مقالات

تعویض تسمه تایم مگان

تعویض تسمه تایم مگان

آنچه خواهید خواند

زمان تعویض تسمه تایم مگان 1600، زمان تعویض تسمه تایم مگان 2000 و معرفی مرکز تعویض تسمه تایم مگان را در این مقاله بخوانید. تعويض تسمه تایم مگان یکی از کار هایی است که صاحبین این خودروی فرانسوی، یعنی مگان، باید هر از چندگاهی آن را انجام دهند. خودرو ها از قطعات و قسمت های مختلفی تشکیل شده اند که تعداد آن ها به حدود سی هزار عدد هم می رسد. با مرکز تعویض تسمه تایم مگان در تهران همراه باشید. سلامت و کارکرد درست موتور خودرو، و در کل کارکرد خودرو، کاملا وابسته به سلامت تک تک این قطعات است و در صورت بروز مشکل برای هر کدام از آن ها، عملکرد کلی دستگاه تحت تاثیر قرار می گیرد.

یکی از این قطعات بسیار مهم و پر کاربرد در همه خودروهای خارجی و ایرانی هم، مثل همین رنو مگان، تسمه تایم می باشد. از همین رو نگهداری مناسب از آن و تعویض به موقع آن یکی از فعالیت های مهم و دارای اهمیت بالا می باشد. اگر که می خواهید با مطالبی مثل تعویض تسمه تایم مگان ۱۶۰۰، تعویض تسمه تایم مگان ۲۰۰۰، زمان تعویض تسمه تایم مگان، مرکز تعویض تسمه تایم مگان اتومات و... آشنا شوید، در ادامه مقاله هم همراه تعمیرگاه رنو بمانید.

شما عزیزان میتوانید برای تعویض تسمه تایم تمامی خودروهای گروه رنو خود به تعمیرگاه تخصصی ایران رنو واقع در تهرانپارس بلوار بابائیان خیابان پنجم شیدایی کوچه هفتم شمالی پلاک 10 مراجعه کنید. در این مرکز تخصصی رنو تعویض تسمه تایم خودروهای رنو شما از جمله ال نود، پارس تندر، مگان، ساندرو، داستر، کپچر و... با بالاترین کیفیت و مناسب ترین قیمت در کمترین زمان ممکن انجام می شود.

با تعمیرگاه رنو مگان همراه باشید. شما عزیزان میتوانید قبل از مراجعه حضوری برای  هماهنگی یا طرح سوالات احتمالی خود در خصوص تعویض تسمه تایم یا هرگونه سوال فنی در رابطه با تعمیر انواع خودروهای رنو خود با شماره های زیر تماس حاصل کنید:

09128896509-مهندس قدردان

تعویض تسمه تایم مگان

قبل از این که با مطالبی مثل تعویض تسمه تایم مگان 1600 یا زمان تعویض تسمه تایم مگان اتومات آشنا شویم، بهتر است که ببینیم این قطعه مهم چیست، و چه نقشی دارد. تسمه تایم یا تسمه تایمینگ همان گونه که از نامش هم پیداست یک تسمه است. تسمه تایم در خدرو های مختلف و بسته به سلیقه کمپانی سازنده می تواند از جنس لاستیک یا همان پلاستیکی باشد یا از جنس فلز و زنجیر باشد.

چه تسمه تایم لاستیکی و چه زنجیر تایم هر کدام ویژگی ها و مزایای خود را دارند، اما در اغلب خودرو ها مثل همین رنو مگان، معمولا تسمه تایم از جنس لاستیک می باشد. در مورد نقش تسمه تایم در خودرو هم باید گفت که قسمتی از پیشرانه احتراق داخلی است که زمان‌بندی سوپاپ ‌های پیشرانه، زمان بندی چرخش میل بادامک و میل سوپاپ و... را کنترل می‌ کند.

بیشتر بخوانید: هزینه تعمیر گیربکس مگان

كار تسمه تايمينگ چيست ؟ اين تسمه كه در قسمت داخلی، دارای دندانه های عرضی ( عاجدار) است، توسط پولی دندانه دار سر، ميل لنگ به حركت در آمده و عامل گردش پولی دندانه دار ميل بادامك در قسمت سر سيلندر موتور ميباشد.

گردش ميل بادامك نيز به نوبه خود باعث بالا و پايين رفتن سوپاپها در جايگاهشان در زمان معينی كه نياز است به محفظه احتراق موتور ،سوخت و هوا وارد شود و يا دود خارج گردد ، ميشود. اين زمان معين و مشخص را time ميگويند . در خودروهای قديمی از چرخ دنده و يا زنجيری شبيه به زنجير دوچرخه ولی بصورت چند قلو برای گرداندن ميل بادامك كه كار آن باز و بسته نمودن سوپاپها ميباشد، استفاده ميشد. چرخ دنده و زنجير باعث ازدياد صدا و وزن در موتور خودرو ميگرديد.

تعویض تسمه تایم مگان

تعویض تسمه تایم مگان

هزینه تعویض تسمه تایم مگان ۲۰۰۰

يكي از اقدامات بسیار مهم برای کسانی که صاحب خودروی رنو مگان هستند، تعویض تسمه تایم در زمان های مقرر و مشخص شده است. خودروی رنو مگان 200 هم یک خودروی فرانسوی و ساخت شرکت رنو است که دارای مشخصاتی مثل موتور 4 سیلندر، توانایی تولید 136 اسب بخار قدرت و 191 نیوتون متر گشتاور، دیفرانسیل جلو بودن، گیربکس 4 دنده ای اتوماتیک AL4، حداکثر سرعت 210 کیلومتر بر ساعت، شتاب صفر تا صد 9.4 ثانیه ای، مصرف ترکیبی 7.8 لیتری در هر صد کیلیومتر، ترمز ضد قفل یا ABS، سیستم توزیع نیروی ترمز، جعبه فرمان برقی، حجم باک 60 لیتری، داشتن رینگ آلومینیومی، ترمز جلو وعقب دیسکی، سیستم تعلیق جلوی مک فرسون با بازوی چهارگوش و میله موج گیر،

سیستم تعلیق عقب میله چرخشی با نقاط اتصال بیرونی، و از آپشن های آن هم می توان به سنسور باران، اتولایت، چراغ مه شکن جلو، چراغ سقفی جلو، چراغ مرکزی، چراغ مطلاعه در جلو و عقب، چراغ کفی درب ها، فرمان حساس به سرعت، کنترل سیستم صوتی پشت فرمان، سیستم مالتی مدیای لمسی، بلوتوث، ایربگ راننده و ایربگ سرنشین جلو، داشتن کارت هوشمند ایمنی، استاره کی لس یا دکمه ای، سیستم تهویه اتوماتیک، آینه های بقل برقی با گرم کن، شیشه بالابر آنتی ترپ و تک لکسی و… اشاره کرد. جهت دریافت هزینه تعویض تسمه تایم مگان 2000 اتومات می توانید با شماره های درج شده تماس حاصل نمایید.

تعویض تسمه تایم رنو مگان ۱۶۰۰

خودروی رنو مگان در دو مدل 1600 سی سی و 2000 سی سی تولید و به بازار عرضه می شود که شما در صورت داشتن هر کدام، باید برای تعویض تسمه تایم مگان 1600 یا 2000 اقدام کنید. دو مدل 1600 و 2000 با هم تفاوت هایی دارند، علاوه بر این هم خود مدل 1600 در دو سری تولید می شود E1  و E2 تولید می شود که فقط در بحث داشتن چراغ مه شکن جلو با هم تفاوت دارند، و در سری E2 مه شكن وجود دارد و در سري E1 نیست. جهت دریافت هزینه تعویض تسمه تایم مگان 1600 می توانید با شماره های درج شده تماس حاصل نمایید.

بیشتر بخوانید: تعویض لنت ترمز مگان

مىل 1600 و 2000 رنو مگان در اغلب زمینه ها با هم یکسان هستند، و از تفاوت هاي آن ها با هم می توان مواردی مثل، بالا تر بودن حجم موتور، اتومات بودن سیستم تهویه، بالاتر بودن حداکثر سرعت (210 کیلومتر در مقابل 192 کیلومتر در ساعت)، بالاتر بودن قدرت اسب بخار (136 در مقابل 115 اسب بخار)، بیشتر بودن وزن (1385 در مقابل 1013)، بیشتر بودن گشتاور (191 در مقابل 152 نیوتون متر)، گیربکس اتوماتیک، شتاب صفر تا صد بالاتر(9.4 در مقابل 10.9) و بیشتر بودن مصرف بنزین (7.8 در مقابل 7 لیتر در هر صد کیلومتر) را نام برد.

خودروهای جديد، برای افزايش قدرت و كاهش مصرف سوخت ،دارای موتور های با تراكم بالا ميباشند و معمولا تاج پیستون ( سر پيستون) صاف است . در صورت خرابی دندانه ها و يا بريدن تسمه مذكور ، ميل بادامك اصطلاحا از تايم افتاده و سوپاپهايی كه نابهنگام باز شده و پايين آمده اند با سطح بالای پیستون برخورد می نمایند. و عاملی برای خرابی پیستون وکج شدن سوپاپ ها و يا خرابی سیلندر و سرسیلندر و شاتونها خواهد شد در اين وضعيت موتور خاموش شده و تا تعمير كلی و نصب تسمه جديد روشن نمی شود. ضمنا تا رفع مشكل باید از استارت زدن بيهوده موتور، برای جلوگيری از آسيب بيشتر پرهيز كرد.

  • عواملی که باعث كوتاه شدن عمر و يا پارگی تسمه و یا کنده شدن دندانه های آن و نهايتا باعث خارج از تايم شدن موتور قبل از موعد مشخص شده میگردند عبارتند از:
    استفاده زیاد از دورهای بالای موتور بخصوص در دورهای بیش از 4000 دور در دقیقه و انجام شتابگيری ناگهانی مثبت take off و يا كاهش شتاب ناگهانی منفی با استفاده از موتور.
  • عدم استفاده از دنده متناسب با قدرت و سرعت خودرو، اصطلاحا دنده مرده در سربالائی ها و یا هنگام عبور از موانع ، باعث فشار نا متعارف بر روی سوپاپهای موتور و در نتيجه مقاومت ميل بادامك برای گردش روان توسط این تسمه میگردد.
  • خرابی بلبرينگ هرزگرد تسمه سفت کن و گیرپاژ آن ،باعث پارگی و کشیدگی يا رد كردن و بريدن دندانه تسمه خواهد شد. معمولا كار كرد زياد و يا سفت بودن زياد تسمه عامل خرابی هرزگرد ميباشد، تسمه بايد بين 2 الی 3 ميليمتر قابل انعطاف باشد. و با دستگاه مخصوص سفتی آن تنظيم شود.
  • نصب تسمه نامرغوب و تقلبی که توان تحمل فشار و كار زیاد را ندارد. ( تسمه نو در سطح بيرونی و داخلی بر اثر تا كردن برای آزمايش نبايستی ترك و شستگی ديده شود . و يا اليافی از آن در حال جدا شدن باشد و يا حتی يكی از دندانه های آن مشكل داشته باشد. تسمه هايی كه بشكل تا خورده نگهداری شده اند و يا اشياء ديگری روی آنها گذاشته شده اند . دچار مشكل خواهند شد.)
  • روغن ريزی سر ميل لنگ و چرب شدن تسمه تايم
  • عدم استفاده از خودرو بمدت طولانی

آسيب های ناشی از بريدن و يا رد كردن و يا جدا شدن دندانه های تسمه تايم

در خودروهايی كه دارای موتور پژو نوع xu7jp/l3 1800 سي سي ميباشند اگر موتور روشن باشد يا خودرو در حال حركت باشد و تسمه تايمينگ كه عامل گردش ميل بادامك و در نهايت پائين بردن سوپاپها ميشود يك عاج( دنده) رد كند يا پاره شود و راننده سريعا، دنده خودرو را در وضعيت دنده خلاص قرار ندهد ، چون كماكان ميل لنگ موتور در حال گردش بر اثر حركت چرخها ميباشد باعث بالا آمدن پيستون ميگردد؛ در اين وضعيت سر پيستون به ته سوپاپهايی كه پائين مانده اند، برخورد ميكند و موجب آسيب به سوپاپ و پيستون و يا ساير اجزاء موتور خواهد شد. بنابراين تعويض بموقع تسمه تايم، باعث جلوگيری از آسيب به موتور خودرو ميگردد. هنگام تهيه تسمه نو، به جنس آن از نظر مرغوب بودن و استحكام دندانه ها، به علت حساسيت ، حتما توجه كنيد و نگذاريد مكانيك نوع نامرغوب را نصب نمايد.

بیشتر بخوانید: تعمیر سرسیلندر مگان

تعویض تسمه تایم مگان

تعویض تسمه تایم مگان

زمان تعویض تسمه تایم مگان

يكي از مهم ترین سوالاتی که دارندگان همه خودرو ها دارند، و دارندگان خودرو های رنو مگان 1600 و 2000 هم با آن مواجه هستند، این است که زمان تعویض تسمه تایم مگان اتومات چه موقعی است. در پاسخ به این سوال می شود گفت که به طور کلی بهترین زمان برای تعویض تسمه تایم در خودرو رنو مگان 1600 يا 2000 هر 60 تا 80 هزار کیلومتر يا پس از گذشتن ۴ سال از عمر تسمه می باشد. نكته اي كه حتما باید بدانید این است که اگر خودروي مگان شما بیشتر از این میزان کار کند و تسمه تعویض نشود. آسیب های جدی به تسمه وارد می شود و شاهد پارگی آن و در نهایت خدای ناکرده شاهد بروز مشکلات جدی در موتور خواهیم بود.

زمان تعويض اين تسمه از 60000 هزار كيلومتر ( رانندگی با شتابهای منفی و مثبت زيادو با دور بالای موتور – دنده مرده – ايستايی و عدم كاركرد خودرو بمدت طولانی – گذشت زمان زياد حدود مثلا 3 سال از آخرين نصب – صدا دار شدن بلبرينگ تسمه سفت كن- روغن ريزی سر ميل لنگ – تسمه نامرغوب – تسمه بيش از حد سفت ) تا 80000 هزار كيلومتر ( رانندگی ملايم و پيوسته و با دور موتور متوسط و گذشت زمان حدود 2 سال) متغيير ميباشد . در صورتيكه از كيلومتر آخرين نصب و نوع كاركرد خودرو مطللع نميباشيد توصيه ميشود مكانيك شما، تسمه را بصورت گفته شده بازديد كند:

در روز روشن و پر نور كاپوت را تا آخرين درجه آن بالا بزند و سمت چپ موتور ( سمت شاگرد) در محلی كه شيلنگهای رفت و برگشت بنزين به باك جفت هم قرار گرفته اند و بصورت قوس تقريبا نيم دايره مي باشند، شيلنگ ها را از روی بست آنها بدون فشار دادن بيش از حد آزاد كرده و روپوش لاكی تسمه تايم كه زير شيلنگها قرار گرفته را با باز كردن دو پيچ نگهدارنده آن كه يكی در بالا و ديگری در پائين است باز كند.

( پيچ پائينی آچار خوری سخت دارد بهمين علت مكانيك اينكار را بهتر است انجام دهد) خودرو را در دنده 5 گذاشته و آرام حركت دهيد و با عبور تسمه از مقابل شما آنرا از نظر فرسودگی و ترك خوردگی و نخ كش شدن و يا آسيب ديدگی و يا چرب بودن چك كند. در صورت وجود هر كدام از موارد گفته شده نياز به تعويض تسمه توسط مكانيك خواهيد داشت.

مرکز تعویض تسمه تایم رنو مگان در تهران

همان طور که در طول مقاله هم بار ها به آن اشاره شد، تعویض تسمه تایم یک کار و فعالیت ضروری در زمینه نگه داری از انواع خودرو ها می باشد، و در زمان رسیدن موعد باید حتما مورد جایگزینی قرار بگیرد. مشخصا در مورد رنو مگان های 2000 و 1600 هم داستان به همین شکل است و شما باید پس از گذشت تعداد کیلومتر مشخص یا مقدار زمان مشخصی، برای تعویض تسمه تایم خودروی مگان خود اقدام کنید. برای انجام این کار و کلیه فعالیت های نگهداری و تعمیرات خودرویی ماشین های ساخت شرکت فرانسوی رنو، به شما توصیه می شود که سری به سایت ایران رنو که یک مرکز تعویض تسمه تایم مگان و یکی از معتبرترین تعمیرگاه های تخصصی رنو، در تهران و ایران می باشد، بزنید، و کار های خودرویی تان را به متخصصین ایران رنو بسپارید.

بفرست برای دوستی
که احتیاج داره:
ثبت سفارش آنلاین
ثبت سفارش تلفنی

1 دیدگاه در “تعویض تسمه تایم مگان

  1. ابراهیمی گفت:

    وقت بخیر اقا قدردان
    مرسی از زحماتتون
    خیلی کارتون درسته
    مشتری قدیمی شما ازون یکی مغازه محمد ابراهیمی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *