مقالات

عمر لنت ترمز به چه عواملی بستگی دارد

عمر لنت ترمز به چه عواملی بستگی دارد

از بین کسانی که صاحب وسیله نقلیه ای هستند و رانندگی می کنند منحای تعمیرکاران، افراد بسیار کمی وجود دارند که نسبت به اجزا و نحوه کارکرد قطعات خودرو مثل لنت ترمز و مطالبی مانند عمر لنت ترمز آشنایی دارند. البته آشنایی این تعداد  افراد هم به صورت بسیار کم و محدود است. این که شما با قطعات و قسمت های مختلف خودرویی که از آن استفاده می کنید آشنا باشید، به شما کمک می کند که بتوانید به شکل بهتری از خودرویتان استفاده کنید و بهتر آن را برانید. از این قطعات و قسمت های مختلف خودرو، یکی از قسمت هایی که مرتبط با سیستم ترمز گیری است، لنت ترمز می باشد. برای آشنایی بیشتر با لنت ترمز و دانستن مطالبی مثل عمر لنت ترمز به چه عواملی بستگی دارد، در ادامه مقاله همراه ایران رنو بمانید.

لنت ترمز چیست؟

لنت ترمز همانطور که گفتیم قطعه ای است که جزئی از سیستم ترمز گیری خودرو محسوب می شود و نقش بسیار مهمی در کارکرد خودرو دارد. نقشی که لنت ترمز در سیستم ترمز گیری بر عهده دارد این است که با ایجاد سایش و اصطکاک در تایر های خودرو، سرعت خودرو را دچار کاهش می کند و یا باعث ایست کامل آن می شود. لنت ترمز یک قطعه مصرفی می باشد و این که شما از طول عمر آن مطلع باشید، وضعیت آن را گاه به گاه بررسی کنید و از کارکرد درست و صحیحش مطمئن شوید بسیار مهم است، زیرا با همین کارهای ساده شما قادر خواهید بود که از وقوع تصادف و اتفاقات ناگوار برای خود و خانواده تان جلوگیری کنید. تعمیرگاه مگان همراه با شما.

کسب اطلاعات بیشتر: عوارض پاره شدن تسمه تایم خودرو

عمر لنت ترمز به چه عواملی بستگی دارد

عمر لنت ترمز به چه عواملی بستگی دارد

عمر لنت ترمز به چه عواملی بستگی دارد؟

با اهمیت لنت ترمز در سیستم ترمز گیری خودرو آشنا شدیم و فهمیدیم که نقشی بسیار حیاتی ای در خودرو دارند، به همین دلیل مهم بودن لنت های ترمز، با توجه به ملاک های مختلفی دسته بندی می شوند که هر کدام با دسته دیگر کاملا متفاوت است. می شود گفت که با اهمیت ترین موضوعی که در عمر لنت ترمز خودرو تاثیر گذار است، نوع سیستم ترمز به کار رفته در خودرو است. این تاثیر به این سبب است که سیستم های ترمز دیسکی و کاسه ای یا ترکیبی، هر کدام لنت های مخصوص خود را دارند. انواع لنت های ترمز بسیار متنوع می باشد. ما سعی کرده ایم در این بخش با مسائلی که در عمر لنت ترمز خودرو تاثیر گذار هستند، شما را آشنا کنیم.

قیمت: به این علت که هر کمپانی تولید کنند قطعات یدکی خودرو و لنت ترمز از فرمولاسیون، تکنیک ها و تکنولوژی ویژه و اختصاصی ای در ساخت لنت های خود بهره می برد، قیمت منحصر فردی برای لنت های ترمز خود تعیین میکند. البته قیمت لنت کمپانی های مختلف بسته به کیفیت لنت هایشان بسیار متفاوت است.

ضریب اصطکاک: یکی از نوشته هایی که بر روی جعبه لنت ترمز درج می شود، ضریب اصطکاک آن است. ضریب اصطکاک بر روی جعبه لنت و در جایی کنار گواهینامه استاندارد و اطلاعات شرکت تولید کننده آن قرار می گیرد. تفاوت اصلی لنت های ترمز در بحث ضریب اصطکاک، این است که لنت ها با جنس های مختلف، ضریب اصطکاک و دقت عملکردشان در دما های متفاوت تغییر پیدا میکند. به همین سبب علامت مخصوصی که نماد ضریب اصطکاک لنت است، بر روی جعبه های لنت توسط کمپانی های تولید کننده قرار می گیرد تا به عنوان نمونه ضریب اصطکاک لنتی را در دماهای 45 درجه و 90 درجه سانتی گراد به مصرف کننده ها، نشان بدهد. البته این نکته را هم در مورد ضریب اصطکاک باید بدانید که، عمر لنت ترمز و ضریب اصطکاک در صورت استفاده شدن از آن در دماهای پایین تر، همواره بالاتر و بیشتر است.

عمر لنت ترمز به چه عواملی بستگی دارد

عمر لنت ترمز به چه عواملی بستگی دارد

کاسه ای یا دیسکی: همینطور که اشاره شد، مهم ترین چیزی که باعث ایجاد دو دستگی در لنت های ترمز می شود، سیستم به کار رفته در بخش ترمز گیری و کاسه ای یا دیسکی بودن آن است. اهمیت این موضوع در این جا است که در صورتی که سیستم ترمز گیری خودروی شما سیستم کاسه ای باشد، باید از یک نوع لنت ترمز و در صورتی که سیستم ترمز گیری خودروی شما دیسکی باشد، باید از یک نوع دیگر از لنت ترمز ها استفاده کنید. به طبع با توجه به تفاوت لنت های به کار رفته، طول عمر لنت ترمز ها در هر سیستم هم، با یکدیگر متفاوت است.

کسب اطلاعات بیشتر: عمر لنت ترمز به چه عواملی بستگی دارد؟

متریال: از دیگر دلایل تفاوت بین لنت های ترمز و تفاوت بین انواع طول عمر لنت ترمز با یکدیگر، متریال به کار رفته در ساخت آن ها توسط کمپانی ها است. علت این تفاوت هم در این است که هر متریال مختلف مقدار مقاومت و طول عمر مشخصی دارد و تا یه حد مشخصی، به درستی کار می کند. کمپانی های مختلف، لنت هایشان را در متریال ها و دسته هایی مثل فلزی، سرامیکی، ارگانیک و نیمه فلزی تولید می کنند.

رنگ: بحث تفاوت در رنگ لنت ها بیشتر در رابطه با لنت های سرامیکی مطرح است. زیرا شرکت های سازنده برای این که ویژگی های هر لنت سرامیکی را از دیگری مشخص کنند، آن ها را در رنگ های متفاوتی تولید می کنند. از رنگ های لنت های سرامیکی می توان، سبز، نارنجی، زرد، قرمز و سیاه را نام برد.

کسب اطلاعات بیشتر: علل خرابی سیبک فرمان خودرو

آخرين سخنان

عمر لنت ترمز به چه عواملی بستگی دارد

عمر لنت ترمز به چه عواملی بستگی دارد

این كه مطالبی مثل چیستی لنت ترمز و عواملی که عمر لنت ترمز به آن ها بستگی دارد را بیان کردیم، به این دلیل بود که، شما عزیزان را بیشتر با قسمت سیستم ترمز گیری خودرویتان آشنا کنیم تا شما بیشتر از آن مراقبت کنید و رانندگی ایمن تری داشته باشید. طول عمر لنت ترمز درد دید کلی به سه عامل وابسته است، یک، مقدار کارکرد طبیعی ای که بر اساس کیلومتر و بخاطر مصرفی بودنش دارد، دو، مطالبی که در بخش قبل به آن ها اشاره کردیم و سه نحوه استفاده شما و شکل مسیر هایی که شما با خودرویتان طی می کنید.

اگر که صاحب خودرو های شرکت رنو هستید، پیشنهاد ما به شما این است که برای نظارت بهتر بر سلامت لنت ها، سیستم ترمز گیری و در کل سلامت خودرویتان، به تعمیرگاه تخصصی رنوی ما یعنی ایران رنو که با ارائه تمامی خدمات خودرویی مورد نیاز شما در خدمتتان است، مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *