مقالات

افزایش عمر باتری ماشین

روش های افزایش عمر باتری ماشین چیست؟ در صورتی که دارای خودرو رنو هستید و می خواهید عمر باتری ماشین خود را افزایش دهید در این مقاله با ما همراه باشید. شما عزیزان می توانید تمامی نکات لازم برای نگهداری از خودرو را در بخش وبلاگ ایران رنو مطالعه کنید. با تعمیرگاه تخصصی رنو همراه ما باشید.

افزایش عمر باتری ماشین

موتورهای احتراق داخلی به دلیل ماهیت عملکرد خود در هنگام احتراق سوخت مقداری ارتعاش ایجاد می کنند که مهار آنها نیازمند طراحی، تولید و نصب قطعه ای به نام دسته موتور (به انگلیسی Engine Mount) است.

همواره یکی از دغدغه های صاحبان خودرو نگهداری از آن و در صورت نیاز تعمیر و یا تعویض قطعه معیوب برای بهترین عملکرد خودرو است. خودروها اجزای مختلفی دارند که با همکاری یکدیگر باعث به حرکت در آمدن آن می شوند. از اجزای سیستم احتراق مانند پمپ بنزین، سنسور اکسیژن، سنسور سرعت و … گرفته تا اجزای مکانیکی همانند کمک فنر، طبق و میله موجگیر. در این میان سیستم خنک کننده خودرو نیز به وسیله رادیاتور، ترموستات و واتر پمپ نیز به بهینه کار کردن آنها کمک شایانی می کند.

در این بین باتری خودرو یکی از قطعاتی است که وظیفه مهمی به عهده دارد و نگهداری و مراقبت از آن بسیار حائز اهمیت است؛ اگر فرآیند نگهداری و مراقبت از باتری به درستی انجام نگیرد، باتری خیلی زود دچار مشکل شده و کارایی خود را از دست می دهد و برعکس اگر باتری به درستی تحت مراقبت قرار گیرد، علاوه بر اینکه کارایی و بازده آن افزایش می‌یابد، طول عمر آن نیز زیاد خواهد شد. با رعایت بعضی نکات بسیار ساده می توان طول عمر و کارایی باتری را به‌طور چشم‌گیری افزایش داد.

به‌طور خیلی ساده می توان گفت در صورتی طول عمر باتری رنو تندر 90 افزایش خواهد یافت که ظرفیت شارژ باتری همیشه در وضعیت بالا قرار داشته باشد؛ به عبارت دیگر صاحب خودرو همواره باید سعی کند تا هم در وضعیتی که خودرو روشن است و هم در وضعیتی که خودرو خاموش است، اصولی را رعایت نماید تا باتری در وضعیت شارژ کامل قرار گیرد.

افزایش عمر باتری ماشین

افزایش عمر باتری ماشین

شاید ابتدا تصور شود که این کار خیلی مشکل است و چنانچه شخصی اطلاعات فنی در خصوص عملکرد سیستم های برقی خودرو نداشته باشد، نتواند موفق به انجام این کار شود اما در جواب باید گفت که نگه داشتن شارژ باتری در وضعیت مناسب برخلاف آنچه عموم مردم ممکن است تصور کنند ساده است.

تصور کنید شب هنگام خودرو در ترافیکی سنگین در یکی از خیابان های شهری قرار گرفته است و میزان روشنایی چراغ های خیابان نیز مناسب است و حرکت خودروها به کندی انجام می گیرد، در این وضعیت بیشتر افراد برحسب عادت چراغ های نورپائین خودرو را روشن می کنند؛ روشن کردن چراغهای نور پائین در این شرایط نه تنها کمکی به راننده نمی کند بلکه موجب آزار چشمان راننده خودرو جلوئی می شود. در این وضعیت به دلیل اینکه حرکت خودرو با کندی انجام می شود و دور موتور نیز پائین است، میزان خروجی دینام  بسیار کم است و موجب می شود تا جریان مورد نیاز برای روشن بودن چراغها که دارای مصرف انرژی بالائی هستند، توسط باتری تامین گردد.

چنانچه زمان باقی ماندن در ترافیک افزایش یابد شارژ باتری به حداقل خود خواهد رسید، اگر خودرو در این وضعیت زیاد قرار می گیرد، به عبارت دیگر اگر کار و حرفه صاحب خودرو طوری باشد که تعداد روزهای متوالی از ماه را در این حالت و در ترافیک سپری می نماید، باتری خودرو خیلی زود تخریب خواهد شد.

برای رفع این مشکل و برای اینکه باتری در وضعیت شارژ بالا قرار گیرد، کافی است راننده چراغ های نورپائین خودرو را در زمان رانندگی در ترافیک های سنگین خاموش و به روشن بودن چراغ های کوچک خودرو بسنده کند. این کار به ظاهر ساده علاوه بر اینکه موجب می شود تا چشمان راننده خودرو جلوئی آزار نبینند و مصرف بنزین کاهش یابد، باعث می شود تا شارژ باتری توسط دینام به خوبی انجام گیرد و باتری در وضعیت بهتری از نظر ظرفیت شارژ قرار گیرد. چنانچه این کار در دستور کار راننده قرار گیرد و برای ایشان به شکل یک عادت همیشگی درآید باعث می شود تا عمر و کارایی باتری به شکل چشم گیری افزایش یابد.

انجام بعضی کارها در وضعیتی که خودرو روشن است همواره با محدودیت مواجه است؛ به طور مثال نمی توان در یک خیابان که روشنائی مناسبی ندارد و در حالتی که ترافیک روان است از روشن کردن چراغهای نورپائین صرف نظر نمود لذا بهتر است ساز و کاری اتخاذ کرد تا باتری در حالتی که خودرو خاموش است در وضعیت شارژ کامل قرار گیرد.

افزایش عمر باتری ماشین

افزایش عمر باتری ماشین

تصور کنید در یک شب گرم تابستان، خانواده ای از یک مهمانی در حال بازگشتن به منزل هستند؛ همه چراغهای خودرو، سیستم رادیو پخش، چراغ های داخلی خودرو و کولر خودرو روشن است بنابراین حداکثر ظرفیت خروجی شارژ دینام و همچنین ماکزیمم توان باتری به کار گرفته شده است. وقتی خودرو به مقصد می رسد اگر راننده سریعا اقدام به خاموش کردن خودرو کند، باتری در وضعیت مناسبی به لحاظ میزان شارژ قرار نخواهد گرفت،

این وضعیت موجب می شود تا علاوه بر اینکه روز بعد موتور به سختی روشن شود، به باتری آسیب رسیده و عمر آن نیز کوتاه شود و باتری در اندک زمان ممکن تخریب گردد. چاره کار در این وضعیت بسیار ساده است، کافی است راننده کلیه چراغ ها و سیستم ضبط و کولر را خاموش کرده و با فشار دادن پدال گاز، دور موتور را به مدت چهار تا پنج دقیقه در حدود 3000 تا 3500 دور در دقیقه نگه دارد تا باتری شارژ شود، سپس مبادرت به خاموش کردن موتور نماید.

افزایش عمر باتری ماشین

افزایش عمر باتری ماشین

در پایان برای افزایش کارآئی و عمر باتری، به طور خلاصه توصیه می شود از روشن کردن غیر ضروری مصرف کننده ها در حین حرکت خودداری نمائید و هر وقت قصد خاموش کردن خودرو را دارید، ابتدا کلیه مصرف کننده های خودرو را خاموش کنید و بین سه تا چهار دقیقه، دور موتور خودرو را در حدود 3000 تا 3500 ثابت نگه داشته، سپس موتور را خاموش نمائید.

4 دیدگاه در “افزایش عمر باتری ماشین

  1. aaаaliii bood ❤️❤️❤️

    Also visit my website; سایت کاکتوس

  2. من یکی از کاربران دائمی سایت شما هستم

    باتری خودرو

  3. teslaups گفت:

    حرف نداشت ❤️❤️❤️

    teslaups

    1. admin گفت:

      پاینده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *