مقالات

8 روش ویژه برای کم کردن صدای موتور خودرو

8 روش ویژه برای کم کردن صدای موتور خودرو

اگر صداهایی که در خودرو به گوشتان برایتان مهم است حتما به فکر کم کردن صدای موتور خودرو خود افتاده اید. برای علاقه مندان به خودروهای نو هیچ لذتی بالاتر از کم کارکرد بودن آن و بی سر و صدا بودن موتور خودرو نمی باشد. البته ناگفته نماند که بسیاری از افراد برای تیونینگ خودرو خود صدای موتور را افزایش می دهند اما این مورد اندکی گوش خراش است. بسیاری از مشتریانی که به تعمیرگاه تخصصی ایران رنو مراجعه می کنند از صدای زیاد موتور گلایه می کنند و به دنبال راهکاری برای کم کردن صدای موتور خودرو خود می باشند.

صدای نرم موتور خودرو در هنگام گاز خوردن و شتاب گرفتن بسیار لذت بخش می تواند باشد اما این صدا با افزایش عمر خودرو تغییر کرده و می تواند باعث آزار و آذیت صاحب خودرو شود در نتیجه به دنیال راه حلی برای کاهش صدای موتور خودرو خواهد بود. در صورتی که به سر و صدا حساس باشید قطعا صدای موتور دیگر خودروها نیز شما را آزار می دهد. در این مقاله ایران رنو همراه شما خواهد بود تا روش های کم کردن صدای موتور خودرو را برای شما بیان کند. شما عزیزان در صورت نیاز به تعمیر و سرویس خودروهای رنو خود می توانید به مجموعه ایران رنو مراجعه کنید و از خدمات این مجموعه بهره مند شوید. تعمیرگاه ال نود

روش های کم کردن صدای موتور خودرو

پیش از اینکه به بررسی روش های کم کردن صدای موتور خودرو بپردازیم بهتر است در ابتدا این موضوع را بررسی کنیم که آیا صدای موتور خودرو به تازگی افزایش یافته است و یا اینکه این صدا قدیمی می باشد. اگر به تازگی صدای موتور خودرو شما افزایش یافته است در ابتدا می بایست وضعیت ظاهری و فنی خودرو را بررسی کنید تا دلیل ایجاد صدای ناهنجار را پیدا کنید. اما در ادامه روش هایی را برای کم کردن صدای موتور خودرو شما بیان می کنیم. با تعمیرگاه ایران رنو همراه باشید.

8 روش ویژه برای کم کردن صدای موتور خودرو

8 روش ویژه برای کم کردن صدای موتور خودرو

کسب اطلاعات بیشتر: سیستم EGR در خودرو چیست؟

صدای جیغ یا غژ غژ تسمه

یکی از موارد شایع صدای جیغ تسمه می باشد. سیاری از افراد به این صدا اهمیتی نداده و به رانندگی با خودروی خود ادامه ‌می‌دهند. بهتر است بدانید شاید  اگر نگاهی به تسمه خودروی خود بیندازید، ‌می‌توانید از هزینه‌های بعدی جلوگیری کنید. شاید برایتان سوال باشد که چرا اصلاً تسمه خودرو به صدا ‌می‌افتد؟ در بسیاری از موارد کهنگی تسمه می‌تواند عامل ایجاد سروصدای اضافه در محفظه کاپوت شود؛ همچنین خشک بودن یا جنس نامناسب تسمه نیز در ایجاد سروصدای اضافی بسیار موثر است. اگر تسمه کهنه یا دارای جنس نامرغوب باشد به‌طور قطع باید آن را تعویض کرد.

حتما می دانید که تسمه تایم خودرو در هر 60 هزار کیلومتر باید تعویض شود. در صورتی که زمان تعویض تسمه تایم خودرو خود را فراموش می کنید می توانید با یکبار مراجعه به ایران رنو، زمان مراجعه بعدی خود جهت تعویض تسمه تایم را از طریق پیامک دریافت کنید.

ممکن است صدای تسمه دلیل خاص دیگری داشته باشد که اندکی توجه به آن می‌تواند هزینه‌های دیگر را کاهش دهد. برای مثال امکان دارد غلطک تسمه سفت‌کن خودرو بسیار سفت یا بسیار شل تنظیم شده باشد که در این صورت از تسمه صدای ناجوری شنیده می‌شود. گاهی اوقات نیز دیده می‌شود که تسمه به درستی در جای خود قرار نگرفته است و بر اثر اصطکاک بین فولی‌ها و تسمه صدا ایجاد ‌می‌شود. در این موارد می‌توان با رگلاژ کردن تسمه سفت‌کن یا جا انداختن درست تسمه از پاره شدن تسمه جلوگیری کرد.

صدای فس فس داخل موتور

معمولا در صورتی که درون موتور لوله های کناری آن نشتی داشته باشد این صدا ممکن است به گوش برسد. برای کنترل این صدا هرچه سریعتر دست به کار شوید چرا که ممکن است سیستم خنک کننده خودرو را به طور کامل از کار بیندازد. همچنین ممکن است لوله وکیوم خودرو آسیب دیده باشد که بی‌اهمیتی به آن موجب افزایش شدید سوخت خودرو خواهد شد. تعمیرگاه مگان

در این مورد بهتر است لوله‌های مربوط به بخاری و کولر را نیز تست کنید. اگرچه نشت گاز کولر ظاهراً فقط منجر به کار نکردن کولر در محیط‌های گرم خواهد شد، ولی باید بدانید که نشتی گاز کولر و کم شدن فشار آن باعث می‌شود فشار مضاعفی برای خنک کردن به کمپرسور کولر خودرو وارد شود و احتمال آسیب‌دیدگی در قطعات کمپرسور یا خود کمپرسور بسیار محتمل خواهد بود.

صدای تق تق از سمت چرخ های خودرو

درصورتی‌که با سرعت پایین در حال حرکت هستید و در پیچاندن فرمان صدای تق تق به گوشتان ‌می‌رسد، ممکن است پلوس یا سر پلوس آسیب دیده باشد. بهتر است برای بازدید از پلوس و دیگر قطعات سیستم تعلیق خودروی رنوی خود به مجموعه ایران رنو مراجعه کنید. با روش های کم کردن صدای موتور خودرو در خدمت شما هستیم. شنیدن این صدا از عقب خودرو می تواند مربوط به میل گاردان باشد.

8 روش ویژه برای کم کردن صدای موتور خودرو

8 روش ویژه برای کم کردن صدای موتور خودرو

صدای ناله در هنگام چرخاندن فرمان

از دیگر گزینه های کم کردن صدای موتور خودرو صدای ناله چرخاندن فرمان می باشد. در بسیاری از موارد دیده می‌شود که در حین پیچاندن فرمان صدایی شبیه به صدای ناله از درون کاپوت ماشین به گوش می‌رسد. این صدا به احتمال زیاد مربوط به پمپ هیدرولیک فرمان خودرو است. صدای ناله مربوط به پمپ هیدرولیک خودرو می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد که ازجمله آن می‌توان به کم بودن سطح روغن هیدرولیک در پمپ هیدرولیک خودرو، خراب بودن اورینگ‌های داخل پمپ یا ضعیف عمل کردن پمپ هیدرولیک خودرو اشاره کرد. معمولا در چنین شرایطی فرمان خودرو نیز به‌راحتی قبل عمل نمی‌کند.

کسب اطلاعات بیشتر: نشانه های تمام شدن صفحه کلاچ خودرو

صدای ضربه در محفظه زیر موتور

صدای ضربه در محفظه زیر موتور و داخل سیلندر خودرو مربوط به احتراق ناقص و انفجار درون سیلندر ‌است که امکان دارد به‌دلیل خرابی شمع یا عدم توانایی خودرو در برقراری تعادل بین مخلوط هوا و سوخت باشد. این انفجار درون سیلندر در برخی از موارد قبل از مرحله جرقه‌زنی اتفاق می‌افتد که می‌تواند تایمینگ خودرو را برهم بزند. به‌طور معمول خودروهایی که دارای احتراق ناقص و صداهایی شبیه به این هستند قادر به حرکت یکنواخت نیز نخواهند بود و موتور اصطلاحا شل و سفت می‌شود و در نتیجه خودرو حرکت یکنواختی نخواهد داشت.

صدای خرخر و ضربه ای منظم از درون موتور

در برخی از خودروها و به‌خصوص خودروهایی که میل سوپاپ آن‌ها بالا هستند، در موقع روشن کردن خودرو صدای خرخر منظمی به‌گوش می‌رسد. در بعضی اوقات حتی دیده ‌می‌شود که این صدا با گرم شدن خودرو یا افزایش دور موتور به‌طور کامل قطع می‌شود. این صدا معمولا مربوط به خرابی تایپیت یا خلاصی بیش از حد سوپاپ‌ها ‌است. برای رفع این صدا بهتر است استکان‌های تایپیت خودروی خود را تعویض کنید. تعمیرگاه تالیسمان

8 روش ویژه برای کم کردن صدای موتور خودرو

8 روش ویژه برای کم کردن صدای موتور خودرو

صدای زوزه دیفرانسیل و گیربکس

وجود هرگونه ساییدگی یا آسیب دیدگی و ناهمواری یا شکستگی، باعث ایجاد صدایی شبیه به زوزه در حین حرکت خواهد شد. در خودروهای دیفرانسیل عقب در صورت خرابی، این صدا از قسمت انتهایی خودرو شنیده می‌شود و در خودروهای دیفرانسیل جلو هم این صدا را از قسمت گیربکس خودرو ‌می‌توان شنید. تنظیم نبودن کلاچ خودرو، تنظیم نبودن اهرم دسته دنده، خرابی ماهک‌ها و غلاف کشویی و برنجی‌های داخل گیربکس همچنین تعویض بی‌موقع دنده ‌می‌تواند باعث آسیب‌هایی شود که در نهایت منجر به شنیدن صدای زوزه‌ای از درون دیفرانسیل یا گیربکس خواهد شد.

کسب اطلاعات بیشتر: عوارض پاره شدن تسمه تایم خودرو

صدای تیز هنگام کم کردن سرعت و ترمز

اگر درمواقعی که ترمز می‌گیرید صدای تیز و گوش‌خراشی به گوشتان می‌رسد، می‌توانید مطمئن شوید که لنت‌های ترمز شما در حال تمام شدن است و لنت در حال تماس با دیسک‌های خودرو ‌خواهد بود. در بسیاری از خودروها چراغی برای نشان دادن تمام شدن لنت تعبیه شده است. ممکن است این چراغ بر اثر قدیمی بودن خودرو اصلاً وجود نداشته باشد، همچنین امکان دارد تعمیرکار در هنگام تعویض لنت‌ها فیش و سیم این هشدار دهنده را به‌درستی متصل نکرده باشد؛ بنابراین درصورتی‌که صدایی مشابه این صداها در هنگام ترمز گرفتن شنیده ‌می‌شود سریعا برای سرویس یا تعویض لنت‌های خودروی خود به تعمیرگاه مراجعه کنید. بی‌اهمیتی به تمام شدن لنت‌ها ‌می‌تواند آسیب جدی به دیسک‌های خودرو وارد کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *