مقالات

علائم خرابی استپر موتور ال نود و تعمیر آن

علائم خرابی استپر موتور ال نود و تعمیر آن
علائم خرابی استپر موتور ال نود و تعمیر آن

آنچه خواهید خواند

با بررسی علائم خرابی استپر موتور ال نود در خدمت شما هستیم. جهت تعمیر استپر موتور ال نود با تعمیرگاه تخصصی رنو یعنی ایران رنو همراه ما باشید. این قطعه یکی از قطعاتی است که ممکن است خرابی آن به دلیل کثیف شدنش باشد. حساسیت عملکرد این قطعه در خودرو به قدری بالاست که شما باید به عملکرد آن توجه ویژه داشته باشید و بررسی دوره ای آن را جزو سرویس های دوره ای خودروی تان قرار دهید. مقاله ی امروز توربومگ، اطلاعات مفیدی را درباره استپر موتور ال نود در اختیار شما قرار می دهد. با تعمیرگاه تخصصی ال 90 در خدمت شما هستیم.

جهت دریافت نوبت تماس بگیرید: 09128896509

استپر موتور چیست؟

استپر، وظیفه ی کنترل شرایط برای استارت خوردن موتور و صدور فرمان های لازم را برای جلوگیری از خاموش شدن خودرو دارد. به بیان ساده، وظیفه ی استپر موتور ، توجه به دور موتور خودرو است. با کمک این قطعه ی الکترونیکی- مکانیکی، دور موتور خودرو، تحت تاثیر عوامل مختلفی مثل روشن شدن کولر، سرد بودن موتور و برداشتن ناگهانی پای راننده از روی پدال گاز، قرار نمی گیرد و به کار خود ادامه می دهد.

در روزهای گرم تابستان، حتما برای شما هم پیش آمده است که با روشن کردن کولر خودرو، متوجه افت قدرت موتور شده باشید. در چنین شرایطی و موقعیت هایی شبیه به این، که نوعی سیستم مصرف کننده در داخل خودرو شروع به فعالیت می کند، اگر استپر موتور ال نود خراب باشد، موتور خاموش می شود. استپر در هر شرایط ثابت و متغیری، دور موتور را کنترل کرده و شرایط را برای تعادل و پایداری آن برقرار می سازد.

این قطعه، هنگام استارت خوردن و روشن شدن خودرو نیز وظایفی دارد. مثلا در ابتدای کار خودرو و زمانی که موتور سرد است، دستور باز شدن دریچه گاز را صادر می کند تا استارتی بی نقص و پر قدرت داشته باشیم و خودرو با اصطلاحا تک استارت روشن شود. این قطعه به وسیله کامپیوتر مرکزی خودرو ECU کنترل می شود.

  • به طور کلی وظیفه صدور دستورات زیر بر عهده ی استپر موتور ال نود است:
  • تنظیم عملکرد موتور در دور پایین؛
  • تثبیت دور موتور در شرایط مختلفی که با نوساناتی همراه است، مثل روشن شدن کولر؛
  • ایجاد حالت ساسات به ویژه زمانی که موتور سرد است؛
  • تنظیم زمان بسته شدن مسی هوا در شرایط مختلف، مثل زمانی که راننده در سرعت بالا، پایش را از روی پدال گاز بر می دارد.

لازم به یادآوری است، استپر در خودروهایی استفاده می شود که دریچه گازی آنها سیمی و یا به عبارت دیگر، مکانیکی است. برخی از مدل های رانا، بیشتر ۲۰۶ های تیپ ۲، پراید و ۴۰۵ از جمله ی خودروهایی هستند که دریچه گاز سیمی و استپر دارند. دریچه گاز خودروهایی نظیر دنا، سمند EF7 و ال ۹۰ برقی است. تمامی وظایف استپر در این خودروها توسط یک سیستم برقی پیشرفته و تحت نظارت و کامپیوتر مرکزی خودرو انجام می شود. برخی از دریچه های گاز برقی خودروهای امروزی، به سنسور هم مجهز هستند.

کسب اطلاعات بیشتر: مرکز تعویض لنت ترمز رنو

علائم خرابی استپر موتور ال نود و تعمیر آن

علائم خرابی استپر موتور ال نود و تعمیر آن

علائم خرابی استپر موتور ال 90

برای اطمینان از خرابی موتور باید از دستگاه دیاگ استفاده کرد؛ اما با کمک توضیحاتی که درباره ی عملکرد استپر در بالا آمده است، شما می توانید به راحتی و کاملا ملموس متوجه علائم خرابی این قطعه شوید:

  • خاموش شدن خودرو به محض رها کردن پدال گاز؛
  • افت شدید دور موتور با روشن شدن کولر؛
  • ناپایداری دائمی دور موتور در شرایط مختلف؛
  • نوسانات موتور در حال سکون، مثل گاز خوردن سرخود موتور بدون دخالت راننده.

عوامل خرابی استپر موتور

تشخیص اشتباه در عیب یابی خودرو، یکی از مشکلاتی است که همواره رانندگان را نگران می کند. در چنین شرایطی، علاوه بر معضل صرف وقت و هزینه ی بیشتر، ممکن است قطعاتی به اشتباه هم تعویض شوند. چنین نوشتارهایی به شما کمک می کند تا ذهنیت درست تری درباره عملکرد قطعات و قسمت های مختلف خودروی تان داشته باشید.

با وجود علائم خرابی ای که برای استپر بیان شد، نباید یکسره به سراغ تعویض این قطعه برویم. درست است که می توان از دستگاه دیاگ کمک گرفت، اما خوب است بدانید که قبل از تعویض استپر موتور ال نود، خوب است از سلامت قطعات زیر و عملکرد صحیح شان مطمئن شوید:

  • عملکرد صحیح سنسور موقیعت دریچه گاز؛
  • عملکرد صحیح سیستم جرقه زنی؛
  • انژکتورها و پاشش صحیح سوخت؛
  • سیستم ورودی هوا و و عدم نشت هوا.

چنانچه نقصی در این قطعات و عملکردشان نبود، با اطمینان به سراغ تعمیر یا تعویض استپر موتور بروید. نکته ی دیگری که باید به آن توجه داشت، تمیزکاری استپر است. چرب شدن این قطعه و یا وجود جرم و دوده روی آن، ممکن است باعث باز شدن دریچه ی استپر موتور ال نود شود؛ بارها پیش آمده است که بعد از تمیزکاری آن، مشکلات موجود در عملکرد آن برطرف شده است.

کسب اطلاعات بیشتر: علائم خرابی دسته موتور ال نود

عوامل خرابی استپر موتور ال نود به شرح زیر است:

  • خاموش کردن خودرو در دور پایین
  • کثیف شدن قطعه
  • فرسودگی یا شکستن آن
  • خراب یا خورده شدن محل نصب این قطعه

چطور استپر موتور را تمیز کنیم؟

قبل از یادآوری نکاتی درباره تمیز کردن استپر موتور، باید یادآوری کنیم که تمیز کردن استپر موتور، بیشتر برای خودروهایی انجام می شود که عملکردشان با وجود کارکرد پایین، دچار اختلال شده است. خودروهایی که کارکرد بیشتری دارند، می بایست عملکرد این قطعه را سالی یک بار بررسی کرده و در صورت نیاز، آن را تعویض کنند.

استپر موتور در معرض پاشش سوخت و هواست؛ بنابراین جرم می گیرد و تمیز کردن آن، کاری ضروری و در عین حال با حساسیت بالاست. نکات زیر، به شما کمک می کند تا این کار را با روشی اصولی و بی خطر انجام دهید:

قبل از هر کاری باید باتری را جدا کنید تا خودرو برق نداشته باشد.

پیچ های استپر را با ابزار مخصوص، باز کرده و آن را از دریچه ی گاز جدا کنید. استفاده از پیچ گوشتی نامناسب با پیچ ها ممکن است باعث ایجاد خوردگی در آنها شده و باعث شود بعدا استپر موتور روی دریچه گاز به درستی سوار نشود.

این قطعه ی الکترو مکانیکی در داخل شفت خود، چرخ دنده های کوچکی دارد که پلاستیکی هستند و ممکن است جابه جایی و چرخاندن، باعث شکستن آنها شود. دنده های داخل شفت بسیار آسیب پذیر هستند.

علائم خرابی استپر موتور ال نود و تعمیر آن

علائم خرابی استپر موتور ال نود و تعمیر آن

شاید تعجب کنید، اما تعمیرکاران زیادی برای تمیز کردن این قطعه از بنزین استفاده می کنند. استفاده از مواد شیمیایی قوی ای مثل بنزین برای تمیزکاری باعث کاهش عمر این قطعه می شود. اسپری های مخصوصی برای این کار وجود دارد که ترکیبات آنها باعث خوردگی قطعه نمی شود و به دلیل اسپری شدن، همه منافذ استپر موتور ال نود را به خوبی تمیز می کند. البته ناگفته نماند نباید با چشم یا پوست بدن، تماس داشته باشد.

هنگام تمیزکاری، استپر را طوری در دستتان بگیرید تا مواد زائدی که بعد از اسپری کردن، جدا و شسته می شوند، داخل قطعه نمانند و به طور کامل از آن خارج شوند. محل باز کردن استپر را هم تمیز و خشک کنید.

معمولا بعد از تمیز کردن استپر و بستن آن در جای خود، خودرو با یک بار استارت زدن، روشن نمی شود. سه تا پنج بار سوئیچ را باز کنید (در خودروهای مختلف، متفاوت است) حدودا دو ثانیه صبر کنید و سپس سوئیچ را ببندید. بعد از هر بار بستن سوئیچ، کمی صبر کنید و دوباره باز و بسته کردن سوئیچ را تکرار کنید. این کار برای هماهنگی استپر موتور با کامپیوتر مرکزی خودرو است.

تعمیر استپر موتور ال نود

اگر در رابطه با تعمیر استپر موتور ال نود خود پرسشی دارید می توانید از طریق اینستاگرام با ما در ارتباط باشید.

البته برای اعلام هزینه دقیق نیاز است تا به صورت حضوری خودرو خود را به مجموعه ما که آدرس آن در پایین همین صفحه برای شما نوشته شده است بیاورید.

زمانی که شما به تعمیرگاه ما مراجعه میکنید ما به صورت دقیق و کامل بررسی میکنیم و با توجه به قطعات لازم و تعمیراتی که نیاز است تا انجام بشود ، هزینه را به شما اطلاع میدهیم و در صورت تمایل شما ، شروع به کار میکنیم.

ما علاوه بر تعمیر برق رنو ، خدمات سرویس دوره ای شامل تعویض روغن و فیلتر ها ، تعویض لنت های ترمز ، عیب یابی سیستم تعلیق و جلوبندی ، تنظیم موتور و … را نیز ارائه میدهیم.

کم شدن قدرت و شتاب خودرو ، زیاد شدن غیر طبیعی مصرف بنزین ، صداهای غیر طبیعی و … از جمله نشانه های خرابی این بخش مهم از خودرو شما می تواند باشد.

اگر تعمیر خودور را به تاخیر بیندازید و با همین وضعیت به استفاده از خودرو ادامه دهید ، این کار باعث خراب شدن قطعات بیشتر و در نتیجه هزینه بیشتر برای شما می شود.

بنابراین پیشنهاد میکنیم در اولین زمان ممکن برای عیب یابی و درست کردن این بخش مهم به تعمیرگاه تخصصی رنو ما مراجعه نمایید.

شما عزیزان می‌توانید برای تعمیر و نگهداری خودروی رنوی خود همه روزه به جز ایام تعطیل از ساعت 9 صبح تا 7 بعدازظهر به تعمیرگاه تخصصی ایران رنو واقع در تهرانپارس بلوار بابائیان، خیابان پنجم شیدایی، کوچه هفتم شمالی پلاک 10 به مدیریت مهندس قدردان مراجعه کنید.

شماره تماس:

0912889650-مهندس قدردان

021-77785115

021-77785114

بفرست برای دوستی
که احتیاج داره:
ثبت سفارش آنلاین
ثبت سفارش تلفنی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *