مقالات

5 نشانه تمام شدن صفحه کلاچ خودرو

5 نشانه تمام شدن صفحه کلاچ خودرو

زمان تعویض کلاچ خودرو کی است؟ نشانه تمام شدن صفحه کلاچ خودرو چیست؟ پس از چند هزار کیلومتر می بایست صفحه کلاچ را تعویض کرد؟ کلاچ در سیستم انتقال نیروی خودرو کار وصل و قطع کردن نیرو را بر عهده دارد. در واقع می توان گفت نیرو و توانی را که موتور تولید می کند، کلاچ کنترل می کند. با استفاده از کلاچ نیرو از موتور وارد جعبه دنده می شود و دنده ها راحت تعویض می شوند. پیش از اینکه نشانه تمام شدن صفحه کلاچ خودرو را بیان کنیم در ابتدا می خواهیم بدانیم چه عواملی باعث می شود که از عمر این قطعه پرکاربرد کاسته شود. با دانستن این مورد می توانیم مانع از کاهش عمر صفحه کلاچ شوید و برخی دیگر همکه زورشان می چربد، وقوعشان اجتناب ناپذیر است. با مجموعه تعمیرگاه تخصصی ایران رنو همراه باشید.

کسب اطلاعات بیشتر: بهترین تعمیرگاه مگان در تهران

عواملی که باعث کاهش عمر صفحه کلاچ می شوند

درست عوض نکردن دنده: در هر بار تعویض دنده می بایست کلاچ را تا انتها فشار دهید. اگر این کار را نکنید به صفحه کلاچ آسیب می رسد. عوض کردن نامناسب دنده از آن مواردی است که اگر حواستان را جمع کنید زمان تعویض صفحه کلاچ به تعویق می افتد.

انتخاب دنده غلط: اگر در سربالایی مشغول به رانندگی می باشید حواستان باشد که از دنده مناسب استفاده کنید. برای سربالایی دنده یک و دو مناسب است. در غیر این صورت به خودرو فشار زیادی وارد می شود و نتایج نامطلوبی را به همراه خواهد داشت.

5 نشانه تمام شدن صفحه کلاچ خودرو

5 نشانه تمام شدن صفحه کلاچ خودرو

رانندگی در ترافیک سنگین: در ترافیک مجبورید که برای کنترل خودرو کلاچ را زیاد نگه دارید. حتی اگر حرفه ای هم باشید در ترافیک های سنگین شهری مجبور هستید که پا را زیاد روی کلاچ نگه دارید تا تصادفی پیش نیاید. بنابراین ترافیک نیز عاملی دیگر برای جلو انداختن زمان صفحه کلاچ است که اجتناب ناپذیر می باشد.

شتاب زیاد در حرکت: با بررسی نشانه تمام شدن صفحه کلاچ خودرو در خدمت شما هستیم. خودرویی را که در شتاب و سرعت بالا رانندگی را از سر گذرانده، انتظار داشتن کلاچ سالم را نباید داشت. شتاب زیاد اثرات مخربی بر روی قطعات حساس خودرو می گذارد کخ کلاچ نیز از این قائده مستثنی نمی باشد.

سوار کردن تعداد زیادی سرنشین: خودروها مانند آدم‌ها نیستند؛‌ یعنی نمی‌توانید انتظار داشته باشید که با توسعه مهارت‌های فردی ظرفیت‌شان را افزایش بدهند. هر خودرو از نظر وزن، آستانه تحملی دارد که باید به آن احترام بگذارید. اگر تعداد زیادی سرنشین به خودرو فشار بیش از حد وارد کنند، زمان تعویض صفحه کلاچ هم زود‌به‌زود از راه خواهد رسید.

5 نشانه تمام شدن صفحه کلاچ خودرو

صفحه کلاچ در واقع یک قطعه مصرفی محسوب می شود که معمولا در حدود 60 هزار کیلومتر عمر می کند و طول عمر آن وابستگی عمیقی به نحوه رانندگی کردن راننده دارد. مجموعه کلاچ در یک گیربکس دستی که به عنوان اتصال بین موتور و گیربکس عمل می کند، در برابر فشارها مداوم مقاومت می کند. در صورت بروز مشکل در قسمت دیسک و صفحه خودرو می بایست به یک تعمیرگاه تخصصی مراجعه کنید. بهترین تعمیرگاه برای خودرو شما ایران رنو می باشد. حال به سراغ نشانه تمام شدن صفحه کلاچ خودرو می رویم. با ایران رنو همراه باشید.

کسب اطلاعات بیشتر: عمر لنت ترمز به چه عواملی بستگی دارد؟

بدجا رفتن دنده یک و دنده عقب

یکی از 5 نشانه تمام شدن صفحه کلاچ خودرو همین بد جا رفتن دنده یک و دنده عقب می باشد که بسیاری از شما ممکن است آن را تجربه کرده باشید. این مورد در ترافیک خود را بیشتر نشان می دهد.

لرزش هنگام رها کردن کلاچ

زمانی که خودرو را بر روی دنده یک گذاشته و صفحه کلاچ را رها می کنیم. موتور و اتاق خودرو به لرزه در می آید که یک لرزش کاملا متفاوت است و نشانه ای کاملا واضح برای تمام شدن صفحه کلاچ است.

5 نشانه تمام شدن صفحه کلاچ خودرو

5 نشانه تمام شدن صفحه کلاچ خودرو

کم شدن کشش و قدرت خودرو

از دیگر 5 نشانه تمام شدن صفحه کلاچ خودرو این است که هرچقدر به خودرو گاز می دهیم، خودرو شتاب نمی گیرد و در سربالایی مجبور به استفاده از دنده های سنگین تر می شویم. در واقع هرچه دور موتور افزایش می یابد سرعت موتور دیرتر افزایش می یابد.

به حرکت در آمدن با دنده 2

این نشانه در واقع همان است که مکانیک ها برای فهمیدن تمام صدن صفحه کلاچ به کار می گیرند. بدین صورت که خودرو در حالت سکون دنده 2 قرار می دهند و پایشان را از روی کلاچ بر می دارند. در صورتی که خودرو خاموش نشود و راه بیفتد، صفحه کلاچ عمرش را کرده است و می بایتس تعویض شود.

سفت شدن پدال کلاچ

پنجمین نشانه تمام شدن صفحه کلاچ خودرو این است که پدال صفحه کلاچ سفت و خشک می شود و حالت ارتجاعی و فنری خود را از دست می دهد. در این حالت ممکن است با گرفتن صفحه کلاچ، صدایی نیز از آن خارج شود و همچنین پایمان را خیلی محکم به عقب باز می گرداند.

کسب اطلاعات بیشتر: عوارض پاره شدن تسمه تایم خودرو چیست؟

نکات مهم و کاربردی صفحه کلاچ

۱. کلاچ و ترمز گرفتن مداوم در مسیرهای شهری باعث می‌شود که نیاز به تعویض صفحه کلاچ خودروها بالا و بالاتر برود.

شاید برای خودروی رانندگان جاده‌های بیرون از شهر، عمر این قطعه بیشتر باشد. چون درگیر ترافیک‌ نیستند و نیاز نیست که مدام به سیستم کلاچ فشار وارد کنند. اما رانندگانی که در شهرهای شلوغ و پرترافیک تردد می‌کنند، مدام نیاز به بررسی وضعیت صفحه کلاچ و احتمالا تعویضش دارند. هر چند که قانون خاصی وجود ندارد و نیاز به تعویض صفحه کلاچ به عوامل متعددی وابسته است، اما به‌طور متوسط، ماشین‌های معمولی ایرانی در حوالی ۴۵ هزار کیلومتر نیاز به تعویض صفحه کلاچ پیدا می‌کنند.اگر دارای خودرو رنو هستید و به دنبال یک تعمیرگاه مطمئن هستید مجموعه ایران رنو آماده ارائه خدمات به شما عزیزان می باشد.

۲. یادتان باشد که تعویض صفحه کلاچ کاری بسیار تخصصی است و نباید آن را به مکانیکی واگذار کنید که تجربه کاری زیادی ندارد یا در این امر خبره نیست.

دیسک و صفحه قطعه حساسی است و در زمان تعویض آن باید نکاتی مانند استفاده از کاسه نمد، تنظیم درست سیم صفحه کلاچ و روغن‌کاری بلبرینگ رعایت شوند. معمولا هم‌زمان با تعویض صفحه کلاچ، نیاز به تعویض روغن گیربکس هم پیش می‌آید. پس این نکته را هم به‌خاطر بسپارید.

۳. زمانی که نیاز به تعویض صفحه کلاچ پیش می‌آید، این کار را اصولی انجام بدهید و به امید کاهش هزینه‌ها به سراغ ترفندهایی مانند عوض‌کردن لنت‌‌های روی دیسک نروید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *