مقالات

دلایل کم شدن روغن از ماشین

دلایل کم شدن روغن از ماشین

دلایل کم شدن روغن از ماشین چیست؟ چرا ماشین روغن کم می کند؟ از موضوعاتی است که اگر خودرو دچار روغن ریزی شود یا به هر دلیلی سیستم روغن آن دچار مشکل شود، ذهن صاحبان خودرو ها را درگیر می کند. روغن موتور از فراورده های نفتی است که در سیستم خودرو و کارکرد آن نقشی بسیار مهم و حیاتی دارد و دائم در حال حرکت دربخش های مختلف سیستم خودور و موتور آن است. به همین سبب سلامت کارکرد و مناسب بودن میزان آن در خودرو اهمیت زیادی را برای صاحبان خودور ها دارد و در صورتی که به هر دلیلی از مقدار آن کم شود، رانندگان ذهن شان با موضوع کم شدن روغن از ماشین شان درگیر خواهد شد. در صورتی که صاحب خودرویی هستید، دانستن دلایل کم شدن روغن از ماشین، ضرری برایتان نخواهد داشت.

روغن موتور مناسب برای خودرو

دلایل کم شدن روغن از ماشین | تعمیرگاه ایران رنو

دلایل کم شدن روغن از ماشین | تعمیرگاه ایران رنو

بد نیست که پیش از پرداختن به دلایل کم شدن روغن از ماشین، کمی درباره چیستی خود روغن موتور بدانیم. روغن موتور همان گونه که پیش تر هم گفته شد، از فراروده های نفتی می باشد که از تقطیر نفت خام در پالایشگاه های نفتی، تولید می گردد. در دستگاه ها و خودرو های مختلف به این دلیل که قطعات فلزی اغلب اوقات با یک دیگر در تماس اند و با هم برخورد دارند، و حجم و فاصله زمانی میان این برخورد ها گاها به میلی ثانیه هم نمی رسد، ممکن است در طولانی یا حتی کوتاه مدت بر اثر برخورد بیش از حد داغ شده و بهشان آسیب وارد شود و در نهایت سلامت دستگاه به خطر بیفتد، به همین دلیل مهندسان و متخصصین صنعتی، از فراورده های نفتی و روان کننده ها استفاده می کنند تا این قطعات فلزی به آن ها آغشه شوند و در صورت برخورد با یکدگیر اصطکاکی ایحاد نشود که باعث گرما و وارد شدن آسیب به خودرو یا دستگاه شود.

کسب اطلاعات بیشتر: عمر لنت ترمز به چه عواملی بستگی دارد؟

البته روغن های موتور دستگاه ها و خودرو ها با هم یکسان نیستند و با این که هر دو از فراورده های نفتی هستند اما خواص شیمیایی و فیزیکی آن ها کاملا با هم متفاوت است. همچنین در ارتبطات با خودرو ها هم، هر خودرو بر اساس موتور و سیستمی که بر روی آن سوار است، به روغن موتور متفاوتی نیاز دارد. برای مثال یکی از فاکتور هایی که خودرو ها در بحث روغن موتور، در آن با یک دیگر فرق می کنند، ظرفیت موتور می باشد، هر خودرو بر اساس ظرفیت موتوری که دارد، روغن موتور مناسبش مشخص می شود. علاوه بر این، کیفیت و ویژگی های روغن موتور های مناسب یک میزان ظرفیت موتور هم با هم تفاوت دارند. در کل می شود گفت که روغن موتور ها دنیای بزرگ و متنوعی دارند.

دلایل کم شدن روغن از ماشین

با خود روغن موتور آشنا شدیم، حالا نوبتی هم که باشد نوبت آن است که به سراغ موضوع اصلی یعنی دلایل کم شدن روغن از ماشین برویم. همان طور که گفته شد روغن موتور نقشی حیاتی و مهم در خودرو ها دارد و عدم حضور آن باعث وارد شدن آسیب های سنگین و حتی بعضا جبران ناپذیر به خودرو ها خواهد شد. به همین علت است که مناسب بودن مقدار روغن موتور در موتور، و سیستم روغن ماشین بسیار مهم و حائز اهمیت می باشد. اما گاهی پس از چند بار چک کردن میزان روغن خودرو، ممکن است متوجه شوید که ماشین روغن کم می کند، به همین علت لازم است که با دلایل کم شدن روغن از ماشین آشنا شویم.

چسبندگی سوپاپ های موتور: سوپاپ ها بخش مهمی از سیستم موتور خودرو هستند که عمل ورود اکسیژن و خروج دود از موتور به کمک آن ها صورت می گیرد. یکی از ایراداتی که ممکن دلیل کم شدن روغن از ماشین شما باشد، چسبندگی سوپاپ ها باشد که شوربختانه این مورد به راحتی قابل تشخیص نیست و حتما باید توسط فرد متخصص و مکانیک چک شود.

دلایل کم شدن روغن از ماشین | تعمیرگاه ایران رنو

دلایل کم شدن روغن از ماشین | چرا ماشین روغن کم می کند؟

نشتی دادن روغن: یکی از عمده ترین دلایل کم شدن روغن از ماشین که همواره از زمان پیدایش خوردو ها وجود داشته است، نشتی روغن می باشد. این مورد از دلایل کم شدن روغن از ماشین، زمانی اتفاق می افتد که یکی از قسمت هایی که روغن از آن ها عبور می کند مثل کارتل روغن، کاسه نمد عقب میل لنگ، واشر فیلتر روغن، فیلتر روغن، کاسه نمد گلویی دلکو و… سوراخ، پاره، شل، شکسته یا در کل دچار گونه ای مشکل شده باشند.

کسب اطلاعات بیشتر: علت بد کار کردن موتور ال نود صبح

استفاده کردن و ریختن روغن موتور کیفیت پایین: استفاده از روغن موتور بی کیفیت به این دلیل که همان گونه که از نامش هم پیداست کیفیت پایینی دارد، راندمان خودور را پایین می آورد و باعث می شود که خودرو به شکل مناسبی کار نکند و همچنین روغن بیشتری مصرف شود.

سوختن روغن: همواره مقداری از روغن از طریق جداره و کناره های سیلندر ها وارد قسمت و محفظه احتراق موتور می شود و می سوزد که این مقدار تا حد 150 سانتی متر مکعب در هر 100 کیلومتر مصرف، میزانی نرمال و منطقی می باشد. اما برخی اوقات این میزان، از مقدار نرمال تخطی می کند و افزایش پیدا می کند که مشخص ترین نشانه این مورد از دلایل کم شدن روغن از ماشین هم خروج دود آبی رنگ از اگزوز خودرو می باشد.

فرسوده بودن رینگ پیستون ها: رینگ پیستون ها از قطعات موتوری ای هستند که اگر دچار مشکل، خرابی یا فرسودگی شوند ممکن است باعث نفوذ بیش از اندازه روغن به درون سیلندر و محفظه احتراق خودرو، و در نتیجه سوختن بی مورد آن شوند.

بهترین مرکز تعمیر خودرو های رنو

امید است که مطالب گفته شده در طول مقاله برای تان جالب و آموزنده بوده باشد و به افزایش هر چند کم دانش شما درباره خودروها، کمک کرده باشد. در صورتی که صاحب خودروهای ساخت شرکت فرانسوری رنو مثل رنو تالیسمان، رنو ال 90، رنو ساندرو، رنو مگان و…. هستید، به شما پیشنهاد می شود که سری به سایت ایران رنو بزنید، زیرا مطالب آموزنده بسیاری در حوزه خودروهای رنو مثل همین مقاله دلایل کم شدن روغن از ماشین، در آن جا موجود است، همچنین در صورتی هم که روزی خدا ناکرده خودروی رنویتان دچار مشکلی شد و به دنبال تعمیرگاه مناسب و معتبری می گشتید، سری به مجموعه خودرویی ایران رنو بزنید تا متخصصین و تعمیرکاران چیره دست آن، خودروی شما را به بهترین شکل ممکن تعمیر کنند.

2 دیدگاه در “دلایل کم شدن روغن از ماشین

  1. مهریار گفت:

    سلام
    رنو کپچر دارم
    هیچ گونه علایم روغن سوزی مثل چرب شدن اگزوز و رنگ آبی دود ندارم و نشتی هم ندارم اما باز روغن خودرو کم میشود علتش چی می‌تونه باش
    آیا از سوپاپ بخار روغن می‌تونه باش؟

    1. Arezoo گفت:

      من هم همین مشکل دارم و علت معلوم نیس
      فقط کم میشه هر ۸۰۰ ۹۰۰ تا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *