آنچه خواهید خواند
لنت ترمز قسمتی از سیستم ترمز وسایل نقلیهاست که با به وجود آوردن اصطکاک با دیسک یاکاسه ترمز باعث شتاب منفی در خودرو میشود. با معرفی بهترین تعمیرگاه برای تعویض لنت ترمز خودروهای رنو در خدمت شما هستیم. تعمیرگاه تخصصی رنو یکی از تعمیرگاه های اصلی می باشد که برای تعویض قطعات از قطعات اورجینال و اصلی استفاده می کند. با ایران رنو همراه باشید.
قدرت لنت ترمز معمولاً ۱۰ برابر قدرت موتور و حتی بیشتر میباشد. برای متوقف ساختن خودرویی با وزن یک تن که با سرعت ۱۳۰ کیلومتر بر ساعت در حرکت است توانی به میزان ۱۵۰ کیلووات مورد نیاز است. این توان به صورت انرژی حرارتی (که در برخی نقاط از لنت ترمز دمای آن به ۳۰۰الی ۸۰۰ درجه سانتیگراد میرسد) دفع میشود.
لنت وظیفه دارد با تولید نیروی اصطکاکی مناسب انرژی جنبشی چرخ متحرکی را که تحت تاثیر نیروی موتور میباشد را گرفته و به انرژی حرارتی تبدیل کند. و سپس انرژی حرارتی را در فضا پخش نماید که با این عمل اتومبیل از حالت حرکت به حالت سکون و یا از سرعت آن کاسته میشود.
لنت باید ضریب اصطکاکی بالا و پایدار داشته و با تغییرات درجه حرارت خاصیت خود را از دست ندهد و همچنین باید در مقابل سائیدگی استحکام داشته و کاسه ترمز را خراش ندهد.
لنت ترمز در سال ۱۹۰۲ توسط فردریک لنکستر اختراع شد.
در کل تولید لنت ترمز دو پروسه عمده را طی میکند
- ساخت کفشک
- ساخت لقمه لنت
کفشک
کفشک محل قرارگیری لنت است و با توجه به طراحی سازنده اشکال متفاوتی دارد.
لقمه لنت به ۵ نوع تقسیم میشود که عبارت است از:
بدون آزبست ارگانیک
سرامیکی
نیمه متالیک
کم متالیک
زینتری
انواع لنت
لنت کفشکی: لنتهای کفشکی در خودروهای قدیمی کاربرد داشتند.
لنت دیسکی، که نسبت به لنتهای کفشکی دارای مزایایی هستند.
تاریخچه
در گذشته لنت از ترکیب پنبه نسوز و سیمهای مسی و تارهای روی که به طور گشاد و شل بافته شدهاند تشکیل میشد. این ترکیب پس از مدتی با رزین توام شده، ترکیبی آمیخته برهم تشکیل دادند که به صورت نوار آماده میشد و چون انعطافپذیر بود به هر شعاعی که لازم بود بر روی کفشک به صورت چسبی یا به صورت پرچ قرار داده میشد. بعد از آن لنتها از آزبست ساخته میشد ولی امروزه استفاده از آزبست ممنوع است.
در گذشته لنت از ترکیب پنبه نسوز و سیمهای مسی و تارهای روی که به طور گشاد و شل بافته شدهاند تشکیل میشد. این ترکیب پس از مدتی با رزین توام شده، ترکیبی آمیخته برهم تشکیل دادند که به صورت نوار آماده میشد و چون انعطافپذیر بود به هر شعاعی که لازم بود بر روی کفشک به صورت چسبی یا به صورت پرچ قرار داده میشد.
بعد از آن لنتها از آزبست ساخته میشد ولی امروزه استفاده از آزبست ممنوع است. تولید لنت ترمز کفشکی در ایران در دهه 1340 با تاسیس کارخانه لنت ترمز ایران واقع در کیلومتر 5 جاده تهران-کرج صورت پذیرفت که اولین تولیدات آن مخصوص کامیونها و اتوبوس و مینی بوس های تولیدی شرکت خاور (دایملر بنز)می شد. تولید لنت ترمز دیسکی در ایران در سال 1363 توسط برادران هنربخش در کارخانه لنت ساز واقع در مازندران صورت گرفت که کل خط تولیداین کارخانه توسط صنعتگران ایرانی و فن آوری بومی به بهره برداری رسید تا نیاز کشور به لنت دیسکی را در سالهای جنگ برآورده نماید.
مواد تشکیل دهنده لنت فلزی
در ساخت بیشتر لنتهای فلزی تعداد ۱۵ تا ۲۰ نوع مواد گوناگون استفاده میشود، برخی از این مواد مانند گرافیت نرم هستند و بعضی از آنها مانند پودرهای کربنی سخت هستند.
مواد سازنده پس از مخلوط شدن بصورت پودر به داخل قالب ریخته شده و افزودنیهایی به آن اضافه میشود، و از سمت دیگر کفشکهای را که شستشو و چربی زدایی شده را چسب میزنند. در مرحله بعد لنتی را که شکل اولیه بخود گرفته روی کفشک قرار میدهند. سپس پرس پخت انجام میگیرد، که در آن لنت تحت فشار ۷۰۰ الی ۸۰۰ بار به کفشک متصل میشود.
بعد از اتمام قالب گیری و پرس، سطح لنتها ساب میخورد و به ضخامت استاندارد رسانده میشود. سپس لنتها وارد کوره با دمای ۳۰۰ درجه سانتیگراد میشوند. در نهایت شماره سریال ویژه خودروساز اصلی (OEM) بر روی آن حک میشود.www.digiyadaki.com
سرامیکی
فیبرهای تکهتکه شده کولار به عنوان جایگزین برای آزبست در لنت ترمز سرامیکی استفاده میشوند.
ویژگی های ظاهری و ساختاری لنت
لنتها با ویژگی های ظاهری متفاوتی ساخته می شوند. شرکت های مختلف با هدف کاهش صدا، بهبود ترمز گیری و سازگاری بهتر با دیسک چرخ تغییراتی را در شکل لنت ایجاد می کنند. برخی از عملیاتی که بر روی ساختار و شکل لنت انجام میگیرند به شرح زیر می باشند.
ایجاد شیار بر روی سطح لنت:
این شیار منفذی را برای فرار گرد لنت و همچنین گازهای تولید شده از آن در هنگام ترمز گیری فراهم می کند. همچنین وجود این شیار موجب بهبود جریان هوا بر روی لنت شده و باعث بهتر خنک شدن لنت می گردد. شیار روی لنت با کمک به کاهش دمای لنت و خروج بهتر گازها احتمال شیشه شدن لنت و از دست رفتن توان ترمز گیری در شرایط سخت را پایین می آورد.
پخ کردن حاشیه های لنت:
ممکن است کالیپر ترمز نتواند تمام سطح لنت را در هنگام ترمز گیری به دیسک بچسباند و فشار کمتری به حاشیه های لنت وارد کند که این مسئله میتواند موجب ایجاد صدا در هنگام ترمز گیری شود. این مسئله مخصوصاً زمانی که لنت نو می باشد و دارای حاشیه های تیز است بیشتر ممکن است اتفاق بیافتد. برای مقابله با این مسئله بعضی از لنتها به صورت پخ شده عرضه می گردند.
پخ بودن حاشیه های لنت همچنین موجب توزیع بهتر فشار و تنش بر روی لنت می گردد. صفحه های فلزی یا غیر فلزی در پشت لنت: نقش این صفحه جذب برخی ارتعاشات و صداهای تولید شده می باشد. که عملکرد کم صداتری را برای لنت به ارمغان می آورد.
هشدار دهنده اتمام لنت:
بیشتر لنتها دارای یک قطعه از جنس فلز نرم در داخل می باشند، زمانی که لنت رو به اتمام می باشد و ضخامت آن از حدّ مشخصی کمتر می شود، این قطعه فلزی با دیسک درگیر شده و ایجاد صدا میکند تا راننده خودرو متوجه اتمام عمر لنت گردد و قبل از آنکه دیسک آسیب ببیند آن را تعویض کند. در خودروهای پیشرفته تر این قطعه با یک سنسور جایگزین میشود که زمانی که لنت رو به اتمام است با ارسال سیگنال علامتی را بر روی صفحه نمایشگر خودرو نمایش می دهد.
از دست رفتن قابلیت ترمزگیری در هنگام داغ شدن ترمز brake fade
بارها شنیده شده است که رانندهای پس از ترمز گیری های متوالی مخصوصاً در جاده های کوهستانی و شرایطی که فشار بیشتری به لنت وارد می شود، توان ترمز را از دست داده است و اصطلاحا گفته میشود که لنت خودرو شیشه شده است. دلیل این پدیده به شرح زیر می باشد: زمانی که به ترمز فشار وارد می شود، مثلاً در هنگام مسابقه یا زمانی که خودرو با وزن زیاد از شیب طولانی پایین می رود، لنتها و دیسک ترمز به شدت داغ می شوند و دمای لنت به حدی می رسد که اجزای آن توانایی جذب گرمای بیشتری را ندارند و لنت خاصیت ترمز گیری و اصطکاک خود را از دست می دهد.
همچنین با بالا رفتن دمای لنت، رزین های استفاده شده در ساختار آن شروع به تبخیر می کنند. بخارات ایجاد شده لایهای را بین لنت و دیسک ایجاد میکنند که مانع تماس لنت با دیسک می گردند، در این حالت فشار دادن پدال ترمز بیفایده بوده و اصطکاکی بین لنت و دیسک ایجاد نمی گردد.
تست های لنت
کلیه تستهای لنت بر اساس استاندارد ۵۸۶ ملی ایران انجام میشود. که شامل تست سایش – تست برش – تست چسبندگی – و تست سختی میباشد. سختی لنت باید بین ۴۰ الی ۸۰ راکول اس باشد (با راکول سی اشتباه نشود- مثلاً سختی ابزارهای برش از ۷۵ راکول سی به بالا میباشد). در صورتی که سختی کم باشد لنت زود خورده میشود و در ضمن درجه حرارت آن خیلی سریع بالا میرود و اگر درجه سختی زیاد باشد لنت به سرعت آینه شده و همچنین به دیسک و یا کاسه چرخ آسیب وارد میکند.
تعویض لنت ترمز رنو در تهران
021-77785115
021-77785114