با معرفی بهترین مرکز تعمیر بخاری خودروهای رنو در خدمت شما هستیم. اگر برای شما هم سوال این است که علت کار نکردن فن بخاری مگان چیست و چگونه می توان فن بخاری مگان را تعمیر کرد در این مقاله با ما همراه باشید. بزرگترین تعمیرگاه تخصصی در زمینه تعمیر خودرو های رنو در خدمت شما می باشد. با تعمیرگاه رنو در تهران یعنی ایران رنو همراه ما باشید.
بخاری خودرو چگونه کار می کند؟
مایعی در موتور خودرو با نام آب موتور جریان دارد که تحت عنوان خنککننده در آن عمل میکند. در این فرآیند، گرمای پیشرانه به وسیله آب موتور گرفته شده و دمای آن را کاهش میدهد. در واقع گرمای بخاری ماشین در نتیجه همین فرآیند و استفاده از آب گرم تولیدشده توسط موتور تامین میشود.
در ادامه پس از گرمشدن آب و رادیاتور که در مسیر آن قرار دارد. آب گرم توسط دمندهای که انرژی خود را از باتری ماشین بهدست میآورد، به هوای گرم تبدیل شده و وارد کابین میشود.
نکته مهم: باید بدانید که هیچ انرژی اضافهای مثل بنزین برای تامین گرمای بخاری نیاز نیست و تنها کمی باتری است که درگیر تامین نیاز وسیله گرمایشی ماشین میشود.
در هوای معتدل، موتور با اندکی کار به دمای نرمال و عادی میرسید. اما در این هوا و در مجموع در هوای سرد، برای رسیدن دمای موتور به حد نرمال و عادی کمی زمان لازم است. بسیاری از موتورها، حتی نمیتوانند در این شرایط و یا هوای بسیار سرد به دمای نرمال و عادی خود برسند.
میتوان گفت با شروع فصل سرما، بسیاری از رانندگان باید با رعایت نکاتی نه چندان مشکل، شرایط را برای استفاده بهینه از خودرو فراهم کنند. اما همانطور که گفتم یکی از مهمترین پارامترهایی که تحت تاثیر برودت هوا قرار میگیرد، دمای موتور است.
علت کار نکردن فن بخاری مگان
استفاده از وسیله نقلیهای که سیستم گرمایشی آن عملکرد درستی ندارد؛ رابطه مستقیمی با میزان آسایش و راحتی راننده، سرنشینان و بهخصوص کودکان دارد. در فقدان بخاری علاوه بر محیط سردی که برای افراد بهوجود میآید. شیشههای خودرو، بخار کرده و شرایط رانندگی را برای راننده بهشدت سخت و خطرناک میکند.
پس پیشنهاد ما به رانندهها این است که از سلامت بخاری ماشین خود، اطمینان حاصل پیدا کنید. تا علاوه بر فراهمکردن فضای گرم برای خود و سرنشینان، در شرایط امن و به دور از خطرات ناشی از بخارکردن شیشه خودرو رانندگی کنند.
حال این سوال پیش میآید که علت کار نکردن فن بخاری مگان چیست؟ یا چرا این وسیله گرمایشی باد گرم نمیدهد؟
خرابی ترموستات خودرو
ترموستات نقش مهمی در کارکرد بخاری ماشین دارد. خرابی و شکستگی ترموستات موجب می شود تا تنظیم ورود آب به داغ به سیستم مختل شود. در حالت عادی ترموستات درجه حرارت آب را تنظیم می کند و در واقع مدیریت گرمای بخاری را بر عهده دارد.
با عوض کردن این قطعه مشکل به طور کامل برطرف می شود. هزینه تعویض ترموستات چندان زیاد نیست و بسیار مقرون به صرفه است. در برخی از موارد ترموستات، برای فصل زمستان از روی ماشین برداشته می شود. در این صورت یادتان باشد ترموستات را در فصل گرما دوباره نصب کنید.
نحوه کار ترموستات ماشین
وظیفه اصلی ترموستات، گرم نگهداشتن آب موتور با به جریان انداختن درست آن است. حال اگر دمای آب موتور، بیش از میزان استاندارد باشد؛ ترموستات برای کنترل درجه حرارات آن، بیش از حد استاندارد باز میشود و در صورتی که این قطعه مکانیکی به صورت مرتب باز و بسته شود؛ آب با فشار بیشتری حرکت کرده و به اندازه کافی گرم نمیشود.
کافینبودن میزان آب موتور
دلیل دیگری که منجر به عملکرد نادرست وسیله گرمایشی ماشین میشود، سطح کم آب گردشی در موتور است. در صورتی که مقدار آب پیشرانه کم باشد، میزان مایع وارده به موتور کافی نبوده و دمای آن بسیار بالا میرود؛ در نتیجه ابتدا عملکرد ترموستات و سپس بخاری خودرو دچار مشکل میشود.
ایراد در فن یا دمنده هوا
مورد دیگر موثر در عملکرد صحیح بخاری خودرو، کارکرد درست دمندهای است که هوای گرم تولیدشده را به داخل کابین هدایت میکند. با ایراد این قطعه، هوا با قدرت کمی از دریچهها وارد اتاق شده و در نتیجه، دمای داخل به اندازه کافی گرم نمیشود.
جرمگرفتگی رادیاتور
در صورتی که رادیاتور دچار جرمگرفتگی شود؛ حرکت صحیح آب را تحت تاثیر گذاشته و عملکرد بخاری ماشین را مختل میکند. همچنین یکی دیگر از دلایل گردش نادرست آب موتور نیز میتواند گرفتگی لولهها (شلنگهای) ورودی به رادیاتور باشد.
شیر کنترل بخاری
معمولا در اتوموبیل های قدیمی و چند سال کارکرده، امکان خرابی شیر کنترل بخاری وجود دارد. این شیر در داخل ماشین نیست و زیر کاپوت جاساز شده است. این شیر تقریبا مثل یک سوئیچ عمل می کند و اجازه خاموش و روشن شدن بخاری و ورود گرما را می دهد. خرابی این قطعه به معنای به هم خوردن ریتم هوادهی مطلوب بخاری است.
اگر همه قسمت های بخاری خودرو به درستی کار نکند در مجموع وضعیت گرمای بخاری به هم می ریزد. وزش باد سرد، توقف هوادهی، کم شدن میزان گرمای هوا برخی از مشکلات رایج در بخاری های ماشین هستند که به یکی از علل گفته شده، ایجاد می شوند. برای تعمیر بخاری به تعمیرگاه تخصصی ایران رنو مراجعه کنید.
نشت آب
نشت آب منجر از شلنگ، پمپ آب و رادیاتور منجر به آسیب جدی به بخاری اتوموبیل شده و کارکرد آن را مختل می کند. نشتی ، سطح آب موتور را پایین می آورد. در این حالت شبکه گرمایی قادر به بتادل حرارتی نیست و باد بخاری سرد می شود. در این مورد با افزودن آب به سیستم و هواگیری آن مشکل به طور موقت حل می شود. اما برای تعمیر خودرو لازم است تا محل نشتی شناسایی شده و نشتی به طور کامل گرفته شود.
چگونه بخاری ماشین را سرویس کنیم؟
همانگونه که خود مستحضرید بخاری خودرو از مهمترین مکانهایی است که شما از دمای آب موتور استفاده میکنید. ایجاد گرما به منظور استفاده در داخل کابین اتومبیل از وظایف بخاری میباشد. اما تعدادی از افراد تصور میکنند بخاری هم مشابه کولر سبب میشود روی موتور فشار آید و نیروی موتور مصرف گردد.
در ادامه تمامی پاسخهای سوال ” چگونه بخاری ماشین را سرویس کنیم ” بررسی میشوند. با شناخت و عمل به این روشها میتوانید بخاری خودرویتان را تقویت نموده و یا اینکه عملکرد بهتری از آن داشته باشید.
انجام بررسیهای اولیه
در ابتدا با پذیرفتن مشکل خود، با دنده یک به راه بیفتید تا موتور اتومبیلتان گرمتر شود. سپس کنترل هیتر را روی داغ تنظیم نموده و حالت کف را انتخاب نمائید و باد بخاری را در سرعت متوسط تا بالا تنظیم کنید. یک دماسنج در قسمت راننده و مسافر قرار دهید تا بتوانید دما را بررسی کنید. با وجود اینکه اغلب اتومبیلها دارای دمایی بین ۱۳۵ الی ۱۵۵ درجه هستند اما باید بدانید که دمای بین ۱۱۵ الی ۱۲۰ درجه قابل قبول میباشد.
حال ممکن است این سوال برایتان پیش آید که اگر دمای هوا بین ۱۱۵ درجه الی ۱۲۰ درجه بود. یعنی دارای دمای قابل قبولی بود اما جریان هوا ضعیف بود بایستی چه اقدامی انجام دهیم؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که مشکل از سیستم بخاری و یا مجاری داشبوردتان میباشد و بایستی به دنبال رفع عیب باشید. چنانچه دمای پایه هیتر اتومبیلتان در بازه ۱۱۵ الی ۱۲۰ درجه نبود، بایستی به دفترچه راهنما و یا وب سایت کارخانه سازنده اتومبیل خود سر زده و ببینید.
چنانچه در زمینه مشکلی که دارید مطلبی نیافتید و یا حتی بعد تماس قادر نبودند مشکل شما را برایتان توضیح دهند. نشان دهنده آن خواهد بود که زمان بالا زدن کاپوت اتومبیلتان فرا رسیده است و بایستی اقداماتی که در ادامه شرح داده میشود به انجام برسانید.
انجام بررسیهای فنی
از دیگر پاسخهای سوال ” چگونه بخاری ماشین را سرویس کنیم ” این که سطح سردکننده مخزن را مورد بررسی قرار دهید. اگر رادیاتور هم روکش فشار داشته باشد، بایستی رادیاتور را هم چک کنید. سردکننده بایستی دارای ظاهری تمیز باشد. در طول مدت زمانیکه تعیین شده است مرتباً عوض شود. چنانچه این کار را انجام ندهید اتومبیلتان دچار مشکل خواهد شد.
سردکننده دما سبب تنظیم دمای اتاق اتومبیل میشود. از این رو بایستی به اندازه کافی رانندگی کنید تا موتور اتومبیلتان گرم شود. دمایی که سردکننده دارد بایستی حداقل ۱۶۰ درجه باشد.
چنانچه در حالت دیفراست قرار داشته باشد مشکل مدار a/c وجود دارد. چنانچه دمای مایع سردکننده در وضعیت قابل قبولی قرار داشته باشد هر دو شلنگ هیتر را لمس نمائید. بایستی هر دو شلنگ داغ باشند. زمانی که بر دما نظارت میکنید ترموستات را در آب داغ قرار دهید.
هنگامیکه دمای آب از دمای واقعی اشتعال ترموستات بالاتر رود، دمای ترموستات کاهش خواهد یافت. چنانچه ترموستات خیلی سرد باشد موتور اتومبیلتان نمیتواند به خوبی گرم شود. در حین اینکه در حال پر کردن موتور اتومبیلتان به منظور از بین بردن هوای موجود در سیستم هستید. شیرهای اطمینانی که روی سرها و یا بلوکها قرار دارند، یا حذف نمائید و یا باز کنید.
تعمیر فن بخاری مگان
جهت تست، یک فیلر ۰٫۰۰۲ اینچی را میان والو ترموستات و نشیمنگاه آن بگذارید. پس از آن ترموستات را در ظرف آبی قرار داده و روی اجاق قرار دهید. یک دماسنج رادیاتور را در آب قرار دهید. اجازه دهید تا آب بجوشد و به دمایی که در آن ترموستات آغاز به ترک خوردن مینماید دقت کنید. دمای فیلر را به دمایی که رتبهبندی شده است کاهش خواهد داد.
تعدادی از موتورها بالأخص موتورهای چهار سیلندر به اندازهای دمای زیاد را به سرعت باز میتابانند. در این حالت صاحب خودرو قادر نخواهد بود در دمایی که سرد است از درون مشکل را بر طرف نماید. راه حلی که در ادامه شرح خواهیم داد ممکن است راه حل شگفت انگیزی نباشد. به شما پیشنهاد میکنیم که تکهای مقوا را جلوی رادیاتور بگیرید به گونهای که نیمی از سطح آن را ببندد. هنگامیکه موتور داغ شد آن را به سمت عقب برگردانید. البته این را فراموش نکنید که در فصل بهار آن تکه مقوا را بردارید.
تعمیر فن بخاری مگان در تهران
اگر در رابطه با تعمیر برق خودوری خود پرسشی دارید می توانید از طریق اینستاگرام با ما در ارتباط باشید. مهندسین ما در کمترین زمان ممکن با شما در ارتباط خواهند بود.
البته برای اعلام هزینه دقیق نیاز است تا به صورت حضوری خودرو خود را به مجموعه ما که آدرس آن در پایین همین صفحه برای شما نوشته شده است بیاورید.
زمانی که شما به تعمیرگاه مگان در تهران مراجعه میکنید ما به صورت دقیق و کامل بررسی میکنیم و با توجه به قطعات لازم و تعمیراتی که نیاز است تا انجام بشود ، هزینه را به شما اطلاع میدهیم و در صورت تمایل شما ، شروع به کار میکنیم.
ما علاوه بر تعمیر برق رنو ، خدمات سرویس دوره ای شامل تعویض روغن و فیلتر ها ، تعویض لنت های ترمز ، عیب یابی سیستم تعلیق و جلوبندی ، تنظیم موتور و … را نیز ارائه میدهیم.
کم شدن قدرت و شتاب خودرو ، زیاد شدن غیر طبیعی مصرف بنزین ، صداهای غیر طبیعی و … از جمله نشانه های خرابی این بخش مهم از خودرو شما می تواند باشد.
اگر تعمیر خودور را به تاخیر بیندازید و با همین وضعیت به استفاده از خودرو ادامه دهید ، این کار باعث خراب شدن قطعات بیشتر و در نتیجه هزینه بیشتر برای شما می شود.
بنابراین پیشنهاد میکنیم در اولین زمان ممکن برای عیب یابی و درست کردن این بخش مهم به تعمیرگاه تخصصی رنو ما مراجعه نمایید.
شما عزیزان میتوانید برای تعمیر و نگهداری خودروی رنوی خود همه روزه به جز ایام تعطیل از ساعت 9 صبح تا 7 بعدازظهر به تعمیرگاه تخصصی ایران رنو واقع در تهرانپارس بلوار بابائیان، خیابان پنجم شیدایی، کوچه هفتم شمالی پلاک 10 به مدیریت مهندس قدردان مراجعه کنید.
شماره تماس:
0912889650-مهندس قدردان
021-77785115
021-77785114