مقالات

خرابی فشنگی آب ال 90

خرابی فشنگی آب ال 90

آنچه خواهید خواند

در این مقاله می خواهیم در مورد فشنگی آب ال 90 صحبت کنیم. محل فشنگی آب ال 90 کجاست؟ نحوه تعویض فشنگی آب ال 90 به چه صورت است؟  علائم خرابی آن و ... جزو سوالاتی است که دارندگان خودرو ال 90 به دنبال پاسخ آن هستند. پیش از شروع صحبت بیان این نکته مهم است که در صورت خرابی خودرو ال نود خود بهتر است کار را به دست تعمیرکار متخصص بسپارید. برای تعمیر خودرو خود می توانید به تعمیرگاه تخصصی ال 90 در تهران یعنی تعمیرگاه ایران رنو مراجعه کنید.

تعمیرگاه تخصصی رنو

وظایف سنسور فشنگی آب چیست؟

سنسور آب یا فشنگی آب مقدار دمای آب موتور را به ECU اطلاع می دهدو ECU با اطلاعات دریافتی از سنسور دمای آب اعمال زیر راانجام می دهد:

>>. ایجاد حالت ساسات در خودرو.

>>. تنظیم زمان پاشش و آوانس جرقه.

>>. دمای آب را به آمپر نشانگر آمپر آب منتقل می کند.

>>. در بعضی از خودروهای رنو فن سیستم خنک کننده را فعال می کند.

>>.  هنگام استارت زدن خودرو سوخت مورد نیاز را تنظیم می کند.

>>. تنظیم دور آرام و سلو در خودرو.

>>. با بالا رفتن دمای موتور خودرو دور آرام را کاهش می دهد تا به اندازه ی که به حد حساب برسد برسد.

حال در این مقاله به کمک مهندسین ایران رنو فهمیدیم سنسور دمای آب چه اهمیت بسزای در خودرو دارد.با ما همراه شوید برای دانستنی ها درمورد سنسور آب

ساختار داخلی سنسور دمای آب

این سنسور از نوع NTC (مقاومت متغییر باضریب حرارتی منفی) بوده و داخل آن دو عدد سنسور متفاوت طراحی شده است.یکی از آنها با ارسال سیگنال، دمای مایع خنک کننده را به ECU اطلاع می دهد و دیگری به آمپر آب پیغام می فرستد.

تعریف مقاومت NTC :با افزایش دما مقاومت آن کاهش یافته،ولتاژ عبوری از این مقاومت افزایش می یابد و بالعکس.

خرابی فشنگی آب ال 90

خرابی فشنگی آب ال 90

مدارهای الکتریکی سنسور فشنگی آب:

سنسور فشنگی آب دارای یک سوکت 2 یا 3 پایه است:

پایه 1: اتصال بدنه

پایه 2: ارسال سیگنال

پایه 3: ارسال سیگنال

محل فشنگی آب ال 90

سنسور دمای آب در خودرو های رنو مانند رنو ال 90 رنو مگان رنو ساندرو رنو استپ وی رنو داستر سمبل کپچر و .... روی هوزینگ آب وکنار سرسیلندر بسته می شود.

تعمیرگاه تخصصی رنو  با مدیریت مهندس یوسف قدردان همه روزه از ساعت 8تا 18 پذیرای تمامی تعمیرات انواع خودروهای گروه رنو شما از جمله ال90، تندر90، پارس تندر، مگان، ساندرو، سیمبل، کولیوس و.... میباشد.

کادر فنی تعمیرگاه تخصصی ایران رنو متشکل از مهندسین توانای متخصص رنو با بیش از 12سال سابقه کار در زمینه تعمیر انواع خودروهای گروه رنو و انواع تعمیرات گیربکس های اتوماتیک و دستی این گروه از خودروهای فرانسوی هستند.

شما عزیزان میتوانید برای برطرف کردن تمامی مشکلات خود در زمینه تعمیر خودرو به تعمیرگاه ایران رنو واقع در آدرس:

تهرانپارس بلوار بابائیان، خیابان پنجم شیدایی، کوچه هفتم شمالی پلاک 10

شماره تماس برای هماهنگی زمان حضور شما:

09128896509

09120996450

021-77785115

021-77785114

توضیح کلی  کار سنسور فشنگی آب

سنسور فشنگی آب ، دمای آب موتور را به کامپیتور،ECU ارسال می کند. ECU مطابق  اطلاعات دریافتی ازافشنگی آب متوجه دمای آب موتور می شود و در موقع اروشن کردن خودرو،به نسبت بالا بودن یا پایین بودن دمای آب، هوای ورودی و پاشش سوخت را زیاد و کم  می کند. در هوای سرد و به هنگامی خاموشی طولانی مدت خودرو ایجاد حالت ساسات را برعهده دارد.

برای بهتر روشن شدن خودرو ، دور آرارم موتور را تنظیم می کند.همچنین یونیت فن را نیز فعال می کند. در ضمن آمپر آب روی نشانگر را هم فعال می کند.

علائم خرابی فشنگی آب ال 90

ایرادهای که در صورت خرابی سنسور دمای آب در خودروی رنو به وجود می آید:

1_ اگر سنسور دمای آب خراب باشد و اشتباهی دمای زیاد (گرم) را به ECU ارسال کند خودرو در هوای سرد و به خصوص به هنگام صبح روشن نمی شود یا دیر روشن می شود.

2_ اگر سنسور دمای آب خراب باشد و اشتباهی دمای کم (سرد) را به ECU ارسال کند خودرو روشن می شود اما مصرف سوخت بالا می رود و باعث نوسان دور موتور و بد کار کردن خودرو در دور سلو(آرام) می شود. بالا رفتن مصرف سوخت یعنی پاشش زیاد سوخت است و خودرو همیشه در حالت ساسات است.و این امر باعث جمع شدن دود سیاه خشک روی شمع شده و در نتیجه بدکار کار کردن خودرو در دور آرارم را به دنبال دارد.

عیب یابی سنسور دمای آب ال 90

الف. روش  تست با دیاگ مخصوص رنو:

دستگاه دیاک را به خودرو وصل می کنیم، خودرو را روشن می کنیم.وارد منوی پارامترها و سپس وارد منوی پاشش سوخت می شویم.دیاگ دمای آب را نشان می دهد. این دما را با دمای آمپر آب مقایسه می کنیم. با تخمین زدن دمای آب موتور می توان از صحت و سلامت سنسور مطلع شد.

خرابی فشنگی آب ال 90

خرابی فشنگی آب ال 90

مثال:

خودرو در حالت گرم است و دمای آن حودو +70 یا +80 درجه است ولی دستگاه دیاگ دمای آب را -40 درجه نشان می دهد.برای اطمینان بیشتر وارد گزینه ی کد خطاها می شویم و مطمعن می شویم که در حافظه ی ECU خطایی برای سنسور دمای آب ثبت شده است یا نه. اگر خطا ثبت شده بود ابتدا از سلامت سوکت ومحکم بودنو تمیزی آن اطمینال حال می کنیم.بعد ازاین مراحل کد خطا را پاک می کنیم.( خودرو را خاموش و سویچ را باز می کنیم) و مجددا کد خطا را بازبینی می کنیم. اگر کد خطا دایمی نمایش داده شد و دستگاه دیاک مخصوص رنو دمای آب را بطور حقیقی نشان نداد،سنسور دمای آب خراب است و باید تعویض گردد.

ب. تست اهمی سنسور دمای آب:

سنسور دما را از جای خود باز کرده دو سر پروب های اهم متر را به دو پایه سنسور اتصال می دهیم.برای ایجاد دمای مشخص، سنسور را در ظرف آّ با دمای مشخص قرار می دهیم و یا سنسور فشنگی آب را در دست خود نگه می داریم و صبر می کنیم تا دمای فشنگی به دمای بدنه ما که 40درجه است برسد. سپس مقاومت سنسور را چک می کنیم.باید حدود1/23کیلو اهم باشد.

روش ساده  برای تست سنسور دمای آب 

روش ساده تری برای تست سنسور دمای آب این است که درحالت خودرو مقاومت دو پایه سنسور آب را اندازه گیری می کنیم و سپس خودرو را روشن می کنیم.با گرم شدن آب سیستم خنک کننده موتور مقاومت سنسور دمای آب باید کاهش پیدا کند.

نکات مهم:

دمای آب موتور، به درجه دمای حرارت ترموستات  بستگی دارد و باید نزدیک به آن باشد.

لیست خدماتی که در تعمیرگاه تخصصی ایران رنو برای شما مشتریان عزیز ارائه میشود:

  • تعمیرسرسیلندر ال90
  • تعویض شمع و وایرها
  • تعمیرگیربکس اتوماتیک ال90
  • تعمیرگیربکس دستی ال90
  • تعویض واتر پمپ ال90
  • تعمیر واتر پمپ ال90
  • تعویض کمک فنر جلو وعقب ال 90
  • تعمیرجلوبندی ال90
  • خدمات برق ال90
  • تعویض فیلتر بنزین ال90
  • شستشوی انژکتورهای ال90
  • تعویض بلبرینگ پرخ جلو ال90
  • تعمیر کامل موتور ال90

تعمیرگاه تخصصی ایران رنو

تهرانپارس بلوار بابائیان، خیابان پنجم شیدایی، کوچه هفتم شمالی پلاک 10

به مدیریت مهندس یوسف قدردان

شماره تماس برای انجام هماهنگی بیشتر:

09128896509

021-77785115

021-77785114

تعمیرگاه ایران رنو در زمینه های زیر آماده خدمت رسانی به شما عزیزان میباشد:

1-تعمیر و تعویض جلوبندی

2-تعویض لنت جلو عقب

3-تعویض تسمه تایم

4-تعمیرگیربکس دستی

5-تعمیر گیربکس اتوماتیک

6-تعمیر سرسیلندر

7-تعویض واشر سرسیلندر

8-تعویض روغن موتور

9-تعویض فیلتر هوا

10-تعویض فیلتر بنزین

11-تعویض فیلتر روغن

12-تنظیم موتور

13-تعمییر کامل موتور

14-انجام سرویس دوره ای

15-دیاگ اصلی شرکت رنو

بفرست برای دوستی
که احتیاج داره:
ثبت سفارش آنلاین
ثبت سفارش تلفنی

2 دیدگاه در “خرابی فشنگی آب ال 90

  1. تجار گفت:

    با سلام
    خودروی ال نود مدل ۹۷ دارم که صبح با ی تک استارت روشن میشه ولی بعد کارکرد و خاموشی و گذشت یک ساعت یا بیشتر دیگر خوب روشن نمیشه و زیاد استارت میخوره و با حالت ریپی روشن میشه . فشار سوخت ، شمع ، کویل ، استپر و انژکتورها تست شده و سالم میباشد . لطفا راهنمایی بفرمایید مشکل چیست . ممنون

  2. تجار گفت:

    با سلام
    خودروی ال نود مدل ۹۷ دارم که صبح با ی تک استارت روشن میشه ولی بعد کارکرد و خاموشی و گذشت یک ساعت یا بیشتر دیگر خوب روشن نمیشه و زیاد استارت میخوره و با حالت ریپی روشن میشه . فشار سوخت ، شمع ، کویل ، استپر و انژکتورها ، صافی بنزین و باطری تست شده و سالم میباشد . لطفا راهنمایی بفرمایید مشکل چیست . ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *