دسته‌بندی نشده

دلایل روشن شدن چراغ چک داستر

دلایل روشن شدن چراغ چک داستر
دریافت نوبت
دلایل روشن شدن چراغ چک داستر

آنچه خواهید خواند

دلایل روشن شدن چراغ چک داستر موضوعات و مسائل مختلفی می توانند باشند که طیف وسیعی از مسائل را در بر می گیرند. خودروی داستر یکی از خودرو های وارداتی بازار ایران می باشد که پس از برداشته شدن تحریم ها و در آن زمان کوتاه، پا به بازار خودرویی ایران گذاشت. خودروی داستر یکی از اس یو وی های شرکت رنو می باشد که در ایران هم مورد استقبال بسیاری از افراد قرار گرفت. از همین رو اگر که شما هم جز خریداران خودروی داستر هستید و به دنبال دلایل روشن شدن چراغ چک داستر می گردید، در ادامه هم همراه بمانید. با متخصص برق داستر در تهران همراه باشید.

چراغ های هشدار داستر

پیش از این که ببینیم دلایل روشن شدن چراغ چک داستر چه هستند بهتر است که با تعریف این چراغ های پشت آمپر آشنا شویم. این چراغ‌ها برای نشان دادن وضعیت فنی و ایمنی خودرو و هشدار دادن در صورت بروز مشکل یا خطر روشن می‌شوند. برخی از این چراغ‌ها به رنگ‌های مختلف هستند که میزان اهمیت و فوریت آن‌ها را نشان می‌دهند. 

به طور کلی، چراغ‌های قرمز برای مسائل جدی و ضروری، چراغ‌های زرد یا نارنجی برای مسائل متوسط و چراغ‌های سبز یا آبی برای مسائل کم اهمیت یا سیستم‌های فعال استفاده می‌شوند. در صورتی که این چراغ ها روشن شدند و دیگر خاموش نشدند، توصیه می شود که حتما به بهترین تعمیرگاه تخصصی داستر در تهران یعنی تعمیرگاه ایران رنو خودروی خود را نشان دهید.

  • چراغ هشدار دمای موتور.
  • چراغ هشدار سطح و فشار روغن.
  • چراغ هشدار نقص فنی.

دلایل روشن شدن چراغ چک داستر

چراغ چک یک چراغ هشداردهنده در تابلوی خودرو است که نشان می‌دهد یک یا چند قسمت از سیستم‌های الکترونیکی خودرو دچار مشکل شده‌اند. این چراغ معمولاً به رنگ زرد و با شکل موتور خودرو طراحی شده‌است. این چراغ می‌تواند به صورت ثابت یا چشمک‌زن روشن شود. اگر چراغ چک به صورت ثابت روشن شود، به این معنی است که مشکلی جزئی در خودرو وجود دارد که باید در اولین فرصت بررسی و رفع شود. 

اما اگر چراغ چک به صورت چشمک‌زن روشن شود، به این معنی است که مشکلی جدی در خودرو وجود دارد که ممکن است به خرابی موتور یا آسیب به قطعات دیگر منجر شود. در این حالت باید فوراً خودرو را متوقف کرده و به یک تعمیرگاه معتبر مراجعه کنید. اما دلایل روشن شدن چراغ چک داستر می‌تواند متنوع و متفاوت باشد. برخی از رایج‌ترین دلایل عبارتند از موارد زیر.

دلایل روشن شدن چراغ چک داستر

دلایل روشن شدن چراغ چک داستر

خرابی سنسور اکسیژن: از دلایل روشن شدن چراغ چک داستر می تواند خرابی این سنسور باشد. این سنسور میزان اکسیژن باقی‌مانده در گازهای خروجی موتور را اندازه‌گیری می‌کند و به کامپیوتر خودرو اطلاع می‌دهد تا مخلوط هوا و سوخت را تنظیم کند. اگر این سنسور خراب شود، مصرف سوخت افزایش می‌یابد و می‌تواند به قطعات دیگر مانند شمع‌ها و مبدل کاتالیزور آسیب برساند.

اطلاعات بیشتر: علائم پشت آمپر داستر

شل بودن درپوش باک بنزین: این درپوش جلوگیری از بخار شدن سوخت از مخزن و حفظ فشار مناسب سیستم سوخت رسانی می‌کند. اگر این درپوش شل بسته شود یا نشتی داشته باشد، می‌تواند باعث روشن شدن چراغ چک شود23. برای رفع این مشکل، باید درپوش را به درستی ببندید یا در صورت لزوم تعویض کنید.

خرابی مبدل کاتالیزور: این قطعه گازهای خروجی موتور را تصفیه می‌کند و مونوکسید کربن را به دی‌اکسید کربن تبدیل می‌کند. اگر این قطعه کار نکند می تواند خود یکی از دلایل روشن شدن چراغ چک داستر باشد، و می‌تواند باعث کاهش قدرت موتور، افزایش مصرف سوخت و آلودگی محیط زیست شود. برای جلوگیری از خرابی این قطعه، باید سرویس‌های منظم خودرو را انجام دهید و از سوخت با کیفیت استفاده کنید.

ایراد در سیستم ترمز: اگر سیستم ترمز خودرو مشکل داشته باشد، می‌تواند خطرناک باشد و باعث روشن شدن چراغ چک شود. مشکلات ممکن در سیستم ترمز عبارتند از: عدم عملکرد صحیح ترمز‌ها، مشکل در سیستم ضد قفل شدن ترمز (ABS) و خرابی سیستم هیدرولیکی ترمز5. برای رفع این مشکلات، باید خودرو را به تعمیرگاه معتبر ببرید و قطعات ترمز را چک و تعویض کنید.

ایراد در سیستم انتقال نیرو: اگر سیستم انتقال نیروی خودرو مشکل داشته باشد، می‌تواند یکی از دلایل روشن شدن چراغ چک داستر شود. مشکلات ممکن در سیستم انتقال نیرو عبارتند از، خرابی جعبه‌دنده، مشکل در سیستم کلاچ و نقص در سیستم توربو5. برای رفع این مشکلات، باید خودرو را به تعمیرگاه معتبر ببرید و قطعات مربوطه را چک و تعویض کنید.

دفترچه راهنمای رنو داستر

دفترچه راهنمای رنو داستر، که دانستن آن در بحث دلایل روشن شدن چراغ چک داستر خالی از لطف نیست. یک مستند فنی است که شامل اطلاعات مهمی در مورد خودرو، نحوه استفاده از آن، نکات ایمنی، تعمیر و نگهداری، و مشخصات فنی می‌باشد. این دفترچه به شما کمک می‌کند تا با خودروی خود بیشتر آشنا شوید و از آن به بهترین شکل ممکن استفاده کنید. شما می‌توانید این دفترچه را از سایت رسمی رنو در ایران دانلود کنید یا از نمایندگی‌های مجاز رنو دریافت کنید. این دفترچه به زبان فارسی و با فرمت PDF موجود است و حجم آن حدود ۱۰ مگابایت است.

اطلاعات بیشتر: نمایندگی داستر در تهران

دلایل روشن شدن چراغ چک داستر

دلایل روشن شدن چراغ چک داستر

نحوه خاموش کردن چراغ چک داستر

برای رفع چراغ چک داستر و رفع دلایل روشن شدن چراغ چک داستر، اولین قدم خواندن کدهای خطا با کمک دستگاه دیاگ است. اگر کد خطا وجود دارد، با کمک آن بخش مرتبط را عیب‌یابی کنید و در صورت لزوم قطعه خراب را تعویض کنید. اگر کد خطا وجود ندارد، می‌توانید با انجام چند مرحله ساده چراغ چک را خاموش کنید. این مراحل عبارتند از:

خودرو را خاموش کرده و کابل مثبت و منفی را از باتری جدا کنید.

به مدت ۳۰ ثانیه دست خود را روی بوق نگه دارید تا برق موجود در خازن‌ها خالی شود.

۱۵ دقیقه صبر کرده و سپس کابل‌ها را به باطری متصل کنید.

خودرو را روشن کرده و بررسی کنید که چراغ چک خاموش شده است یا نه.

بهترین تعمیرکار برق داستر در تهران

پیشنهادي که به شما می شود اما این است که چه برای اقدامات نگهداری مثل تعویض قطعات مصرفی، و چه برای انجام تعمیرات و برطرف کردن دلایل روشن شدن چراغ چک داستر یا خودروی رنویتان، به سايت به نمایندگی داستر در تهران ایران رنو مراجعه کنید. زیرا تعمیرگاه تخصصی داستر در تهران ایران رنو با استفاده از قطعات اورجینال شرکت رنو و با داشتن تیمی از افراد چیره دست در حوزه تعمیرات و نگهداری خودرو های شرکت رنو، آماده انجام تمامی مشاوره ها، خدمات و تعمیرات مورد نیاز خودروی رنوی شما می باشد.

بفرست برای دوستی
که احتیاج داره:
ثبت سفارش آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *