گیربکس دستی یا اتوماتیک؟ کدام یک بهتر است؟ انتخاب خودرو یکی از سخت ترین مراحل برای خرید است چرا که از نظر فنی و ظاهری بسیاری از خودروها با هم متفاوت هستند و باید بررسی شود که کدام نوع خودرو برای شما به صرفه تر است. یکی از مهم ترین گزینه هایی که خودروها را از هم جدا می کند نوع گیربکس آن می باشد. این روزها خودروهایی که روانه بازار می شوند دارای گیربکس اتوماتیک می باشند. ایران رنو در این مقاله قصد بررسی سوال گیربکس دستی یا اتوماتیک؟ را دارد. با تعمیرگاه رنو تهران همراه باشید.
گیربکس دستی یا اتوماتیک؟
گیربکسها (Gearbox) یکی از اجزای اصلی و مهم خودروها میباشند و وظیفه اصلی این قطعات انتقال و هدایت نیروی تولید شده توسط موتور به چرخها است. گیربکس در اصل سیستمی است که طی آن، مقدار قابل تنظیمی از نیروی دور موتور، با استفاده از چرخ دندههای سر تا سر گیربکس و با سرعتها و قدرتهای قابل کنترل، به چرخهای اتومبیل انتقال مییابد و با تکیه بر این سیستم، قادر خواهیم بود بازه سرعت حرکت یک خودرو را تنظیم کنیم. به زبان ساده گیربکس نیرو را از موتور اتومبیل گرفته و به اندازهای که ما میخواهیم به چرخها منتقل میکند.
به طور کل گیربکسها به دو دسته اتوماتیک و دستی ( معمولی ) تقسیم میشوند؛ هر دو این گیربکسها نیرو را از موتور خودرو به چرخها انتقال میدهند، اما تفاوت اصلی در این است که خودروهایی که از سیستم گیربکس معمولی استفاده میکنند، مقدار نیروی انتقال یافته باید توسط راننده تنظیم شود و در طول مسیر راننده خودرو کنترل وظایف گیربکس را در دست میگیرد؛ اما این موضوع در خودروهایی که از گیربکسهای اتوماتیک بهره میبرند متفاوت است و صفر تا صد وظیفه گیربکس به روی دوش خودش است و نیازی به دخالت راننده در طی مسیر نیست.
قطعا اولین تفاوتی که بین اتومبیلهای اتوماتیک و معمولی مشاهده میکنید، جای خالی کلاچ است زیرا در خودروهایی که از گیربکسهای اتوماتیک استفاده میکنند شما نیازی به کلاچ برای تعویض دنده نخواهید داشت و خود سیستم گیربکس تمام امور را در دست میگیرد.
گیربکس اتوماتیک یا دستی؟
شاید برایتان جالب باشد که اولین بار سیستم گیربکسهای اتوماتیک در ارابههایی استفاده شد که به جای اسب، موتور بخار داشتند، بعدها این سیستم توسط کمپانیهای مختلف توسعه داده شد ولی در نهایت باید گیربکسهای اتوماتیک امروزی را مدیون کمپانی کرایسلر باشیم. کرایسلر برای اولین بار در تاریخ صنعت خودرو توانست با بهرهگیری از سیستم گیربکسهای اتوماتیک کمپانی ZF آلمان و توسعه این سیستم، اقدام به استفاده از گیربکسهای اتوماتیک با واحدهای هیدرولیکی کند.
بعدها این گیربکسهای اتوماتیک توسط کمپانیهای مختلف به روز شدند، به شکلی که امروزه شاهد چندین نوع گیربکس اتوماتیک در خودروهای مختلف هستیم. شاید در گذشته گیربکسهای اتوماتیک فقط در خودروهای لوکس به کار میرفت ولی امروزه در سبد محصولات کمپانیهای مختلف اتومبیلسازی میتوانیم خودروهای مختلفی را مشاهده کنیم که دارای گیربکسهای اتوماتیک هستند.
اما مهمترین مسئلهای که وجود دارد این است که گیربکسهای اتوماتیک هیچگاه نمیتوانند جای گیربکسهای دستی را بگیرند، زیرا اگر شما هم جزء کسانی باشید که میخواهید از تک تک لحظات رانندگیتان لذت ببرید، قطعا گیربکسهای دستی را انتخاب میکنید؛ به دلیل آنکه شما در خودروهایی که از گیربکسهای دستی استفاده میکنند آزادی عمل بیشتری دارید و در واقع کنترل دور موتور و نیروی انتقالی به چرخها را در دست دارید و میتوانید با استفاده از این قدرت کنترل، شتاب و سرعت دلخواهتان را داشته باشید.
گیربکس دستی بهتر است یا اتوماتیک؟
امروزه خودروسازان، برای اینکه بتوانند لذت گیربکسهای دستی را با آرامش و راحتی گیربکسهای اتوماتیک همراه کنند، از گیربکسهای تیپ ترونیک در اتومبیلهایشان استفاده کردهاند. اجزا و فناوریهایی که در گیربکسهای اتوماتیک استفاده میشود به شکلی تنظیم شدهاند که دور موتور اتومبیل را قبل از تعویض ضریب دنده به حداکثر برسانند، زیرا این امر باعث میشود فشار کمتری به موتور خودرو وارد شود و همینطور کنترل خودرو را برای کاربر راحتتر میکند.
اما اگر شما بخواهید با خودرو خود در در شتاب بالا حرکت کنید و یا از رانندگی کسل کننده در خیابانها خسته شدهاید، قطعا گیربکسهای اتوماتیک برای شما گزینه مناسبی نیست، از همین رو گیربکسهای تیپ ترونیک بوجود آمدند تا ضمن به همراه داشتن سیستم گیربکسهای اتوماتیک، به شما این امکان را بدهد که هر زمان که خواستید، کنترل گیربکس و تعویض دنده را بدست بگیرید.
تعمیرگاه ایران رنو
اگر در رابطه با تعمیر گیربکس خودوری خود پرسشی دارید می توانید از طریق اینستاگرام با ما در ارتباط باشید. مهندسین ما در کمترین زمان ممکن با شما در ارتباط خواهند بود.
البته برای اعلام هزینه دقیق نیاز است تا به صورت حضوری خودرو خود را به مجموعه ما که آدرس آن در پایین همین صفحه برای شما نوشته شده است بیاورید.
زمانی که شما به تعمیرگاه ما مراجعه میکنید ما به صورت دقیق و کامل بررسی میکنیم و با توجه به قطعات لازم و تعمیراتی که نیاز است تا انجام بشود ، هزینه را به شما اطلاع میدهیم و در صورت تمایل شما ، شروع به کار میکنیم.
ما علاوه بر تعمیر گیربکس رنو ، خدمات سرویس دوره ای شامل تعویض روغن و فیلتر ها ، تعویض لنت های ترمز ، عیب یابی سیستم تعلیق و جلوبندی ، تنظیم موتور و … را نیز ارائه میدهیم.
کم شدن قدرت و شتاب خودرو ، زیاد شدن غیر طبیعی مصرف بنزین ، صداهای غیر طبیعی و … از جمله نشانه های خرابی این بخش مهم از خودرو شما می تواند باشد.
اگر تعمیر خودور را به تاخیر بیندازید و با همین وضعیت به استفاده از خودرو ادامه دهید ، این کار باعث خراب شدن قطعات بیشتر و در نتیجه هزینه بیشتر برای شما می شود.
بنابراین پیشنهاد میکنیم در اولین زمان ممکن برای عیب یابی و درست کردن این بخش مهم به تعمیرگاه تخصصی رنو ما مراجعه نمایید.