مقالات

تعویض روغن موتور مگان

زمان تعویض روغن موتور مگان را می دانید؟ دارای خودرو مگان هستید؟ برای تعویض روغن موتور مگان خود به کجا مراجعه می کنید؟ تعویض روغن موتور مگان های دستی و اتوماتیک یکسان است؟ در این مقاله می خواهیم به صورت مفصل در مورد روغن موتور و اینکه مناسب ترین روغن موتور برای مگان کدام است به بحث و بررسی بپردازیم. حتما برای شما هم پیش آمده است که زمان تعویض روغن موتور خود را فراموش کرده اید و بعدا به مشکلات زیادی برخورد کرده اید. در صورتی که دارای خودرو مگان می باشید این مشکل را حل شده بدانید. با یک بار مراجعه به تعمیرگاه تخصصی ایران رنو می توانید زمان مراجعات بعدی خود را برای تعویض روغن موتور مگان از طریق پیامک دریافت کنید و مشکل خود را حل کنید. با تعمیرگاه مگان یعنی تعمیرگاه تخصصی ایران رنو همراه باشید.

زمان تعویض روغن موتور مگان

شاید بار‌ها شنیده باشید که فلان روغن موتور را در ۵۰۰۰ کیلومتر یا ۱۰۰۰۰ کیلومتر باید تعویض کرد. ملاک این زمان کارکرد چیست؟ و به چه دلیل این زمان برای روغنهای مختلف متفاوت است. این نوشته به شما که احتمالا خودرویی زیر پایتان دارید کمک خواهد کرد ضمن کسب اطلاعات لازم در خصوص موارد تاثیر گذار در تعویض روغن; زمانی که روغن موتور دستگاه باید تعویض شود و… آگاه شوید و خانواده را بدون خودرو نگذارید!

روغن از زمان شروع کار موتور در معرض اکسیده شدن و تجزیه حرارتی و آب و سوخت خام قرار دارد. لدا روغن پایه آن شروع به آلوده شدن و از دست دادن کیفیت خود می‌نماید. از طرفی مواد افزودنی آن نیز رفته رفته مصرف می‌شوند. مثلا مواد افزودنی پاک کننده ظرفیت معینی برای جذب و معلق نگه داشتن ذرات دارد. جالب است بدانید به ازای مصرف یک لیتر بنرین، یک لیتر آب تولید می‌شود که مقداری از آن به صورت بخار از اگزوز خارج می‌شودو مقداری نیز به روغن اضافه می‌شود.

سیاه شدن روغن موتور مگان نشان دهنده چیست؟

بسیاری تصور می‌کنند که سیاه شدن روغن دلیل خراب شدن آن است. در صورتیکه عکس آن صادق است. یعنی اگر در یک دستگاه سالم روغن پس از مدتی استفاده سیاه نشد باید آن را تعویض نمود.

در یک موتور سالم زود سیاه شدن روغن بعلت خاصیت پاکنندگی روغن موتور است; یعنی ماده افزودنی پاک کننده در روغن موتور، دوده حاصل از احتراق را در خود بصورت معلق نگه می‌دارد و طبعا سیاه می‌شود. اگر روغن موتور شما دیر سیاه شده باید نگران شد. بدین معنی که روغن قدرت جدب و معلق نگه داشتن دوده‌ها و مواد زائد را ندارد. واین دوده‌ها و الودگی‌ها روی قطعات موتور و لابلای ان‌ها ته نشین شده و باعث عدم انتقال حرارت –سائیدگی –رینگ چسباندن و روغن سوزی بیش از اندازه و کاهش تراکم گاز و کشش موتور خواهد شد.

عوامل موثر در مدت کارکرد تعویض روغن موتور

۱-شرایط کار دستگاه و موتور
۲-کیفیت مکانیکی موتور به ویژه سیستم سوخت رسانی و انژکتور‌ها و نیز وضیعت برق
۳-کیفیت روغن موتور و سوخت مصرفی
۴-کیفیت فیلترهای هوا و روغن
۵-نوع و مدل و سال ساخت موتور و خودرو
۶-مدت زمانی که روغن در کار‌تر می‌ماند

منظور از شرایط کار موتور و خودرو چیست؟

۱-سرعت خیلی زیادخودرو (تخته گاز رانندگی کردن)
۲-رانندگی با بارزیاد ودر سر بالائی‌ها و یدک کشیدن‌ها
۳-زیاد در جا کارکردن موتور (مثل ترافیک سنگین)
۴-رانندگی در سرما ;قبل از اینکه موتور کمی گرم شده باشد
۵-به طور مستمر مسافتهای کوتاه را طی کردنوخودرو را خاموش و روشن کردن به ویژ در سرما
۶-رانندگی در هوائی که خیلی مرطوب و یا خیلی گرد وغبار داشته باشد

لذا در این شرایط توصیه می‌گردد که روغن موتور زود‌تر تعویض گردد. با توجه به تجربیات موجود رعایت این نکته برای طول عمر موتور توصیه می‌گردد

بهترین روغن موتور برای مگان

سرب موجود در بنزین که برای بهسوری بهتر به بنزین اضافه می‌شد پس از ورود به روغن باعث اکسید شدن سریع‌تر روغن می‌گردید. در حال حاضر این ماده از بنزین موجود در کشور حذف گردیده است. بنزین با اکتان پایین نیز به دلیل عدم یک احتراق کامل باعث اضافه کردن دوده بیشتر به روغن می‌گردد. استفاده از بنزینهای سوپر نیز این مورد را تاحدودی کاهش می‌دهد.

ایا نوع روغن نقش مهمی در مدت زمان تعویض خواهد داشت؟

عموما با بالا رفتن مدل خودرو‌ها شرایط موتور نیز ار لحاظسرعت و راندمان حجمی و در نتیجه فشار وارده و درجه حرارت ایجاد شده بالا‌تر می‌رود. سازندگان سعی نموده‌اند علاوه بر ساخت روغن‌های متنایب با مدل‌های جدید روغن هائی نیز بسازند که مدت زمتن تعویض ان نیز بیشتر باشد. لذا معتبر‌ترین مرجع برای تعویض روغن سازنده موتور است. سازندگان موتور معمولا موتور را برای حالت عادی (با شدت کار منوسط) ذکر می‌کنند. بدیهی است اگر شرایط کار موتور سخت‌تر شود باید زمان تعویض روغن را کاهش داد.

توصیه متخصصین ایران رنو برای تعویض روغن موتور خودروی مگان شما رعایت استانداردهای ذکر شده در جدول زیر است.

تعویض روغن مگان اتومات | تعویض روغن مگان 1600 | تعویض روغن مگان 2000

تعویض روغن موتور مگان دستی و اتومات

توجه: اگر خودرو مدت قابل ملاحظه‌ای در یک طوفان خاک یا شن (مثل حرکت در نقاط کویری) کار کند وضعش از حالت عادی متفاوت است و روغن را باید در اولین فرصت تعویض کرد چون مقدار قابل ملاحظه‌ای خاک وماسه وارد روغن شده و انرا به گرد سمباده معلق در روغن تبدیل نموده است که اگر تعویض نشود به سرعت سائیدگی و فرسودگی ایجاد خواهدشد.

نکته جالب و مهم دیگر اینکه در سالهای اخیر با وجود معرفی استانداردهای بسیار بالا برای کیفیت روغن موتور‌ها توصیه زمان تعویض توسط سازندگان خودرو‌ها برای این روغن‌ها افزایش نیافته است وحتی کاهش یافته است. مثلا اکثر خودروسازان یک روغن API SJرا برای حدود ۱۰۰۰۰کیلومتر کارکرد توصیه می‌کننددر صورتی که با توجه به کیفیت بالای این روغن‌ها انتظار ۲۰۰۰۰کیلومتر وبیشتر می‌رفت. علت اینست در موتورهای امروزی میزان روغن سوزی به دلیل مسائل زیست محیطی;بسیار محدود شده و لذا سر ریز روغن جدید روی روغنی که داخل موتور است کاهش یافته و روغن داخل موتور بدون انکه توسط سرریز روغن جدید تقویت شود باید بار شدید کار در موتور را تحمل کندکه مسلما میزان این تحمل محدود خواهد شد.

مرکز تعویض روغن موتور مگان

توصیه کارشناسان ایران رنو برای نوع روغن موتور مصرفی خودروی مگان شما عزیزان روغن موتور الف اورجینال می باشد.اما با توجه با شرایط پیش آمده و تحریم کالاهای وارداتی این روغن موتور در سطح کشور موجود نیست از این رنو مهندسین ایران رنو توصیه می کنند از روغن موتور ادینول است.

شما عزیزان برای تعویض روغن موتور مگان دستی و اتومات می توانید به مجموعه تعمیرگاه تخصصی ایران رنو مراجعه کنید و با خیالی آسوده خودرو خود را به ما بسپارید.

شماره تماس:

09128896509-مهندس قدردان

4 دیدگاه در “تعویض روغن موتور مگان

  1. قاسم گفت:

    سلام خسته نباشین از چه روغن موتوری برای مگان استفاده می کنین؟

    1. admin گفت:

      سلام وقت بخیر. از روغن الف و روغن ادینول استفاده می شود

  2. مهدوی گفت:

    سلام وقت بخیر هزینه تعویض روغن گیربکس مگان چقدره؟

    1. پشتیبان سایت گفت:

      سلام با شماره 09128896509 تماس بگیرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *