مقالات

دلایل لرزش موتور تالیسمان

دلایل لرزش موتور تالیسمان
دلایل لرزش موتور تالیسمان

آنچه خواهید خواند

دلایل لرزش موتور تالیسمان موضوعات مختلفیی می توانند باشند که اگر صاحب خودروی تالیسمان هستید و لرزش موتور را احساس می کنید، حتما باید با آن ها آشنا باشید. تالیسمان یکی از خودروهای لوکس شرکت رنو و لوکس بازار خودرویی ایران است که در سال 95 96 در برهه ای که تحریم ها برداشته شده بودند وارد ایران شدند. موتور خودرو هم در هر خودرویی اعم از ارزان ترین تا گران ترین خودرو، مهم ترین قسمت آن تلقی می شود و باید به سلامت آن توجه ویژه ای داشت. به همین خاطر اگر که تالیسمانی دارید و احساس می کنید که به خوبی کار نمی کند، از مسائلی مثل علت لرزش گیربکس در حالت  D، علت لرزش خودرو در هنگام سرد بودن و سایر مسائلی از این قبیل که در ادامه به طور مفصلی به آن ها اشاره شده است مطلع باشید.

موتور رنو تالیسمان

قبل از این که در مورد دلایل لرزش موتور تالیسمان  یا علت لرزش گیربکس اتوماتیک تالیسمان در حالت ایستاده بدانید، بهتر است که با موتور این خودرو آشنا شوید. رنو تالیسمان یک خودروی سدان نیمه لوکس است که در سال ۲۰۱۵ معرفی شد و در ایران وارد شد. این خودرو از یک موتور ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری توربو بهره می‌برد که مشترک با برخی محصولات نیسان نظیر جوک توربو است. این موتور توانایی تولید ۱۹۰ اسب بخار قدرت در ۵۷۵۰ دور در دقیقه و ۲۶۰ نیوتن متر گشتاور در ۲۵۰۰ دور در دقیقه را دارد و توان تولیدی خود را از طریق یک گیربکس ۷ دنده دو کلاچه DCT تر به چرخ های جلو منتقل می‌کند.

دلایل لرزش موتور تالیسمان

اما در مورد دلایل لرزش موتور تالیسمان  که می توانند با عبت لرزش گیربکس در حالت D هم یکی باشند باید گفت که لرزش موتور تالیسمان می‌تواند به دلایل مختلفی ایجاد شود که برخی از آنها را در زیر این قسمت مشاهده می کنیم. اگر که هر یکی از این دلایل را داشتید، توصیه می شود که سریعا برای تعمیر موتور تالیسمان در یک مرکز تخصصی تعمیر تالیسمان حرفه ای همچون ایران رنو برای رفع آن اقدام نمایید.

بیشتر بخوانید: تعمیر سانروف تالیسمان

خرابی دسته موتورها: دسته موتورها از قطعاتی لاستیکی هستند که وظیفه آنها تحمل وزن موتور و جذب ارتعاشات ناشی از آن می‌باشد. پس در صورت خرابی یا شکستگی، به عنوان اولین مظنون، دلایل لرزش موتور تالیسمان زیر سر آنها خواهد بود.

دلایل لرزش موتور تالیسمان

دلایل لرزش موتور تالیسمان

دور درجا بیش از حد پایین است: هر خودرویی بصورت مشخص وقتی موتورش گرم است، دور موتور درجا در یک محدوده مشخص قرار دارد. حال اگر به هر دلیلی خودرو نتواند این دور را حفظ کند، دلایل لرزش موتور تالیسمان در هنگام کار درجا، قابل احساس خواهد بود. دراین حالت، چون دور موتور کمتر از ان چیزی است که ماشین را روشن نگاه دارد و از طرفی میزان ان به حدی نیست که اتومبیل کاملا خاموش شود، موتور ماشین با لرزش روشن می ماند.

ضعف پاشش سوزن انژکتور: در خودروهای چهارسیلندر فعلی، پاشش به صورت MPFI می باشد که با ۴ سوزن انژکتور صورت می گیرد. اگر به هر دلیلی پاشش یکی از این سوزنها کمتر یا بیشتر از حد برنامه ریزی شده در ایسیو (ECU) باشد، دلایل لرزش موتور تالیسمان ایجاد می شود. البته به دلیل حضور سنسور اکسیژن در سیستم های انژکتوری عموماً پاششها کنترل می شود مگر آنکه یک سوزن بیشتر از حد مشخصی بنزین بپاشد یا دچار عیوب پاشش باشد.

علت لرزش گیربکس در حالت D

گیربکس اتوماتیک یک سیستم پیچیده است که به همین دلیل ممکن است به دلایل مختلفی دچار لرزش شود. برخی از عوامل ممکن برای ایجاد لرزش گیربکس در حالت D و یا دلایل لرزش موتور تالیسمان عبارتند از مواردی که در اینجا گردآوری شده اند.

خرابی توربین: توربین یکی از اجزای مبدل گشتاور است که کار دیسک و صفحه را در گیربکس های اتوماتیک انجام می‌دهد. اگر توربین خراب یا فرسوده شود، ممکن است باعث لرزش گیربکس در حالت D یا علت لرزش تالیسمان در هنگام سرد بودن شود.

بیشتر بخوانید: تعمیرگاه تالیسمان شرق تهران

خرابی دسته گیربکس: دسته گیربکس از قطعات لاستیکی است که وظیفه آنها اتصال گیربکس به شاسی و جذب ارتعاشات است. اگر دسته گیربکس خراب یا شکسته شود، ممکن است باعث وقوع لرزش گیربکس در حالت D خودرو شود.

خرابی بلبرینگ و چرخ دنده ها: بلبرینگ و چرخ دنده ها از قطعات داخلی گیربکس هستند که وظیفه آنها انتقال قدرت از موتور به گیربکس و از گیربکس به چرخ ها است. اگر بلبرینگ یا چرخ دنده ها خراب یا فرسوده شوند هم دلایل لرزش موتور تالیسمان خود را نشان می دهند.

 کیفیت نامناسب روغن گیربکس: روغن گیربکس باید از نوع و کیفیت مناسب باشد تا بتواند گیربکس را روان و خنک نگه دارد. اگر روغن گیربکس کیفیت پایین یا مقدار ناکافی داشته باشد، گیربکس میلرزد. علائم کیفیت نامناسب روغن گیربکس می‌تواند شامل صدای زوزه و لرزش در حالت D یا R، و وقوع دلایل لرزش موتور تالیسمان باشد.

علت لرزش تالیسمان در سرما

 تالیسمان یک خودروی سدان است که از موتورهای بنزینی و دیزلی با توربوشارژر استفاده می‌کند. این خودرو ممکن است در هنگام سرد بودن دچار لرزش شود که عوامل مختلفی می‌توانند در ایجاد آن نقش داشته باشند. برخی از عوامل ممکن برای ایجاد علت لرزش تالیسمان در هنگام سرد بودن که ممکن است با دلایل لرزش موتور تالیسمان یکسان باشند، در پایین جمع آوری شده اند.

کثیفی دریچه گاز: دریچه گاز یک قطعه است که کار آن تنظیم میزان ورود هوا به موتور است. اگر دریچه گاز کثیف یا گرفته شود، ممکن است باعث کاهش دور موتور و وقوع علت لرزش تالیسمان در هنگام سرد بودن شود.

دلایل لرزش موتور تالیسمان

دلایل لرزش موتور تالیسمان

به هم خوردن برنامه کامپیوتر: کامپیوتر یا ECU یک قطعه الکترونیکی است که کار آن کنترل عملکرد موتور است. اگر کامپیوتر به هر دلیلی به هم بخورد یا دچار اختلال شود، ممکن است باعث دیدن علت لرزش تالیسمان در هنگام سرد بودن شود.

بیشتر بخوانید: لیست خطاهای تالیسمان

علت لرزش گیربکس اتومات تالیسمان در حالت ایستاده

 گیربکس اتوماتیک تالیسمان یک گیربکس ۷ دنده اتومات و دو کلاچه است که کار آن انتقال قدرت از موتور به دیفرانسیل جلو است. این گیربکس ممکن است دچار لرزش و دیدن دلایل لرزش موتور تالیسمان شود. برخی از عوامل ممکن برای ایجاد لرزش گیربکس اتومات تالیسمان در حالت ایستاده هم تا حد بسیار زیادی شبیه علت لرزش گیربکس در حالت D هستند به همین خاطر از تکرار مکررات پرهیز می کنیم.

مرکز تخصصی تعمیر تالیسمان

 اگر شما دارنده یک خودروی تالیسمان هستید و شاهد لرزش موتور یا گیربکس هستید و میخواهید بدانید که دلایل لرزش موتور تالیسمان، یا علت لرزش تالیسمان در هنگام سر بودن چیست، به شما توصیه می شود که سری هم به سایت ایران رنو بزنید. اگر که به دنبال یک مرکز تخصصی برای تعمیر و نگهداری آن می‌گردید، مرکز تخصصی تعمیر تالیسمان ایران رنو بهترین گزینه است. تعمیرگاه ایران رنو با دارا بودن تجهیزات مدرن و پیشرفته، خدمات عیب‌یابی، سرویس و تعمیرات خودروی شما را با کیفیت بالا انجام می‌دهد. همچنین این تعمیرگاه نیز فقط از قطعات اصلی و شرکتی که مورد تایید شرکت سازنده است استفاده می‌کند.

بفرست برای دوستی
که احتیاج داره:
ثبت سفارش آنلاین
ثبت سفارش تلفنی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *