مقالات

لیست خطاهای تالیسمان

لیست خطاهای تالیسمان چیست؟
لیست خطاهای تالیسمان چیست؟

آنچه خواهید خواند

اگر که صاحب تالیسمان باشید یا اگر که مشغول کار در یک تعمیرگاه با تست دیاگ باشید، ممکن است برایتان سوال باشد که لیست خطاهای تالیسمان چه هستند و هر کدام به چه معنی هستند. به طور کلی خطا ها در زمان دیاگ زدن خودرو زمانی خود را نشان می دهند که در یکی از قسمت های خودرو مشکلی وجود داشته باشد و ECU یا همان کامپیوتر مرکزی خودرو، قصد نشان دادن آن را به شما داشته باشد. نکته مهمی که وجود دارد این است که اگر شما هم به خطاه های تالیسمان برخورده اید، بهتر است که بدانید نحوه رفع خطا ها به چه شکلی است. برای این که بیشتر در مورد این موضوع و مطالبی مثل نحوه خواندن خطا های دیاگ بدانید، در ادامه هم همراه تعمیرگاه تخصصی تالیسمان باشید.

ECU  خودرو چیست و کارش چیست؟

برای اینکه در مورد لیست خطاهای تالیسمان بدانید، بهتر است که کمی با خود این قطعه مهم آشنا شوید.ECU  مخفف Electronic Control Unit  به معنای “واحد کنترل الکترونیکی” است. این قطعه یک کامپیوتر کوچک است که وظیفه کنترل و نظارت بر عملکرد بخشهای مختلف خودرو را بر عهده دارد. ECU با استفاده از سنسورها، اطلاعات مربوط به عملکرد خودرو را جمع آوری میکند و سپس با استفاده از نرم افزار داخلی خود، این اطلاعات را پردازش و تحلیل میکند و در نهایت،ECU  با استفاده از عملگرها، دستورات لازم برای کنترل بخشهای مختلف خودرو را صادر میکند. اگر که به دنبال کسب اطلاعات کامل در مورد لیست خطاهای تالیسمان هستید، توصیه میشود که به یک تعمیرگاه با تست دیاگ تخصصی رنو، همچون تعمیرگاه ایران رنو مراجعه کنید.

دانستن کار های ECU هم برای درک بهتر لیست خطاهای تالیسمان ضروری است. کارهای اصلی ECU خودرو عبارتند از:

  • کنترل عملکرد موتور.
  • کنترل سیستم انتقال قدرت.
  • کنترل سیستم تعلیق.
  • کنترل سیستم ترمز.
  • کنترل سیستم تهویه مطبوع.
  • کنترل سیستم روشنایی.
  • کنترل سیستم امنیت.
  • کنترل سیستم سرگرمی.

بیشتر بخوانید: فعالسازی آپشن های تالیسمان

لیست خطاهای تالیسمان چیست؟

لیست خطاهای تالیسمان چیست؟

دیاگ چیست؟

در تعریف ساده دیاگ وسیله ای است که به کمک آن لیست خطاهای تالیسمان خود را نشان می دهند. برای تشخیص خطاهای دیاگ و ECU از دستگاه دیاگ استفاده می شود. دستگاه دیاگ با اتصال به ECU خودرو، اطلاعات مربوط به خطاها را جمع آوری می کند. سپس، این اطلاعات توسط یک متخصص تعمیرگاه با دیاگ تخصصی رنو به منظور تشخیص علت خطا مورد بررسی قرار می گیرد.

خطاهای دیاگ و ECU چه هستند؟

خطاهای دیاگ و ECU مشکلاتی هستند که در عملکرد ECU یا بخش های تحت کنترل آن رخ می دهند. این خطا ها ممکن است برای هر خودرویی پیش بیایند و به همین خاطر هم هست که بهتر است با لیست خطاهای تالیسمان یا نحوه خواندن خطای دیاگ آشنا بشاید. این خطاها می توانند به دلایل مختلفی مانند خرابی سنسورها، خرابی عملگرها، خرابی مدارهای الکترونیکی یا خرابی نرم افزار داخلی ECU ایجاد شوند.

علائم وجود موارد لیست خطاهای تالیسمان و خطاهای ECU را در زیر با هم میبینیم.

  • روشن شدن چراغ های هشدار در پشت آمپر.
  • کاهش عملکرد خودرو.
  • افزایش مصرف سوخت.
  • ایجاد صداهای غیرعادی.
  • روشن نشدن خودرو.

نحوه خواندن خطاهای دیاگ و  ECU

اما به جز مطالبی مثل فعالسازی آپشن های تالیسمان، موضوعی که در رفع خطاهای تالیسمان که خود را در لیست خطاهای تالیسمان نشان می دهند، مهم است، نحوه خواندن خطاهای دیاگ است. خطاهای دیاگ و ECU معمولاً با کدهای عددی یا حروفی شناسایی می شوند. این کدها به متخصص کمک می کنند تا علت خطا را تشخیص دهد.

بیشتر بخوانید: نمایندگی رنو تالیسمان در تهران

به طور کلی در مورد نحوه خواندن خطاهای دیاگ یا خواندن همان لیست خطاهای تالیسمان باید گفت که یبرای خواندن خطاهای دیاگ و  ECU، باید کدهای خطا را به درستی شناسایی کرد. کدهای خطا معمولاً در دفترچه راهنمای خودرو یا در وب سایت سازنده خودرو موجود هستند و برق کاران خودروی حرفه ای از آن ها مطلع هستند.

لیست خطاهای تالیسمان

لیست خطاهای تالیسمان شامل کدهای عددی یا حروفی است که نشان دهنده مشکلاتی در عملکرد خودرو هستند. همان طور که پیش تر هم به آن اشاره شد این خطاها می توانند به دلایل مختلفی مانند خرابی سنسورها، خرابی عملگرها، خرابی مدارهای الکترونیکی یا خرابی نرم افزار داخلی ECU ایجاد شوند. برخی از خطاهای رایج تالیسمان را در قسمت پایینی با هم مشاهده می کنیم.

خطای سنسور اکسیژن: این خطا نشان می دهد که سنسور اکسیژن به درستی کار نمی کند. سنسور اکسیژن وظیفه اندازه گیری میزان اکسیژن موجود در گازهای خروجی موتور را بر عهده دارد.

خطای سنسور مپ: این خطا نشان می دهد که سنسور مپ به درستی کار نمی کند. سنسور مپ وظیفه اندازه گیری فشار هوای ورودی به موتور را بر عهده دارد.

خطای سنسور دور موتور: این مورد از لیست خطاهای تالیسمان نشان می دهد که سنسور دور موتور به درستی کار نمی کند. سنسور دور موتور وظیفه اندازه گیری دور موتور را بر عهده دارد.

لیست خطاهای تالیسمان چیست؟

لیست خطاهای تالیسمان چیست؟

خطای سنسور دمای موتور: این خطا نشان می دهد که سنسور دمای موتور به درستی کار نمی کند. سنسور دمای موتور وظیفه اندازه گیری دمای موتور را بر عهده دارد.

بیشتر بخوانید: رفع کوبش تالیسمان

خطای سنسور موقعیت دریچه گاز: این مورد از لیست خطاهای تالیسمان هم نشان می دهد که سنسور موقعیت دریچه گاز به درستی کار نمی کند. سنسور موقعیت دریچه گاز وظیفه اندازه گیری موقعیت دریچه گاز را بر عهده دارد.

رفع خطاهای تالیسمان

رفع خطاهای تالیسمان یا همان برطرف کردن لیست خطاهای تالیسمان معمولاً با تعویض قطعه یا تعمیر مدارهای الکترونیکی انجام می شود. برای رفع خطاهای تالیسمان، باید از یک متخصص کمک گرفت. یک متخصص با تجربه و ماهر می تواند خطاهای تالیسمان را به درستی تشخیص دهد و آن ها را به طور موثر رفع کند.

فعالسازی آپشن های تالیسمان

رنو تالیسمان هایی که در ایران وجود دارد، فاقد یکسری از آپشن ها میباشد که در واقع لو آپشن (low option) میباشند . این آپشن ها روی خودرو وجود دارد و بایستی از طریق نرم افزار فعال شوند. نرم افزاری که تقریبا می توان گفت مشابه همان نرم افزاری است که لیست خطاهای تالیسمان را نشان میدهد. با فعالسازی آپشن های رنو تالیسمان حدود 18 تا از اپشن های آن  فعال میشود. از جمله این آپشن ها پاور ویندوز شیشه و سانروف میباشد که قطعه سخت  افزاری آن روی خودرو وجود دارد و فقط میباست از طریق نرم افزاری آن را فعال کرد.

تعمیرگاه با تست دیاگ تخصصی رنو

در نهایت باید گفت که شما برای انجام تست دیاگ تالیسمان، و دیدن لیست خطاهای تالیسمان باید به یک تعمیرگاه با دیاگ تخصصی رنو همچون ایران رنو مراجعه کرد. تعمیرگاه تخصصی رنو دارای دستگاه دیاگ پیشرفته است که می تواند خطاهای تالیسمان را به درستی تشخیص دهد و رفع خطاهای تالیسمان را انجام دهد. تست دیاگ یک روش مهم برای تشخیص مشکلات خودرو است. با انجام تست دیاگ، می توان از بروز مشکلات جدی در خودرو جلوگیری کرد. به همین خاطر توصیه می شود که اگر به دنبال فعالسازی آپشن های تالیسمان هستید و یا میخواهید لیست خطاهای تالیسمان را ببینید، حتما به سایت ایران رنو هم سری بزنید.

بفرست برای دوستی
که احتیاج داره:
ثبت سفارش آنلاین
ثبت سفارش تلفنی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *