مقالات

مقایسه انواع مدل تندر 90

با مقایسه انواع مدل تندر 90 در خدمت شما هستیم. در صورتی که قصد خرید ال نود را دارید پیشنهاد می کنیم در این مقاله همراه با ایران رنو بمانید. همچنین شما عزیزان برای تعمیر و یا سرویس خودرو ال نود و یا تندر نود خود می توانید با شماره های درج شده تماس حاصل نمایید و به مجموعه تعمیرگاه تخصصی رنو و یا تعمیرگاه ال نود در تهران مراجعه کنید. تعمیرگاه ایران رنو آماده ارائه خدمات به شما عزیزان می باشد.

مقایسه انواع مدل تندر 90

زمزمه های نخست در مورد پروژه جایگزین پیکان از سال های نخستین دهه هشتاد شمسی شنیده می شد. دیگر واقعا نیاز بود تا پیکان، پیر چهل ساله صنعت اتومبیل سازی ایران که دیگر به چیزی بیش از یک خودرو تبدیل شده بود و با کمی اغراق به عنوان یک نماد در میان مردم و فرهنگ ایران شناخته می شد از چرخه تولید خارج شده و خودرویی دیگری مسیر پر فراز و نشیب آن را ادامه دهد. اما خودرویی که قرار است نقش جایگزینی را بر عهده بگیرد باید در چند فاکتور اساسی مانند قیمت مناسب شبیه به پیکان باشد و این یکی از رکن های اولیه پروژه رنو لوگان، ال90 یا همان تندر90 خودمان بود…

بعد از تصمیم توقف تولید پیکان در سال 1381، مذاکرات اولیه با رنوی فرانسه در جهت تولید مدل لوگان در ایران آغاز شد و در همین راستا یادداشت تفاهمی نیز نوشته شد. این مذاکرات سال بعد به مرحله نهایی رسید، هر چند که در ادامه مسیر چالش هایی در جهت مشارکت میان طرفین ایجاد شد اما در نهایت و پس رایزنی های فراوان قرار شد تا تندر90 با قیمتی در حدودی 8 میلیون تومان به دست مردم برسد. البته همانطور که مستحضرید این قیمت های مناسب معمولا تنها در ابتدای برنامه تولید یک خودروی تازه وارد در کشور ما شنیده شده و در بعد از ورود خودرو به بازار، شیب صعودی نمودار آن کمر شکن می شود!

 

به هر حال لوگان، خودرویی است که می توانیم اصالتا آن را متعلق به برند رومانیایی داچیا (زیر مجموعه رنو) بدانیم که در ادامه راه، پروژه پروژه بازاریابی و جهانی سازی آن بر عهده رنوی فرانسه قرار گرفته است. این اتومبیل که خروجی پلتفرم پروژه X90 می باشد، از همان ابتدا با اهدافی چون سادگی، دوام و قیمت پایین در جهت اقتصادی بودن پا به خطوط مونتاژ نهاد و نسل نخست آن در سال 2004 روانه بازارهای جهانی و به طور هماهنگ به بازار کشورمان معرفی شد. تولید نسل اول تا سال 2012 ادامه یافت و پس از آن نسل دوم لوگان در سال 2013 راهی بازار شد. خودرویی که البته ما آن را به نام سیمبل می شناسیم.

پروژه X90 مدل های متنوعی را از بعد ساختار و کاربرد شامل می شود. در واقع تندر90 نمونه سدان این پلتفرم است و این خودرو در کنار نمونه های سدان، برادرانی را در کلاس های استیشن و پیکاپ نیز در کنار خود می بیند. اما در بررسی تاریخچه نمونه های عرضه شده به بازار کشور، با لیستی از مدل های زیر مواجه می شویم :

تندر 90 E0

این مدل تیپ ساده و بیسیک تندر است که فاقد هر گونه امکانات خاص رفاهی می باشد. در نمای ظاهری سپرها و جلوپنجره به رنگ مشکی هستند و خودرو از رینگ های آهنی 14 اینچی بهره می برد. همچنین خودرو فاقد زه های جانبی درب بدنه است. در داخل اتاق شیشه بالابرهای هر چهار درب به صورت دستی بوده و خبری از تنظیم برقی آینه های جانبی نیز نیست. جالب است بدانید در بعضی از مدل های تیپ E0 حتی خبری از کولر و هیدرولیک فرمان هم نیست! این تیپ دیگر امروز جایی در خط مونتاژ ندارد.

 

مقایسه انواع مدل تندر 90

مقایسه انواع مدل تندر 90

تندر90 E1

در این تیپ تندر90 شاهد امکانات بیشتری است. در نمای جانبی سپرهای خودرو به رنگ بدنه در آمده اند و زه های جانبی و قالپاق نیز به خودرو اضافه شده است. در داخل کابین نیز امکاناتی چون فرمان هیدرولیک، شیشه بالابرهای برقی درب های جلو، سیستم تهویه مطبوع دستی و ایربگ راننده دیده می شوند. این تیپ نیز امروزه دیگر مونتاژ نمی شود.

مقایسه انواع مدل تندر 90

مقایسه انواع مدل تندر 90

تندر90 E2

گران ترین و مجهز ترین تیپ تندر 90، تیپ E2 است. این تیپ که البته در دو نوع نیمه فول و فول مونتاژ می گردید در نمای ظاهری با هم رنگ شدن جلوپنجره و سپرها به رنگ بدنه خودرو از سایر تیپ ها متمایز است. همچنین طرح قالپاق های آن در نمونه نیمه فول با طرح قالپاق های تیپ E1 متفاوتند و در نمونه فول این تیپ نیز، تندر90 از رینگ های آلیاژی 15 اینچی بهره می برد. اضافه شدن ایربگ شاگرد در نمونه های فول، تنظیم ارتفاع صندلی راننده، تنظیم برقی آینه های جانبی به همراه گرمکن، بالابر برقی شیشه های عقب، پشت سری صندلی ها عقب و کامپیوتر سفری از جمله امکانات تیپ E2 تندر 90 می باشد. لازم به ذکر است که امروزه تنها این تیپ از میان مدل های سری E در ایران مونتاژ می شود.

مقایسه انواع مدل تندر 90

مقایسه انواع مدل تندر 90

تندر90 اتوماتیک

تندر اتوماتیک را به عبارتی می توان همان تندر تیپ E2 فول نامید که تنها گیربکس آن از نوع پنج سرعته دستی به نوع چهارسرعته اتوماتیک تیپ ترونیک تغییر کرده است. این مدل نیز در کنار مدل E2 فول امروزه تولید و به بازار عرضه می شود.

مقایسه انواع مدل تندر 90

مقایسه انواع مدل تندر 90

 

پارس تندر

در نیمه دوم دهه هشتاد بود که شرکت سایپا در مراسمی، از نمونه فیس لیفت شده ( بخوانید به روز رسانی سطحی ) تندر90 تیپ E2 فول پرده برداری کرد. این اتفاق عجیب که ظاهرا رنوی فرانسه نیز در به ثمر رسیدن آن نقشی نداشته خودرویی را پدید آورده که در نمای جلو همان تندر 90 E2 است، در نمای جانبی زه درب های آن پهن تر شده و در نمای عقب طراحی ظاهری به کل تغییر کرده است! این به روز رسانی ناموزون و نه چندان جذاب با نام وطنی پارس تندر از نیمه دوم دهه هشتاد شمسی تا کنون در خط تولید قرار دارد.

مقایسه انواع مدل تندر 90

مقایسه انواع مدل تندر 90

 

تندر90 استیشن

این مدل از تندر90 در تعداد محدودی به صورت وارداتی به بازار خودروی کشور عرضه شد.

مقایسه انواع مدل تندر 90

مقایسه انواع مدل تندر 90

تندر90 پیکاپ

این مدل از تندر90 همانطور که از نامش پیداس، ورژن مناسب حمل بارهای سبک بوده و چند سالی است که در ایران مونتاژ می شود.

مقایسه انواع مدل تندر 90

مقایسه انواع مدل تندر 90

تندر پلاس

تندر پلاس همان نمونه فیس لیفت شده لوگان از سوی رنوی فرانسه است که در سال 2008 معرفی شد و در سال 1396 نیز برنامه تولید و مونتاژ آن در شرکت ایران خودرو آغاز گردید. از حیث تجهیزات رفاهی نیز تندر پلاس یک سر و گردن از تیپ E2 فول بالاتر بوده و طراحی داخل اتاق آن شباهت بسیاری به رنو ساندرو دارد. لازم به ذکر است که تندر پلاس در دو نسخه دستی و اتوماتیک مونتاژ می گردد

 

پست بعدی به مقایسه عملکرد خودروهای ذکر سدشه خواهد پرداخت.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *