیبات پیچیده‌ای هستند که از روغن پایه و انواع افزودنی‌ها تشکیل شده‌اند. هر خودوریی برای اینکه بتواند عملکرد صحیحی داشته باشد، به روغن مناسب موتور نیاز دارد. در حقیقت، روغن موتور یک عنصر ضروری برای موتور خودرو می‌باشد. با افزایش سن موتور، اهمیت استفاده از روغن مرغوب، روزبه‌روز بیشتر احساس می‌شود.

بیشتر بخوانید: تعمیر سرسیلندر مگان

 در حالت کلی می‌توان گفت، روغن موتورها که گاهی اوقات روانکار نیز نامیده می‌شوند، دسته‌ای از روغن‌ها‌ هستند که برای کاهش اصطکاک، حرارت و سایش بین اجزای مکانیکی موتور که در تماس با یکدیگر هستند، استفاده می‌شوند. از آنجایی که روغن موتور بسیار مهم است برای تعویض آن می توانید به تعمیرگاه تخصصی مگان ایران رنو مراجعه نمایید.

علت کم کردن روغن موتور مگان

علت کم کردن روغن موتور مگان

بد نیست پیش از آن که ببینیم دلایل کم کردن روغن موتور مگان چیست و علت بخار شدن روغن موتور مگان چه میباشد، با دسته بندی روغن موتور ها آشنا شویم. روغن موتور های مدرن در حال حاضر دارای سه طبقه‌بندی هستند، گروه III، روغن معدنی یا گاز به مایع است که یک راه شیمیایی برای تولید روغن پارافین از گاز متان است، گروه IV یک PAO (پلی آلفا الفین‌ها) است، گروه V که بسیار غیرمعمول (استر یا دی استرها). به طور کلی روغن هایSAE  که یک برچسب یک روغن موتور با کیفیت نیست بلکه یک نوع از درجه ویسکوزیته هستند. همچنین روغن‌های مولتی گرید که امروز در دسترس است را می‌توان در دماهای بسیار مختلف استفاده کرد.

روغن موتور همانطور که پیش تر هم به آن اشاره شد به‌عنوان یکی از انواع روان‌کارهای مایع در پیشرانه خودروها شناخته می‌شود. این روغن ازطریق سیستم روغن‌کاریِ تعبیه‌شده در پیشرانه به بخش‌های حیاتی پمپ می‌شود تا بتواند وظایف خود را به بهترین شکل انجام دهد. 

بیشتر بخوانید: تعمیر بخاری مگان

مهم‌ترین وظایف و مزایای استفاده از روغن موتور و سیستم روغن‌کاری در پیشرانه خودروها عبارت‌اند از مواردی همچون به‌حداقل‌رساندن اتلاف قدرت ناشی از اصطکاک میان قطعات متحرک، کاهش ساییدگی و خوردگی سطوح و قطعات، خنک‌کاری پیشرانه، کاهش ارتعاشات پیشرانه، تمیزکاری قطعات پیشرانه، کمک به آب‌بندی رینگ پیستون به‌منظور جلوگیری از نشت گازهای درون سیلندر و… . همینطور یکسری از مهم ترین موارد دلایل کم کردن روغن موتور مگان هم که پس از رویت کم کردن روغن بیش از حد مجاز کم شدن روغن موتور مگان، دانستن آنها ضروری است را در زیر با هم مشاهده می کنیم.

  • استفاده از روغن موتور با گرانروی نامناسب.
  •  نشتی روغن موتور.
  • تبخیر روغن موتور در دماهای بالا.
  • آسیب دیدن دریچه‌ی PCV .
  • فرسوده شدن رینگ‌های پیستون.
  • خرابی واشر سرسیلندر.
علت کم کردن روغن موتور مگان

علت کم کردن روغن موتور مگان

علت بخار شدن روغن موتور

این را هم در بحث کم شدن روغن موتور مگان باید بدانید که از عوامل مهم و تاثیرگذار در وقوع دلایل کم کردن روغن موتور مگان و علت بخار شدن روغن موتور از قسمت درب روغن موتور، می‌توان به مدل و سبک طراحی موتور خودرو اشاره کرد. به دلیل سبک خاص طراحی موتور بعضی از خودروها که توسط سازندگان به کار می‌رود، در بعضی مواقع ممکن است که میزان مشخصی از بخار از قسمت درب روغن خارج شود که البته به دلیل نوع طراحی موتور خردج این بخار امری کاملا طبیعی بوده و دور از ذهن نیست. 

بیشتر بخوانید: علت کار نکردن کارت مگان

برای جلوگیری از رخداد این اتفاق و نمایان شدن سنسور سطح روغن مگان، جهت کاهش دادن دمای روغن مورد استفاده در موتور خودروها می‌توان از کولانت‌هایی سنگین استفاده کرد. علاوه بر آن با تعویض مرتب فیلترهای ضدعفونی کننده‌ی موتور خودروها، می‌توان به خنک ماندن موتور و کم شدن دمای روغن موتور کمک کرد و از وقوع دلایل کم کردن روغن موتور مگان.

مقدار مجاز کم شدن روغن موتور مگان

میزان مقدار مجاز کم شدن روغن موتور مگان شما به شرایط خودرویتان و وضعیت فنی آن بستگی دارد که می ‌توانید میزان آن را با رجوع به دفترچه‌ راهنما یا برچسب روغن موتور در داخل پوشش موتور خودروی خود بررسی کنید. اما به ‌طورکلی می توان عنوان کرد که، حدود 200 تا 250 سی‌سی کاهش روغن در هر 1000 کیلومتر برای هر خودرویی از جمله همین ال مگان امری طبیعی است و با کاهش روشن با این میزان، نیازی نیست که به دنبال دلایل کم کردن روغن موتور مگان بگردید.

سنسور سطح روغن مگان

گیج نشانگر یا همان سنسور سطح روغن مگان، یک نشانگر سطح روغن آهنی بوده و در دسترس راننده قرار دارد و با کشیدن گیج به صورت چشمی می تواند از سطح بهترین روغن برای مگان اطمینان حاصل نماید، گیج خود به تنهایی میتواند به دلایل کم کردن روغن موتور را به شما نشان دهد. سنسور سطح روغن مگان بر خلاف اکثر خودرو های موجود در کشورمان؛ همچنین مجهز به سنسور نمایشگر سطح ران به صورت دیجیتالی نیز می باشد که سطح روغن خودرو را به صورت لحظه ای به راننده نشان می دهد تا خیالش از بابت عدم وقوع دلایل کم کردن روغن موتور مگان راحت باشد.

بهترین روغن برای مگان

این که بهترین روغن برای مگان کدام نوع از روغن های موجود در بازار است، سوالی است که همه رانندگان مگان با آن مواجه هستند. در پاسخ به این سوال باید گفت که روغن مناسب موتور رنو مگان 10w-40 sl نیمه یا تمام سینتتیک می باشد و روغن های دیگری که مناسب روغن موتور می باشند شامل روغن هایی همچون بهران سوپر رانا 10w-40، ادینول نیمه سنتتیک 10w-40. elf evolution 700 ft 10w-40 و… هستند که می توان گفت این قابلیت را دارند که از وقوع دلایل کم کردن روغن موتور مگان جلوگیری کنند.

تعمیرگاه تخصصی رنو مگان

امید است مباحث عنوان شده در بحث دلایل کم کردن روغن مگان همچون دلایل کم کردن روغن موتور مگان، علت بخارشدن روغن موتور مگان، مقدار مجاز کم شدن روغن موتور، سنسور سطح روغن مگان، بهترین روغن برای مگان، تعمیرگاه تخصصی رنو دلایل کم کردن روغن موتور مگان و… برای شما مفید بوده باشند. در صورتی که به دنبال یک تعمیرگاه معتبر هستید که کارهای مگان خود را با خیال راحت به آن بسپارید، به شما توصیه می شود که حتما سری هم به سایت ایران رنو بزنید. با انتخاب تعمیرگاه تخصصی مگان ایران رنو، شما می توانید از خدماتی با کیفیت و قیمت مناسب در زمینه تعمیر و نگهداری خودرو بهره مند شوید.

بفرست برای دوستی
که احتیاج داره:
ثبت سفارش آنلاین
ثبت سفارش تلفنی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *