تعمیرگاه تخصصی گیربکس | تعمیر گیربکس تالیسمان | تعمیرگاه تالیسمان | تعمیرگاه تخصصی رنو

تعمیرگاه تخصصی تالیسمان

کوبش تالیسمان | تعمیرگاه تخصصی تالیسمان | تعویض روغن تالیسمان | تعمیرگاه تالیسمان | تالیسمان

 

تعمیرگاه تخصصی ایران رنو واقع در تهرانپارس بلوار بابائیان، خیابان پنجم شیدایی، کوچه هفتم شمالی پلاک 10 به مدیریت مهندس یوسف قدردان با بیش از ده سال سابقه در زمینه تعمیر انواع خودروهای رنو شما عزیزان را در نگهداری هرچه بهتر از خودروی رنو خود یاری می‌کند .لیست خودروهایی که مهندسین لایق این مجموعه در تعمیرگاه تخصصی ایران رنو به ارائه خدمات آن‌ها خواهند پرداخت به شرح زیر است.

1-رنو ال نود/ تندر نود/ تندر پلاسپارس تندر

2-رنو مگان دنده دستی و اتوماتیک

3- رنو ساندرو

4- رنو کپچر

5-رنو داستر

6-رنو تالیسمان

7-رنو سفران

8- رنو لاگونا

9- رنوکولئوس

10-رنو لتیتود

و سایر خودروهای شرکت خودرو سازی رنو

لیست خدماتی که در تعمیرگاه تخصصی ایران رنو قابل انجام است:

1-تعمیر گیربکس اتوماتیک و دستی

2- تعویض روغن گیربکس توسط دستگاه دستگاه تمام اتوماتیک( ساکشن)

3سرویس دوره ای رنو

4- خدمات جلوبندی رنو

5-خدمات برق رنو

 

بررسی سیستم تعلیق رنو تالیسمان

 

علیق در لغت به معنای معلق بودن است؛ هر جسمی که نسبت به یک نقطه ثابت در محور مختصات محل مشخصی نداشته باشد و دائماً موقعیت آن تغییر کند را جسم معلق می‌نامند. با توجه به شرایط جاده که موقعیت مشخصی ندارد به سیستمی نیاز است تا بتواند ناهمواری‌های جاده را جذب نموده و از انتقال آن به کابین خودرو جلوگیری کند. یک جاده هرچقدر هم صاف و مسطح باشد محل مناسبی برای به حرکت درآوردن یک یا چند تن فلز با سرعت بالا نیست پس به سیستمی نیاز است که توانایی کاهش ضربات، تکان‌ها و لرزش‌های ناشی از شرایط جاده را داشته باشد. علاوه بر این یک خودرو باید در مقابل تغییر مقدار بار وارده و تغییر نقطه ثقل، انعطاف پذیر بوده و توانایی مواجه با آن‌ها را داشته باشد که در نبود چنین سیستمی برای تغییر وضعیت تعادل، خودرو در ابتدای پیچ از مسیر منحرف شده و یا واژگون می‌گردد.

موارد فوق را می‌توان فلسفه اصلی وجود سیستم تعلیق دانست. این سیستم علاوه بر دفع ضربات جاده وظایف دیگری نظیر نگهداری میزان تنظیم چرخ‌ها، نگه‌داشتن ارتفاع خودرو، پشتیبانی از وزن خودرو و مهم‌تر از همه فرمان دهی خودرو و … بر عهده دارد.

رنو تالیسمان از بدو ورودش به کشور بسیار پرهیاهو و تحسین برانگیز بوده است، مانند سیستم توربو شارژر و گیربکس دو کلاچه که همیشه مورد بحث و توجه مالکان و یا هواداران این خودرو بوده است.

یکی از مسائلی که امروزه توجه عموم را به خودش جلب کرده و روز به روز به آتش بحث آن افزوده می‌شود وجود کوبش و یا ضربه در سیستم تعلیق این محبوب فرانسوی است. رنو تالیسمان با وجود سیستم تعلیق پیشرفته و به روز خود، به دلیل وجود این مشکل نارضایتی مالکان خود را سبب شده است. عده‌ای آن را پذیرفته و عده‌ای دیگر در دام تبلیغات افتاده و با هزینه‌های گزاف سعی در رفع این ایراد کرده‌اند.

این مقاله به دو بخش بررسی کوبش محور عقب تالیسمان و مقایسه تعلیق فعال و نیمه فعال می‌پردازد.

 

وظایف سیستم تعلیق

سیستم تعلیق در خودرو دارای وظایف مختلفی است که گاه چندان سنخیتی با یکدیگر ندارند و دارای انواع مختلفی بوده و از اجزا مختلفی نیز تشکیل شده‌اند. همچنین با توجه به نیازهایی که بر اساس آنها سیستم‌های تعلیق ابداع شده و نیازهایی که به تدریج با توسعه حمل و نقل بوجود آمده‌اند، همگام با تکنولوژی سیستم‌های تعلیق نیز پیشرفت کرده‌اند. این مقاله به بررسی سیستم تعلیق رنو تالیسمان که از تکنولوژی جدید بهره می‌برد و چندیست که وارد کشورمان شده، می‌پردازد.

هنگام عبور خودرو از سطح جاده نوسانات مختلفی بر آن وارد می‌شود:

کوبش تالیسمان | تعمیرگاه تخصصی تالیسمان | تعویض روغن تالیسمان | تعمیرگاه تالیسمان | تالیسمان

کوبش تالیسمان | تعمیرگاه تخصصی تالیسمان | تعویض روغن تالیسمان | تعمیرگاه تالیسمان | تالیسمان

انواع نوسانات وارد بر خودرو

Surge: نوسانات خطی در امتداد محور طولی
Lurch: نوسانات خطی در امتداد محور عرضی
Bounce(heave): نوسانات خطی در راستای عمودی
Roll: نوسانات دورانی حول محور طولی
Pitch: نوسانات دورانی حول محور عرضی
Yaw: نوسانات دورانی حول محور عمودی

آنچه که در طراحی سیستم‌های تعلیق بیشتر مورد توجه است نوسانات دورانی حول محور طولی حاصل از گردش خودرو روی پیچ‌ها و نوسانات دورانی حول محور عرضی حاصل از حرکات ناشی از شتابگیری و ترمز کردن خودرو است.

سیستم تعلیق مابین بدنه خودرو و اکسل چرخ‌ها قرار گرفته و به خودرو اجازه می‌دهد تا با کمترین بالا و پایین رفتن بدنه روی جاده حرکت کند. همچنین در هنگام دور زدن این سیستم از کاهش تماس چرخ‌های داخلی با سطح جاده جلوگیری کرده و باعث بالا رفتن ثبات خودرو هنگام دور زدن می‌شود.به صورت کلی وظایف سیستم تعلیق را می‌توان به موارد زیر تقسیم کرد:

قابلیت هدایت خودرو موقع رانندگی در جاده‌ها بخصوص سر پیچ‌ها و موقع ترمز کردن
عکس‌العمل مناسب در مقابل نیروها و گشتاورهای ناشی از شتاب یا ترمز گرفتن و نیروهای جانبی و همچنین ناهمواری جاده
پایداری قطعات خودرو در مقابل ناهمواری جاده
جلوگیری از ارتعاشات و نوسانات ناشی از پستی و بلندی جاده به شاسی خودرو و در نهایت راحتی سرنشین
تأمین و حفظ هندسه تعلیق چرخ‌های جلو

سیستم تعلیق خودروهای رنو در محور جلو از نوع تعلیق مستقل است که خود به انواع مختلفی تقسیم می‌شود اما آنچه که رنو مورد استفاده قرار داده است با نام تعلیق مک فرسون شناخته می‌شود. هر سیستم تعلیق دارای قطعاتی است که هر یک بصورت مجزا بر روی سیستم نصب می‌گردند که شامل:

طبق
بوش
سیبک
کمک فنر
فنر

هستند. البته هر کدام از این بخش‌ها خود به زیر شاخه‌های متعددی تقسیم می‌شوند.

تمامی قطعات فوق در بخش جلویی خودرو طراحی شده‌اند تا از انتقال ضربات و نوسانات سطح جاده به داخل کابین جلوگیری کنند. یکی از آن قطعات طبق است که دارای دو عدد بوش لاستیکی بوده و خرابی هر یک از آن بوش‌ها، می‌تواند موجب ایجاد ضربه و کوبش در محور جلوی خودرو گردد. خرابی دیگر قطعات نیز هر یک می‌تواند مشکلاتی ایجاد کند.

در ادامه به بررسی سیستم تعلیق خودرو رنو تالیسمان و مشکلات کوبش آن می‌پردازیم.

سیستم‌های تعلیق خودرو بصورت سنتی فقط برای دست یابی فرمانپذیری در جاده، ظرفیت حمل بار و راحتی سرنشین تعریف می‌شدند. سیستم‌های تعلیق می‌بایست تأمین کننده کنترل و مانور پذیری در خودرو باشد و تاثیرات جاده بر سرنشین را کم کند. اخیراً سیستم‌های نیمه فعال مورد تحقیق و بررسی قرار گرفته‌اند و نتایج بهتری را در مقایسه با سیستم تعلیق‌های سنتی ارائه می‌دهند. تعلیق نیمه فعال فقط عملکرد کمک فنر را چسبناک‌تر می‌کند و هیچ انرژی را به سیستم انتقال نمی‌دهد و با کمترین انرژی عملیاتی شده و قیمت مناسبی هم دارد. در سیستم‌های نیمه فعال تعلیق کمک فنرهای (MR) مغناطیسی به دلیل دفع بالای نیرو بسیار قابل توجه هستند و حتی با یک باتری کوچک نیز قابل کنترل می‌باشند و اگر این سیستم به هر دلیلی دچار اختلال شود سیستم تعلیق همانند یک تعلیق ساده کار خود را انجام خواهد داد.

محور عقب این خودرو شامل اکسل، دو عدد بوش اکسل، دو عددکمک فنر گازی-روغنی، دو عدد سگدست (که خود حامل چند قطعه دیگر است)، است. خود سگدست شامل یک شفت، بلبرینگ و بوش میانی است.

در تصویر زیر می‌توانید تمامی قطعات مهم محور عقب را بصورت نقشه انفجاری ببینید.

کوبش تالیسمان | تعمیرگاه تخصصی تالیسمان | تعویض روغن تالیسمان | تعمیرگاه تالیسمان | تالیسمان

کوبش تالیسمان | تعمیرگاه تخصصی تالیسمان | تعویض روغن تالیسمان | تعمیرگاه تالیسمان | تالیسمان

 

خرابی و یا مستهلک شدن هر یک از قطعات فوق می‌تواند موجب کوبش مورد نظر گردد که شایع‌ترین آن مربوط به سگدست است.

روش رفع کوبش رنو تالیسمان

برای رفع کوبش دو راه استاندارد وجود دارد، یکی تعویض سگدست های عقب و دیگری تعویض بوش سگدست ها است که قیمت کمتری دارد، بد نیست بدانید که بوش‌های سگدست استاندارد عملکرد بهتری در دفع ضربه دارد چرا که درون آن مانند بوش درون سگدست ها خالی نبوده و تو پر است.

کوبش تالیسمان | تعمیرگاه تخصصی تالیسمان | تعویض روغن تالیسمان | تعمیرگاه تالیسمان | تالیسمان

کوبش تالیسمان | تعمیرگاه تخصصی تالیسمان | تعویض روغن تالیسمان | تعمیرگاه تالیسمان | تالیسمان

بررسی سیستم تعلیق رنو تالیسمان

علی ایحال تنها روش‌های استانداردی که می‌تواند مانع این کوبش گردد دو مورد فوق می‌باشند که آسیبی به خودرو نمی‌زند.

 

کوبش تالیسمان | تعمیرگاه تخصصی تالیسمان | تعویض روغن تالیسمان | تعمیرگاه تالیسمان | تالیسمان

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *