
ترموستات یکی از قطعات حیاتی در سیستم خنککننده ال 90 است که وظیفه تنظیم دمای موتور را بر عهده دارد. خرابی ترموستات میتواند باعث ایجاد مشکلاتی مانند افزایش دمای موتور، کاهش راندمان موتور، و مصرف بیشتر سوخت شود. از علائم خرابی آن میتوان به بالا یا پایین ماندن غیرعادی دمای موتور، نشت مایع خنککننده، و گرم نشدن بخاری خودرو اشاره کرد. عدم توجه به این علائم ممکن است به آسیبهای جدی مانند سوختن واشر سرسیلندر منجر شود. معمولاً توصیه میشود ترموستات هر 60 تا 80 هزار کیلومتر یا در صورت مشاهده علائم خرابی، فوراً تعویض شود.
ایران رنو بزرگترین تعمیرگاه تخصصی رنو در تهران می باشد که می توانید برای دریافت خدمات با گارانتی و قطعات اورجینال به این مرکز مراجعه کنید.
آدرس ما: تهران، خیابان دماوند، پس از برج آناهید، کنارگذر کیمیدارو، کوی کاوه، پلاک 3
اگر این قطعه در مسیر آب رادیات نصب شده باشد، وظیفه باز و بست مسیر آب به درون رادیاتور را بر عهده دارد. وجود هر گونه اشکال در این قطعه به صورت مستقیم روی دمای موتور تاثیر می گذارد. در نهایت در دراز مدت موتور خودرو دچار آسیب میشود. زمانی که موتور خودرو بیش از حد معمول گرم شود، منجر به افزایش سوخت میشود. افزایش سوخت باعث فرسوده شدن سر سیلندرهای خودرو می شود و غلظت روغن کاهش می یابد. در دراز مدت باعث فرسایش تمامی قطعات خودرو خواهد شد.
تعمیرگاه تخصصی ال 90 آمادگی کامل برای ارائه ی خدمات تعمیر موتور داستر، سرویس دوره ای و عیب یابی داستر، جلوبندی، تعمیر برق رنو و تعوض روغن به همراه فیلتر های مربوطه مربوط به داستر، بازدید لنت ترمز ها و در صورت نیاز تعویض لنت ترمز چرخ های جلو و عقب، رگلاژ ترمز دستی، تنظیم موتور برای کاهش مصرف سوخت و … را دارد. در صورتی که اطلاعاتی در مورد علائم خرابی ترموستات ال 90 ندارید با نمایندگی رنو تهران همراه باشید.
علائم خرابی ترموستات ال 90
لازم است بدانید که دمای عملکرد ترموستات ال 90 در حدود 89 درجه سانتی گراد می باشد و در صورتی که این قطعه خراب شود در دمای 89 درجه باز نمی شود و در نتیجه دمای موتور افزایش پیدا می کند. خرابی این قطعه می تواند سبب خراب شدن موتور و به بار آوردن هزینه های تعمیر سنگین شود در نتیجه به هنگام مشاهده علائم خرابی ترموستات ال 90 حتما به یک تعمیرگاه معتبر مانند ایران رنو مراجعه کنید.
علائم خرابی ترموستات ال 90 در ادامه به صورت تیتروار درج شده است اما در حالت کلی در صورتی که هنگام استارت اولیه و زمانی که موتور سرد است آمپر آب را بررسی کنید. اگر آمپر آب خیلی کندتر به دمای 2 خط می رسد و در بیشتر موارد روی دو خط می ماند ممکن است ترموستات خودرو ال 90 شما به مشکل خورده باشد. البته مگر اینکه ماشین با دور بالایی کار کند و یا اینکه در ترافیک بماند که در این صورت به 4 می رسد.
تمامی علل بد کار کردن موتور ال 90 در این مقاله درج شده است.
- افزایش بیش از حد دمای موتور و گاها جوش آوردن خودرو لحظاتی پس از استارت زدن: اگر ترموستات در حالت بسته گیر کند، مایع خنککننده نمیتواند در سیستم گردش کند و دمای موتور به شدت بالا میرود.
- درجه آمپر به صورت نامنظم و مداوم تغییر کند: در صورتی که ترموستات به صورت متناوب باز و بسته شود، دمای موتور به طور غیرطبیعی نوسان خواهد داشت.
- از قسمت های مختلف خودرو آب ناشی از نشت رادیاتور خارج میشود.
- مصرف سوخت به طور غیر طبیعی بالا میرود.
- افزایش مصرف روغن موتور
- نشتی مایع خنککننده از اطراف محل نصب ترموستات.
خطای سیستم ECU: در مدلهای مجهز به سنسورهای پیشرفته، خرابی ترموستات ممکن است باعث ایجاد کد خطا و روشن شدن چراغ چک موتور شود.
باهزینه اندک و تعویض ترموستات میتوان از بروز مشکلات ذکر شده فوق جلوگیری به عمل آورد.
اگر علت روشن شدن چراغ چک ال 90 را نمی دانید کلیک کنید.

زمان تعویض ترموستات ال 90
زمان تعویض ترموستات ال 90
ترموستات در خودروی ال 90 یک قطعه حیاتی در سیستم خنککننده است که وظیفه تنظیم دمای موتور را بر عهده دارد. این قطعه معمولاً عمر مشخصی ندارد، اما در شرایط زیر نیاز به تعویض پیدا میکند:
- براساس علائم خرابی:
- افزایش یا کاهش غیرعادی دمای موتور: اگر موتور بیش از حد گرم یا سرد بماند، ممکن است ترموستات گیر کرده باشد.
- گرم نشدن بخاری در زمستان: اگر بخاری باد سرد میزند، ممکن است ترموستات در حالت باز گیر کرده باشد.
- نشتی مایع خنککننده: خرابی ترموستات ممکن است باعث نشتی در محل نصب آن شود.
- هر 100,000 کیلومتر یا 5 سال (بهصورت پیشنهادی):
برای جلوگیری از مشکلات ناگهانی، بهتر است ترموستات را همراه با سرویس سیستم خنککننده تعویض کنید.
علت کم شدن آب ال 90 را همه ی دارندگان ال 90 باید بدانند
جالب است که بدانیم در صورت معیوب بودن ترموستات و پایین ماندن دمای موتور, باعث افزایش مصرف سوخت هم می شود، و با معیوب بودن ترموستات و بالا ماندن دمای موتور, باعث روغن سوزی هم می شود.
در شهرهایی که دمای هوا بالاتر از حد معمول است بهتر از دمای عملکرد ترموستات روی 72 درجه باشد.

زمان تعویض ترموستات ال 90
شما عزیزان در صورتی که با هریک از موارد ذکر شده مواجه شدید می توانید برای دریافت خدمات از ایران رنو کمک بخواهید. در نظر داشته باشید هر راننده ی ال نودی می بایست علائم خرابی ترموستات ال نود را بداند تا در نگهداری از خودرو خود آسوده خاطرتر باشد.
سلام.واقعامطالب مفیدی گذاشتین
سلام.ممنون ازشماکه وقتتون رادراختیارماگذاشتین
سلام.واقعامطالب مفیدی گذاشتین
بنده مگان200مدل 89دارم صبحها دیر روشن میشه.میتونین راهنمایم کنین ازچی میتونه باشه؟
سلام وقت بخیر . دلایل زیادی برای روشن نشدن در هنگام صبح است .باید ماشینتونوبیارین برا بازدید تا دقیقتر عیب یابی شود.ولی شایع ترین ایراد نشتی سوزن انژکتوراست
سلام ماشینم مگان ۱۶۰۰ مدل ۹۱ با خنک شدن هوا تو خارج از شهر و اتوبان دمایی ماشین افت میکنه وآمپر اب از خط اول بیشتر بالا نمیاد ولی داخل شهر تاخط سوم میاد و مشکلی نداره
سوال اینکه همچین چیزی طبیعیه یا ایراد داره
اگه ایراد داره ایرادش چیه ممنون میشم جواب بدین
سلام دوست عزیز
ترموستات خودروی شما خراب شده و باید تعویض بشه
سلام من یک ال نود پلاس اتومات دارم ماشین را وقتی بعد از چند روز روشن کنم اگه دنده رو N باشه سوئیچ را که باز میکنی D نشون می ده ودوباره که سوئیچ را میبندی وباز میکنی درست میشه لطفا بگید چرا حالت دنده را اول اشتباه نشون میده
سلام ماشین ال نود مدل 89 دارم چند وقت پیش بعلت کم کردن آب منبع انبساط رادیاتور را عوض کردم الان مقداری آب کم میکنه و زمانیدکه درب منبع انبساط رو بازکر مثل بطری که گاز تولید کرده یه صدایی داد و اینکه زمانیکه شروع به حرکت میکنم آنپر آب دودخانه میادربالا و بعد از ده دقیقه دو خانه دیگر میاد بالا لطفا راهنمایی کنید ایراد کار کجاست با تشکر
سلام وقت بخیر لطفا در ساعات کاری با شماره 09128896509 تماس بگیرید و مشکل رو با مهندس در میون بزارین راهنماییتون می کنن
مطالب مفیدی گذاشته بودین
تشکر