مقالات

خرابی دریچه گاز برقی رنو

علائم خرابی دریچه گاز ال90 و مگان چیست؟ بهترین تعمیرگاه برای تعمیر دریچه گاز ال90 کجاست؟ اگر احساس می کنید دریچه گاز خودرو شما خراب شده است و لازم است که برای تعمیر آن اقدام کنید و یا علائم خرابی دریچه گاز را نمی دانید در این مقاله با مجموعه ایران رنو همراه باشید. شما عزیزان برای تعمیر دریچه گاز ال90 و مگان می توانید به بهترین تعمیرگاه رنو در تهران یعنی ایران رنو مراجعه کنید.

جهت دریافت نوبت تماس بگیرید: 091288965098

تعمیر دریچه گاز برقی ال نود

در موتورهای احتراق داخلی وظیفه تنظیم میزان گشتاور و توان خروجی بر عهده دریچه گاز (Throttle body) است، دریچه گاز به وسیله یک شیر پروانه ای (Butterfly Valve) و تغییر زاویه آن ميزان جريان هواي (Air Flow) ورودي به موتور را تنظيم مي‌كند و بنابراين ميزان پاشش سوخت نيز متناسب با اين ميزان هوا کاهش يافته و توان و گشتاور خروجي موتور تنظيم مي‌شود.

همچنين اين وسيله با استفاده از يک مسير جانبي به موتور اجازه مي‌دهد زماني که موتور تحت بار نيست و فرماني از راننده مبني بر فشار پدال گاز دريافت نشده است موتور به صورت بي‌بار (idle) همچنان روشن بماند. تعمیر دریچه گاز برقی ال نود با متخصصی باتجربه در ایران رنو.

انواع دريچه گاز خودرو

عموماً كنترل و تغيير زاويه دريچه گاز با دو نوع اصلي صورت مي‌گيرد: دريچه گاز مكانيكي و دريچه گاز الكترونيكي (يا برقي).

اجزاء تشکيل‌دهنده دريچه گاز:

دريچه گاز از يك شير پروانه‌اي (Butterfly Valve) تشكيل شده است كه با تغيير زاويه خود سطح مؤثر عبور جريان هوا را تغيير داده و ميزان جريان هوا به موتور (ازطريق چندراهه ورودي و راهگاه‌ها) را تنظيم مي‌كند. اين شير در دريچه گاز مکانيکي توسط کابل و مستقيماً با دستور راننده (فشار پدال گاز) عمل مي‌كند، اما در دريچه گاز برقي توسط دستور سامانه مديريت موتور تغيير زاويه مي‌دهد.

بدنه دريچه گاز عموماً از جنس آلومينيوم يا مواد ترکيبي (composite) ساخته مي‌شود. استفاده از ماده ترکيبي به دليل سبک‌تر بودن و مقاومت در مقابل خوردگي، نسبت به نوع آلومينيومي برتري دارد. در دريچه گاز برقي براي اجرا دستور ارسالي از سامانه مديريت موتور در تغيير زاويه دريچه گاز از عملگر (actuator) و «حسگر (sensor) موقعيت دريچه گاز» استفاده مي‌شود.

اين حسگر موقعيت لحظه‌اي دريچه گاز را به منظور تشخيص وضعيت‌هاي دور آرام (idle)، تمام بار (full load) و يا وضعيت‌هاي مربوط به شتابگيري (accelerating) يا كاهش سرعت خودرو (decelerating) به واحد مديريت موتور (ECU) ارسال مي‌كند. دريچه گاز علاوه بر مسير هواي ورودي از طريق دريچه پروانه‌اي، داراي يك مسير هواي اضافي است كه هوا از طريق آن مي‌تواند به صورت جانبي عبور كند. اين مسير عموماً توسط «استپر موتور» (Stepper motor) تنظيم و کنترل مي‌شود. اهداف استفاده از «استپر موتور» عبارتند از:

ايجاد حالت ساسات در زمان سرد بودن موتور و بسته بودن دريچه گاز، تنظيم دور آرام در زمان گرفتن بار اضافي از موتور (به طور مثال راه‌اندازي كولر)،  تنظيم نسبت مناسب مخلوط سوخت و هوا در دور آرام و کاهش ميزان توليد آلاينده‌ها در اين شرايط و جلوگيري از بسته شدن سريع مسير هوا زماني كه در سرعت‌هاي بالا راننده به طور ناگهاني پا را از روي پدال گاز برمي‌دارد.
در پايان مي‌توان به مزيت استفاده از دريچه گاز برقي در موتورهاي دوگانه‌سوز نيز اشاره كرد که با استفاده از آن و کاليبراسيون موتور در دو حالت براي دو سوخت، همواره عملکردي مناسب داشته و در زمان استفاده موتور از يک سوخت به سوخت ديگر (fuel-switching) هيچگونه تغييري در عملکرد موتور ايجاد و احساس نمي‌شود. در حال حاضر استفاده از دريچه گاز برقي به تدريج در حال تبديل شدن به يک استاندارد در موتورهاي بنزيني است و در اغلب موتورهاي جديد امروزي از آن استفاده مي‌شود.

دریچه گاز مکانیکی

تا چندي پيش، بيشتر خودروها مجهز به اين نوع دريچه گاز بودند.فروش خودرو، اين نوع دريچه توسط کابل و به طور مستقيم توسط فشار پدال گاز به حرکت در مي‌آيد. از مزاياي اين دريچه ساده بودن سيستم و ارزاني آن است.

خرابی دریچه گاز ال نود | خرابی دریچه گاز مگان | تعویض دریچه گاز

خرابی دریچه گاز ال نود | خرابی دریچه گاز مگان | تعویض دریچه گاز

دريچه گاز برقي

در دريچه گاز الكترونيكي يا برقي، تغيير زاويه شير پروانه‌اي با ارسال سيگنال از سيستم مديريت موتور صورت مي‌پذيرد. سيستم مديريت موتور با توجه به فرمان راننده و البته شرايط حرکتي خودرو و عملكرد موتور و استراتژي برنامه‌ريزي‌شده در واحد کنترل موتور (ECU)، دستور تغيير زاويه دريچه گاز را صادر مي‌كند. اين نوع دريچه گاز داراي سيستم مستقيم ارتباطي با پدال گاز نيست.

دريچه گاز برقي به دليل امکان كنترل دقيق‌تر ميزان هواي ورودي به موتور، نسبت به دريچه گاز مكانيكي برتري دارد. همچنين با استفاده از اين مكانيزم، امكان استفاده از قابليت‌هاي كنترل و فناوري‌هاي پيشرفته مديريت موتور و خودرو ممكن مي‌گردد و در نتيجه راندمان و كارايي موتور بيشتر خواهد بود.

از ديگر مزاياي استفاده از اين نوع دريچه گاز، تنظيم و برنامه‌ريزي كنترل تغيير دريچه گاز بر اساس نياز مشتري و استراتژي تعريف‌شده براي موتور مي‌باشد؛ بنابراين مي‌توان از يک نوع دريچه گاز براي موتورهاي مختلف با استراتژي‌هاي گوناگون استفاده کرد. اما مهم‌ترين برتري دريچه گازبرقي نسبت به نوع مکانيکي، کاهش مصرف سوخت و آلودگي است.

در طول چرخه کاري موتور يکي از مواردي که بيشترين مصرف سوخت و توليد آلاينده‌ها در خودرو صورت مي‌گيرد، زماني است که راننده به طور ناگهاني بر پدال گاز فشار مي‌آورد. در دريچه گاز مکانيکي دستور راننده به طور کامل اجرا و به دريچه گاز منتقل مي‌شود كه در اين شرايط نسبت سوخت و هوا مي‌تواند از حالت بهينه خارج شده و ميزان مصرف سوخت و آلاينده‌ها افزايش يابد.

اما در دريچه گاز برقي تغييرات ناگهاني دريچه گاز توسط سامانه مديريت موتور کاهش يافته و به تغيير ملايم‌تر دريچه گاز تبديل مي‌شود و بدين ترتيب ميزان مصرف سوخت و آلاينده‌ها کاهش مي‌يابد.

در برخي موارد راننده‌هايي که به موتورهاي با دريچه گاز مکانيکي عادت کرده‌اند، از موتورهای مجهز به دريچه گاز برقي، به دليل کاهش حس رانندگي اسپرتي و گاهأ کاهش شتاب خودرو شکايت دارند. البته همان طور که در چگونگي عملکرد دريچه گاز برقي گفته شد، با توجه به نوع استفاده از خودرو مي‌توان برنامه‌ريزي «مديريت موتور» را طوري تنظيم نمود که تغيير زاويه دريچه گاز و در نتيجه رانندگي در حالت کاملاً اقتصادي (Economic)، کاملا اسپرتي و يا حالتي بين اين دو حالت صورت پذيرد.

امروزه در موتورهاي پيشرفته که از سامانه‌هاي با فناوري جديد و پيشرفته همچون موتورهاي هيبريدي، «سيستم پاشش مستقيم سوخت» و کنترل سرعت کروز بهره می‌برند، استفاده از دريچه گاز برقي کاملاً ضروري است. همچنين به دليل نبود سيم و کابل، دريچه گاز برقي جمع و جورتر بوده و جانمايي مناسب‌تري نسبت به دريچه گاز مکانيکي دارد.

علائم خرابی دریچه گاز مگان

در ادامه برخی از علائم خرابی دریچه گاز را برای خودروهای رنو شرح داده ایم. علائم خرابی دریچه گاز مگان و ال90 مشابه یکدیگر می باشد برای بررسی می توانید بخش بعدی را مطالعه بفرمایید.

علائم خرابی دریچه گاز ال90

  • بالا ماندن دور موتور

شایع‌ترین عیبی که در صورت خراب بودن سنسور به وجود می‌آید گاز خوردن خودرو هنگام خلاص بودن است. متأسفانه اکثر مردم وقتی می‌بینند خودرو در هنگام خلاص بودن نیز بدون دلیل گاز می‌خورد، اقدام به تعویض استپر موتور می‌کنند. درصورتی که این ایراد می‌تواند از خراب بودن سنسور دریچه گاز باشد.

  • کپ کردن خودرو در دور موتور ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰

در هنگام گاز دادن اگر می‌بینید دور موتور بین دورهای ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ بوده و خودرو به درستی گاز نمی‌خورد و خفه می‌کند، به این معنی ا‌ست که سنسور دریچه گاز خراب است.

  • تأخیر در گاز خوردن خودرو

اگر ولتاژ سنسور دریچه گاز کمتر از حد استاندارد باشد خودرو دیر گاز می‌خورد. به دلیل آنکه چند ثانیه طول می‌کشد تا ولتاژ به حد استاندارد برسد تا خودرو شرایط مناسب برای گاز خوردن را پیدا کند.

  • تأخیر در پایین آمدن گاز خودرو

اگر بعد از رها کردن پدال گاز، درجه دور موتور با تأخیر به حالت نرمال برگردد، ایراد از سنسور دریچه گاز است. در چنین شرایطی سنسور حالت فنری بودن خود را از دست‌ داده است و چندثانیه‌ای زمان خواهد برد تا به حالت اولیه بازگردد.

  • افزایش مصرف سوخت

هم‌زمان با گاز خوردن خودرو یا تأخیر در برگشت دور موتور به حالت عادی، کامپیوتر تشخیص می‌دهد که دریچه گاز باز است. در این حالت، ورودی دریچه گاز باز می‌ماند و پاشش سوخت قطع نمی‌شود. این مسئله عاملی برای افزایش مصرف سوخت خواهد بود که عموم مردم از آن اطلاعی ندارند.

  • خاموش شدن خودرو در هنگام سرد بودن

اگر خودرو سرد باشد و شما اقدام به گاز دادن خودرو کنید و خودرو خاموش شود، به احتمال خیلی زیاد نشان از مشکل داشتن سنسور دریچه گاز دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *