مقالات

علت خارج شدن دود سیاه از اگزوز چیست؟

خارج شدن دود سیاه از اگزوز نشانه چیست؟ قبلا با خارج شدن دود سیاه از اگزوز مواجه شده اید؟

تعمیرگاه تخصصی ایران رنو اینبار می خواهد در مورد خارج شدن دود سیاه از اگزوز برای شما صحبت کند. در صورتی که در این مورد اطلاعاتی ندارید تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

تعمیرگاه ایران رنو متخصص در زمنیه تعمیرات و عیب یابی خودروهای رنو در خدمت شماست. شما عزیزان جهت مراجعه به تعمیرگاه می توانید با شماره های درج شده در انتهای مقاله تماس حاصل نمایید.

خارج شدن دود سیاه از اگزوز

در صورتی که خارج شدن دود سیاه از اگزوز را مشاهده کردید مطمئن باشید که سوخت و هوای غنی داخل موتور مخلوط می شوند. ایده آل ترین نسبت سوخت و هوا از نظر میزان آلایندگی در خودرو که قدرت بسیار خوبی را نیز برای خودرو فراهم می کند 14.7 گرم هوا به 1 گرم سوخت است. در صورتی که میزان سوخت از یک گرم بیشتر شود و یا اینکه گرم هوا از مقدار مجاز 14.7 کاهش یابد باعث ایجاد دود سیاه می شود. در این حالت می بایست به تعمیرگاه تخصصی خود مراجعه کنید و نسبت به تعمیر خودروی خود اقدام کنید. در ادامه علت بهم ریختگی این نسبت و خارج شدن دود سیاه از اگزوز را برای شما شرح می دهیم.

خارج شدن دود سیاه از اگزوز

خارج شدن دود سیاه از اگزوز

  • خرابی انژکتورها

در صورتی که انژکتور خودروی شما نشتی داشته باشد و چکه کند، نسبت سوخت و هوا بدون فرمان ECU تغییر می کند و سبب تولید دود سیاه می شود. به مراجعه به ایران رنو نسبت به سلامتی انژکتور خودروی خود اطمینان حاصل کنید.

  • خرابی سنسور اکسیژن

وظبفه سنسور اکسیژن این است که پس از اندازه گیری میزان اکسیژن در دودهای خروجی، این مقدار را به ECU گزارش کند. ECU با توجه به این مقدار پاشش انژکتورها را مشخص می کند. بنابراین در صورتی که مقدار اکسیژن موجود در دود خروجی را سنسور اشتباه گزارش کند ممکن است پاشش سوخت بیشتر شود و دود سیاه از اگزوز خارج شود.

نشانه های پایان عمر لاستیک خودرو چیست؟

  • خرابی سنسور دمای آب

سنسور دمای اب وظیفه دارد که دمای اب حول موتور را اندازه گیری کند و به ECU گزارش کند. در صورتی که سنسور دمای آب به درستی عمل نکند و دمای آب سرد را به ECU اطلاع دهد؛ در این حالت ECU حالت ساسات را فعال می کند و انژکتورها سوخت بیشتری را پاشش می کنند و این موضوع سبب خارج شدن دود سیاه می شود.

  • خرابی سنسور مپ

سنسور مپ فشار هوای ورودی به موتور را اندازه گیری می کند و آن را به ECU گزارش می دهد. ECU با توجه به فشار هوا می تواند جرم هوای ورودی به موتور را اندازه گیری کند. بدین طریق میزان سوخت مورد نظر محاسبه می شود. اگر سنسور مپ خراب باشد نسبت مخلوط سوخت و هوا بهم می ریزد که نیتجه آن خارج شدن دود سیاه است.

  • خرابی سیستم جرقه

سیستم جرقه یک پک کامل است و شامل شمع، وایر و کوئل است. هر یک از این قطعات به طور جداگانه وظیفه ای دارند که در نتیجه آن سبب احتراق به موتور می شوند. در صورتی که هریک از این قطعات خراب باشد سبب عدم احتراق درست در سیلندر می شوند و دود سیاه را در خروجی اگزوز مشاهده می کنید.

  • خرابی رگلاتور فشار سوخت

رگلاتور قطعه ای است که ورودی بنزین به داخل سیلندر را مدیریت می کند. با خراب شدن این قطعه و بالا رفتن فشار ریل سوخت، بنزین بیشتری به محفظه احتراق می شود. در این حالت مخلوط سوخت و هوا غنی شده و سبب خارج شدن دود سیاه می شود.

  • کثیفی فیلتر هوا

فیلتر هوا در واقع پس از جداسازی آلاینده ها، هوا را به داخل موتور هدایت می کند. حال در صورتی که فیلتر هوا کثیف باشد هوا به سختی وارد موتور می شود. همین مورد نیز می تواند سبب به هم زدن نسبت سوخت و هوا باشد. که در نتیجه دود سیاه از اگزوز خارج می شود.

خارج شدن دود سیاه از اگزوز

خارج شدن دود سیاه از اگزوز

تعمیرگاه تخصصی ایران رنو

همانطور که می دانید خودروهای رنو به دلیل حساسیتی که دارند نمی توان به دست هر تعمیرکار نابلدی سپرد. برای این کار بهتر است از از یک تعمیرگاه تخصصی رنو بهره ببرید تا نسبت به تعمیر خودروی خود اطمینان حاصل کنید. ما به شما تعمیرگاه ایران رنو را پیشنهاد می کنیم.

تماس با ما

تهرانپارس، بلوار بابائیان، خیابان پنجم شیدایی کوچه هفتم شمالی پلاک 10

شماره تماس:

09128896509

09120996450

02177785114

02177785115

9 دیدگاه در “علت خارج شدن دود سیاه از اگزوز چیست؟

  1. کریم محمودی گفت:

    اقا خیلی کامل بود ممنون.

    1. admin گفت:

      انشالله براتون مفید باشه. موفق باشید.

  2. سعید سپهری گفت:

    ممنونم از تعمیرگاه رنو مخصوصا مهندسای خوش برخوردش. سایتتون مثه خودتون عالیه تشکر

    1. admin گفت:

      لطف دارین دکتر سپهری عزیز

  3. سجاد پناهی گفت:

    ممنون از مطالبتون مهندس کارتون حرف نداره

  4. بله گفت:

    ممنون از مفیدتون،البته من پژو پارس دارم ولی مطلب شما خیلی برام مفید بود چون صبح استارت میزدم تایک دقیقه دود سیاه بیرون می اومد و تک کار میکرد بعداز دقیقه درست میشد که فکر کنم ازسنسوراکسیژن باشد

    1. تقی گفت:

      باید دیاگ بزاری اگه از سنسورهات نبود احتمال آب بندی و تایم نبودن سوپاپها وجود داره

  5. علی ابراهیم زاده گفت:

    باسلام وعرض ادب
    خودروی من سانتافه هستش صبح استارت زدنی تا ۱۲ ثانیه دود سیاه خارج میشه بعد اون کامل قطع میشه دلیلش چی میتونه باشه با سپاس

  6. تقی گفت:

    از عدم آب بندی سوپاپ ها در سرسیلندر و گاهی اوقات از رینگهای پیستون هم میشه که در اون حالت ماشین در ابتدای استارت خوردن و در حالت سلو کمی موتور لرزش دارد.ماشین شتاب و زور کافی ندارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *