مقالات

علت خراب شدن باتری مگان

علت خراب شدن باتری مگان
علت خراب شدن باتری مگان

آنچه خواهید خواند

علت خراب شدن باتری مگان می تواند مباحث و بخش های مختلفی از خودرو باشد که در روند خراب کردن باتری نقش داشته اند. باتری خودرو یکی از مهم ترین قطعات هر خودرویی است و می توان گفت که باتری خودرو قلب سیستم برقی هر خودرویی است، به همین خاطر باید حواستان به باتری خودرو و صحیح کارکرد آن و دینام خودرو باشد، چون اگر مشکل جدی ای برای این دو پیش بیاید، ممکن است که سیم کشی خودرویتان دچار مشکل شود و هزینه های سنگین برایتان تراشیده شود. برای این که بیشتر با باتری خودرو و علل خرابی آن آشنا شوید، در ادامه بحث هم همراه تعمیرگاه تخصصی مگان بمانید.

علت خراب شدن باتری مگان

باتری مگان یک قطعه الکتریکی است که انرژی لازم برای استارت کردن موتور، روشن کردن چراغ‌ها، کار کردن سیستم پخش صوتی، بخاری و کولر و سایر مصرف‌کننده‌های برق را تأمین می‌کند. باتری مگان با استفاده از انرژی ایجاد شده توسط دینام در حین رانندگی شارژ می‌شود. باتری فابریک مگان 74 آمپر و اسیدی با ولتاژ 12 ولت می‌باشد و در قسمت جلوی ماشین و در داخل کاپوت قرار دارد. بهتر است حال که درباره باتری مگان می دانید، درباره علت خراب شدن باتری مگان هم که در زیر آمده اند اطلاعاتی داشته باشید. اگر که نیاز به تعویض باتری خراب مگان دارید، توصیه می شود که حتما سری هم به تعمیرگاه تخصصی رنو مگان تهران غرب ایران رنو بزنید.

شرایط کارکرد استثنایی، مانند بار گذاری زیاد، دمای بالا، سرعت بالا و غیره، که باعث افزایش فشار و حرارت باتری می‌شود.

مشکلات ناشی از شیء خارجی، مانند سنگ، گرد و غبار، مواد خارجی و غیره، که باعث آسیب دیدن قطعات باتری می‌شود.

دشارژ کردن عمیق.

لرزش‌های زیاد.

اتصال کوتاه. عدم سفت بودن سوکت کیسه ایربگ.

خراب شدن نرم افزاری یا سخت افزاری ایربگ.

همچنین خرابی و بروز ایراد پشت آمپر و خرابی کمربندها نیز می‌توانند علت خراب شدن باتری مگان باشند.

بیشتر بخوانید: علت روشن شدن چراغ باتری مگان

علت خراب شدن باتری مگان

علت خراب شدن باتری مگان

تشخیص خرابی باتری اتمی مگان

تبرای تشخیص علت خراب شدن باتری مگان یا همان تشخیص خرابی باتری اتمی مگان باید به نکاتی مانند نکات زیر توجه کرد.

بررسی رنگ شاخص شارژ باتری که در بالای باتری قرار دارد. رنگ سبز شارژ کامل باتری، رنگ سیاه ضعیف شدن شارژ باتری و رنگ سفید تخلیه ی کامل باتری و خرابی آن را نشان می دهد.

یکی از راه های تشخیص علت خراب شدن باتری مگان، بررسی ولتاژ باتری با استفاده از یک دستگاه سنجش ولتاژ یا ولت متر میباشد. برای این کار باید باتری را از خودرو جدا کرده و کابل قرمز ولت متر را به قطب مثبت و کابل سیاه ولت متر را به قطب منفی باتری متصل کنید.

بررسی سطح مایع داخل باتری با استفاده از یک سوراخ کوچک در بالای باتری. اگر سطح مایع کم باشد، باید با ترکیب اسید تازه پر کنید. اما هیچ وقت با آب معمولی این کار را نکنید، چون ممکن است به سلول‌های باتری آسیب برسد.

آخرین راه تشخصی علت خراب شدن باتری مگان هم بررسی عملکرد باتری با استفاده از یک دستگاه آزمایش باتری که می‌تواند میزان آمپر سرد استارت، مقاومت داخلی و ولتاژ باتری را اندازه‌گیری کند، است. این دستگاه را می‌توانید از فروشگاه‌های لوازم یدکی خودرو یا تعمیرگاه‌ها تهیه کنید یا از آن‌ها برای انجام آزمایش استفاده کنید.

از کجا بفهمیم باتری خراب است یا دینام؟

برای از کجا بفهمیم باتری خراب است یا دینام تا بتوانیم بهتر علت خراب شدن باتری مگان را تشخیص دهیم باید با یکسری مسائل که در زیر آمده اند آشنا باشید.

بیشتر بخوانید: علت ریپ زدن مگان چیست؟

بررسی چراغ‌های کم نور. اگر چراغ‌های جلو کم نور باشند، دینام در حال خاموش شدن است.

بررسی چراغ‌های هشدار. اگر چراغ‌های هشدار مانند چراغ باتری، چراغ ABS یا چراغ چک انجین روشن شوند، ممکن است دینام مشکل داشته باشد.

بررسی صدای ناهنجار. اگر صدایی مانند سوت، زنگ، گریز یا لرزش از دینام شنیده شود، ممکن است تسمه دینام، بلبرینگ دینام یا قطعات داخلی دینام خراب باشند.

بررسی ولتاژ دینام با استفاده از یک ولت متر. برای این کار باید خودرو را روشن کرده و ولت متر را به باتری متصل کنید. ولتاژ باید بین 13.5 تا 14.5 ولت باشد. اگر کمتر یا بیشتر از این باشد، ممکن است دینام نقص داشته باشد.

بررسی شارژ باتری با استفاده از یک آمپر متر. برای این کار باید خودرو را روشن کرده و آمپر متر را به باتری متصل کنید. جریان باید بین 0 تا 5 آمپر باشد. اگر بیشتر از این باشد، ممکن است دینام بیش از حد شارژ کند و باتری را خراب کند.

از کجا بفهمیم باتری خراب است یا دینام؟

از کجا بفهمیم باتری خراب است یا دینام؟

رانندگی با باتری خراب مگان

یکسری موضوعات و مواردی که در صورت عدم یافتن علت خراب شدن باتری مگان و در صورت رانندگی با باتری خراب مگان دامن شما را خواهند گرفت در زیر آمده اند.

رانندگی با باتری خراب مگان ممکن است باعث ایجاد مشکلاتی در سیستم برق خودرو، دینام، استارتر، چراغ‌ها، رادیو و سایر قطعات الکترونیکی شود

رانندگی با باتری خراب مگان و عدم توجه به علت خراب شدن باتری مگان ممکن است باعث کاهش عمر باتری و نیاز به تعویض زودتر آن شود.

رانندگی با باتری خراب مگان ممکن است باعث افزایش مصرف سوخت و آلودگی محیط زیست شود.

رانندگی با باتری خراب مگان ممکن است باعث افت کیفیت رانندگی و ایجاد خطراتی برای راننده و سرنشینان شود.

رانندگی با باتری خراب مگان ممکن است باعث از کار افتادن یو پی اس (UPS) مگان شود که مسئول تامین برق قسمت‌های مختلف خودرو مانند گیربکس، برق داخل اتاق، پشت آمپر، فن و غیره است.

بیشتر بخوانید: تعمیر دینام مگان در تهران

زمان تعویض باتری مگان

علت خراب شدن باتری مگان قبلی، کیفیت باتری و نوع استفاده در طول عمر باتری مگان تاثیر می گذارد اما معمولاً بهترین زمان تعویض باتری مگان بعد از ۲ یا ۳ سال استفاده می باشد. برای اینکه بطور دقیق متوجه شوید آیا باتری مگان نیاز به تعویض دارد یا خیر بهتر است ابتدا تست سلامت باتری ماشین را انجام دهید و در صورت نیاز این قطعه را تعویض کنید.

تعویض باتری خراب مکان

مراحلی که باید پس از تشخیص علت خراب شدن باتری مگان برای تعویض باتری ماشین مگان انجام دهید، را در زیر می بینیم.

خاموش کردن ماشین و باز کردن کاپوت، جدا کردن کابل منفی و سپس مثبت باتری با استفاده از آچار سوکت.

برداشتن باتری قدیمی و قرار دادن باتری جدید در جای آن، متصل کردن کابل مثبت و سپس منفی باتری با استفاده از آچار سوکت.

بستن کاپوت و روشن کردن ماشین.

ابزارهایی که برای تعویض باتری ماشین مگان نیاز دارید، آچار سوکت، ولت متر، آچارهای 7، 10، 13 و… هستند.

تعمیرکاه تخصصی رنو مگان تهران غرب

در صورتی که می خواهید برای تشخیص علت خراب شدن باتری مگان و یا تعویض باتری مگان اقدام نمایید، توصیه می شود که حتما سری هم به سایت تعمیرگاه تخصصی رنو مگان غرب تهران یعنی تعمیرگاه تخصصی رنو بزنید. مزایای انتخاب تعمیرگاه‌ ایران رنو مباحثی مانند اطمینان از کیفیت و استاندارد تعمیرات، گارانتی برخی از تعمیرات، سرعت و دقت در انجام خدمات، مشاوره و راهنمایی رایگان، قیمت مناسب و رقابتی و…. هستند.

بفرست برای دوستی
که احتیاج داره:
ثبت سفارش آنلاین
ثبت سفارش تلفنی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *