مقالات

تعویض روغن گیربکس سیمبل

تعویض روغن گیربکس سیمبل
تعویض روغن گیربکس سیمبل

آنچه خواهید خواند

اگر که تعویض روغن گیربکس سیمبل را در هر کیلومتر مشخصی انجام ندهید ممکن است مشکلاتی برای خودروی شما پیش بیاید، به همین خاطر توصیه می شود که در کیلومتری که در دفترچه راهنما نوشته شده و تعمیرکاران تعمیرگاه رنو سیمبل توصیه می کنند، برای انجام آن اقدام نمایید. به دلیل اهمیت روغن گیربکس در خودرو بهتر است که هزینه تعویض روغن گیربکس را در زمان تعویض روغن گیربکس که در دفترچه راهنما مشخص شده پرداخت کنید تا از ایجاد مشکلات بزرگتر برای خودرو و متعاقبا برای خودرویتان جلوگیری کنید. برای این که درمورد گیربکس و روغن گیربکس اطلاعات بیشتری به دست آورید، در ادامه هم همراه باشید.

نقش روغن گیربکس در گیربکس

در ابتدای بحث تعویض روغن گیربکس سیمبل بهتر است که کمی درباره گیربکس بدانیم. گشتاور تولیدی توسط موتور باید متناسب با نیاز خودرو به چرخ ها منتقل شود. وظیفه‌ کنترل و تنظیم این قدرت با گیربکس یا جعبه دنده‌ خودرو است. درواقع گیربکس به راننده اجازه می دهد تا خودرو را با سرعت‌های مختلف در شرایط متفاوت کنترل کند. اهمیت این بخش از این جهت است که هر موتوری قادر به تولید میزان مشخصی از توان و گشتاور است. اما از طریق گیربکس می‌توان بدون بالا بردن دور موتور و گشتاور، به سرعت دلخواه رسید. گیربکس در کنار این وظیفه‌ مهم کارهای دیگری با درجه اهمیت متفاوت نیز انجام می‌دهد. مانند:

  • جلوگیری از سرعت های ناخواسته هنگام حرکت به روی سراشیبی.
  • تنظیم جهت حرکت خودرو به سمت جلو یا عقب.
  • قابلیت درجا کار کردن ماشین بدون حرکت چرخ ها.

تعویض روغن گیربکس سیمبل

روغن گیربکس یک سیال است که قطعات متحرک داخل گیربکس را روغن کاری می‌کند و مانع از اصطکاک آنها می‌شود. یکی از دلایل اهمیت تعویض روغن گیربکس سیمبل و وظایف این روغن در گیربکس‌های اتوماتیک انتقال نیرو از موتور به جعبه دنده و دیگری خنک کردن گیربکس است. روغن مورد استفاده در گیربکس دستی و خودکار با یکدیگر تفاوت دارند. روغن‌های  ATF برای جعبه‌ دنده‌های خودکار استفاده می‌شود. روغن‌ MTF نیز برای گیربکس دستی مورد استفاده قرار می‌گیرد که به آن روغن دنده یا واسکازین می‌گویند. برای تعویض روغن گیربکس سیمبل شما می توانید به تعمیرگاه رنو سیمبل در تهران یا همان تعمیرگاه ایران رنو مراجعه نمایید.

بیشتر بخوانید: تعویض تسمه تایم سیمبل

تعویض روغن گیربکس سیمبل

تعویض روغن گیربکس سیمبل

شاید از برخی مالکان خودروها این جمله را شنیده باشید که روغن گیربکس نیازی به تعویض ندارد، واضح است که چنین چیزی اشتباه بوده و روغن گیربکس نیز در درازمدت به دلیل وجود ذرات ریز کیفیت خود را از دست می‌دهد و به همین دلیل باید به فکر در زمان تعویض روغن گیربکس سیمبل به فکر تعویض آن بود. سازندگان خودروهای مجهز به گیربکس اتوماتیک توصیه کرده‌اند که روغن گیربکس را می‌بایست در فواصل کارکرد منظم تعویض کرد. روغن گیربکس‌های اتوماتیک می‌تواند در نهایت بخار شده و کیفیت خود را از دست بدهد. درصورتی‌که خودرو در ترافیک‌های شهری زیاد رانده شده یا به‌طور مکرر محموله‌های سنگین را یدک بکشد این فرایند سریع‌تر رخ خواهد داد و شما زود تر مجبور به پرداخت هزینه تعویض روغن گیربکس سیمبل خواهید شد.

دلیل اهمیت تعویض روغن گیربکس سیمبل

در مورد دلیل اهمیت تعویض روغن گیربکس سیمبل در موعد مقرر و اشاره شده در دفترچه میتوان گفت که اگر روغن گیربکس به‌ موقع تعویض شود، گیربکس روان ‌تر و بهتر به کار خود ادامه می‌دهد، عمر مفید قطعات موجود در گیربکس بیشتر می‌شود، درجه‌ حرارت گیربکس کاهش پیدا می کند و به‌همین خاطر آسیب نمیبیند، و در کل از گیربکس خودروی شما و در نهایت سلامت کلی ماشین محافظت میگردد. به همین خاطر اکیدا توصیه میگردد که پس از کارکرد مشخصی از خودرو، حتما برای تعویض روغن گیربکس خودرویتان اقدام نمایید، چون اگر که این کار را نکنید در مدت کوتاهی که گیربکس بدون روغن کار کند، آسیبهای جدی ای به آن وارد میشود و ممکن است حتی مجبور به تعویض کلی گیربکس شوید.

زمان تعویض روغن گیربکس سیمبل

اما این که زمان تعویض روغن گیربکس سیمبل کی می باشد هم ممکن است سوالی باشد که در ذهن شما هم وجود داشته باشد. روغن گیربکس رنو سیمبل باید هر 55000 کیلومتر تعویض شود. گیربکس این خودرو نیاز به 6 لیتر روغن گیربکس AL4 4HP با شماره استاندارد LT 71141 دارد. بد نیست که بدانید روغن موتور خودروی رنو سیمبل میبایست هر 8000 کیلومتر تعویض گردد. این خودرو نیاز به 4.8 لیتر روغن موتور 5w40 و با استاندارد API SN دارد و استفاده از روغن هایی با استاندارد های دیگر ممکن است باعث آسیب به خودرو و گیربکس خودروی شما شوند.

بیشتر بخوانید: تعمیر گیربکس اتومات سیمبل

تعویض روغن گیربکس سیمبل

تعویض روغن گیربکس سیمبل

هزینه تعویض روغن گیربکس سیمبل

در مورد این که هزینه تعویض روغن گیربکس سیمبل چقدر است به دلایل مختلفی از جمله تغییرات دائمی قیمت ها، متفاوت بودن دستمزد ها در تعمیرگاه های مختلف و… نمی توان نظر دقیقی داد، اما می توان گفت که جعبه دنده‌های دستی خودروهای داخلی معمولا معادل ۲ تا ۲.۵ لیتر روغن نیاز دارند. بنابراین به عنوان مثال جهت محاسبه قیمت روغن گیربکس خودرو های دنده ای لازم است قیمت هر لیتر روغن را که با توجه با قیمای که در بازار دارند در عدد ۲.۵ ضرب کنید. برای جعبه دنده اتوماتیک گربکس ALخودرو های اتومات همچون نیز همان طور که پیش تر هم به آن اشاره شد، حدود 6 لیتر روغن نیاز است.

تعمیرگاه رنو سیمبل در تهران

همانطور که گفته شد این روغن یکی از سیالات اصلی در خودرو است و باید به آن دقت ویژه ای داشته باشید و در زمان تعویض روغن گیربکس سیمبل آن را انجام دهید تا گیربکس خودرو دچار مشکل جدی نشود. لازم به ذکر است به دلیل اهمین تعویض روغن گیربکس سیمبل، برای بررسی کیفیت و سطح روغن گیربکس باید حتما به یک مکانیکی و ترجیحا تعمیرگاه رنو سیمبل در تهران مراجعه کنید زیرا این کار نیاز به مهارت دارد. در نهایت هم به شما توصیه می شود که اگر به دنبال یک تعمیرگاه رنو سیمبل در تهران می گردید که هم حرفه ای باشد و هم هزینه های آن همچون هزینه تعویض روغن گیربکس سیمبل معقول باشد، به شما توصیه می شود که حتما سری هم به سایت تعمیرگاه تخصصی رنو که یکی از بهترین تعمیرگاه های خودرو های ساخت رنو در تهران می باشد بزنید.

بفرست برای دوستی
که احتیاج داره:
ثبت سفارش آنلاین
ثبت سفارش تلفنی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *