مقالات

علائم خرابی واترپمپ

در مورد علائم خرابی واترپمپ ال نود و یا سایر خودروهای رنو چه می دانید؟ در صورتی که با خرابی واتر پمپ خودرو رنو خود مواجه شده اید در این مقاله با ما همراه باشید. در این مقاله می خواهیم در مورد علائم خرابی واترپمپ ال نود، تعمیر واترپمپ مگان و سایر خودروهای رنو به بحث و بررسی بپردازیم. شما عزیزان برای تعمیر و یا سرویس خودرو ال نود خود می توانید به تعمیرگاه ال نود در تهران و یا همان تعمیرگاه تخصصی رنو مراجعه کنید.

علائم خرابی واترپمپ

موتورهای احتراق داخلی از احتراق های کوچک متوالی قدرت می گیرند. این فرآیند گرمای زیادی ایجاد می کنند که در صورت عدم کنترل می تواند به موتور آسیب برساند.

خوشبختانه سیستم خنک کننده در وسیله نقلیه با استفاده از واتر پمپ و به جریان انداختن مایع خنک کننده یا همان ضد یخ مانع از آسیب رسیدن به قطعات موتور خودرو می شود.

هنگامی که موتور وسیله نقلیه در حال کار است، مایع خنک کننده وارد واترپمپ می شود. میل لنگ، پروانه واتر پمپ را به کار می اندازد و این پره ها مایع خنک کننده را در سرتاسر موتور به گردش در می آورد.

مایع خنک کننده موتور توسط پره های پمپ به داخل سر سیلندر و بلوک موتور منتقل می شود، سپس درون رادیاتور جریان می یابد و دوباره به واتر پمپ می رود و این فرآیند بصورت پیوسته انجام می گیرد و سرعت چرخش مایع خنک کننده بستگی به دور موتور دارد، اگر این کار به درستی انجام نگیرد، گرمای موتور به شدت افزایش خواهد یافت و می تواند به موتور آسیب برساند.

علائم خرابی واترپمپ | تعمیر واترپمپ ال نود | تعمیر واترپمپ مگان

علائم خرابی واترپمپ | تعمیر واترپمپ ال نود | تعمیر واترپمپ مگان

گرمای بیش از حد موتور می تواند به سرعت به خرابی آن منجر شود که نتیجه ای بسیار پرهزینه در بر خواهد داشت. درک نحوه کار واتر پمپ های برای خنک کردن وسیله نقلیه شما مهم است و شناختن علائم خرابی یا عدم عملکرد صحیح آن به منظور رسیدگی سریع به حل مسئله بسیار مهم تر است. در زیر 5 علائم شایع خرابی واتر پمپ را با هم مرور خواهیم کرد:

درجه بالای شاخص نشان دهنده دمای آب خودرو

بارزترین علامت خرابی پمپ آب، بالا رفتن دمای موتور است و معمولاً توسط یک چراغ هشداردهنده دمای موتور (یا نمادی با خطوط موج دار در آن) یا بالا رفتن دمای موتور در صفحه پشت فرمان نشان داده می شود.

یک واترپمپ سالم با گردش مایع خنک کننده، موتور را خنک می کند بنابراین یک واتر پمپ خراب باعث می شود تا دمای موتور بالا رود. توجه داشته باشید که درجه حرارت در برخی از وسایل نقلیه تا زمانی که دمای موتور به حد خطرناک نرسیده باشد از حد وسط بالاتر نمی رود، بنابراین هوشیار باشید که موقعیت شاخص نشان دهنده دمای خودرو نسبت به حالت قبلی خود در چه وضعیتی به سر می برد.

تعمیرواترپمپ ال نود | تعمیرواترپمپ مگان | خرابی واترپمپ رنو | واترپمپ اصل رنو

خروج بخار از رادیاتور

خروج بخار آب از جلوی خودرو در حالت حرکت یا توقف می تواند نشان دهنده دمای بیش از حد موتور باشد. در صورتی که واتر پمپ به خوبی کار نکند مایع خنک کننده نمی تواند به خوبی در رادیاتور گردش کند بنابراین مقداری از مایع خنک کننده بر اثر حرارت زیاد تبخیر می شود.

علائم خرابی واترپمپ | تعمیر واترپمپ ال نود | تعمیر واترپمپ مگان

علائم خرابی واترپمپ | تعمیر واترپمپ ال نود | تعمیر واترپمپ مگان

در صورتی که مشاهده کردید که بخار از جلوی وسیله نقلیه بیرون می آید ، سریعاً خودرو را متوقف کرده ولی موتور را خاموش نکنید، سپس با ریختن آب بر روی رادیاتور سعی کنید تا دما را پائین بیاورید، بعد از اینکه دمای رادیاتور پائین آمد، موتور را خاموش کنید. رانندگی با موتور بیش از حد گرم و به مدت طولانی می تواند صدمات جبران ناپذیری ایجاد کند.

علت گرم شدن بیش از حد پیشرانه خودرو ممکن است عاملی غیر از خرابی رادیاتور یا ترموستات باشد اما نتیجه حاصل یکسان است. در صورتی که یک نشتی کوچک در خودرو رخ داده باشد و امکان اضافه کردن مایع خنک کننده بیشتر را ندارید، خودرو را به نزدیک ترین نمایندگی منتقل کنید و یا از امداد خودرو کمک بگیرید.

سر و صدای غیرعادی

هرگونه سر و صدای ناله یا زوزه از ناحیه واترپمپ می تواند نشان دهنده مشکل در قطعات داخلی واترپمپ می باشد. در صورتی که قطعات داخلی واترپمپ دچار مشکل شده باشند، باید کل قطعه تعویض شود.

یکی از شایع ترین دلایل خرابی زودرس واتر پمپ سفت بودن بیش از حد تسمه تایم است لذا می بایست نصب تسمه تایم توسط مکانیک دوره دیده و در نمایندگی های مجاز رنو انجام گیرد، از سپردن تعمیرات به افراد غیر متخصص و تعمیرگاه های غیر مجاز جدا خودداری نمائید.

نشتی مایع خنک کننده

وجود مایع آبی، سبز و یا نارنجی روشن در زیر قسمت جلوی اتومبیل شما پس از چند ساعت پارک شدن، ممکن است مایع خنک کننده خودرو باشد. این می تواند هنگامی اتفاق بیفتد که واتر پمپ فرسوده و یا قطعه ای از آن که وظیفه نشت بندی را دارد، دچار مشکل شده و یا پوسته واترپمپ دچار شکستگی شده باشد.

حتی اگر نشتی مایع مشاهده نمی کنید، ارزش دارد که به خود واتر پمپ (به خصوص اگر علائم دیگری مشاهده می کنید) نگاهی بیندازید تا ببینید که آیا در وضعیت مناسبی به سر می برد یا خیر.

میزان کمی از مایع خنک کننده می توان در خارج از واتر پمپ خشک و سفت شود و همچنین موجب خرابی یا خوردگی شود.

بعضی از نشتها فقط در هنگام چرخش پمپ یعنی هنگام کار کردن اتومبیل رخ می دهد و برخی دیگر هنگام خاموش شدن ماشین ممکن است رخ دهند. دومی ناشی از معیوب بودن واتر پمپ نیست بلکه موضوع دیگری مانند وجود ایراد در رادیاتور خودرو است.

ثابت نبودن شاخص دمای آب خودرو

سیستم خنک کننده کاملاً سالم، دما را در همه زمان ها در حد طبیعی نگه می دارد. با این وجود، یک واترپمپ معیوب می تواند باعث شود که عقربه نشان دهنده دما از حالت عادی به گرم و یا برعکس نوسان پیدا کند. وجود هرگونه ایرادی در قطعات سیستم خنک کننده موتور، می تواند باعث بروز این اتفاق شود، اگر چنین ایرادی را در خودرو مشاهده نمودید، سریعا با تعمیرگاه رنو تماس بگیرید و یا به آن مراجعه نمائید.

تعمیر واترپمپ ال نود در تهران

قطعه اصلی مورد تایید رنو علاوه بر اینکه ضمانت این شرکت را به همراه دارد، عمر بیشتری در مقایسه با قطعات غیر اصلی و تقلبی نیز دارد و طبیعتاً از آنجایی که هر خودروسازی بهتر از هر کسی محصول خود را می شناسد در نتیجه قطعه مورد تایید آن بهترین عملکرد را نیز در خودرو به همراه خواهد داشت.

تعمیر واترپمپ مگان در تهران

به منظور تعویض واترپمپ رنو شما عزیزان میبایست به مراکز تخصصی رنو مراجعه کرده تا از اصل بودن قطعه اطمینان حاصل کنید. جهت تعمیر و یا تعویض واترپمپ ال نود و مگان می توانید به مجموعه تعمیرگاه تخصصی ایران رنو مراجعه کنید.

3 دیدگاه در “علائم خرابی واترپمپ

  1. ناصر سیفی گفت:

    مطالب شما در مورد خرابی واتر پمپ رنو ال ۹۰ خیلی ارزنده بود استفاده کردم درود بر شما

    1. admin گفت:

      پاینده باشید

  2. مجید دارابی گفت:

    سلام
    نشت از مخزن آب ال۹۰ علتش چی میتونه باشه؟
    ترموستات تعویض کردم و رادیات را سرویس کردم .ممکنه از خرابی واتر پمپ باشه؟
    ضمناً صدای موتور هم عوض شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *